Broken linkbuilding: Profiteer van dode links

Broken linkbuilding

Broken linkbuilding is een eenvoudige, maar effectieve techniek om nieuwe backlinks naar jouw website te krijgen. Het kan echter vrij tijdrovend zijn als je niet weet welke tools je hiervoor kan gebruiken. In deze blog probeer ik je via een 3-stappenplan uit te leggen hoe je hier best aan de slag gaat.

Wat zijn (back)links en wat is linkbuilding?

Om uit te leggen wat linkbuilding inhoudt, is het belangrijk dat je weet wat links of backlinks zijn. Backlinks zijn links van een website naar een andere website. Synoniemen hiervoor zijn inkomende links en inbound links. Deze links liggen aan de basis van de autoriteit van een website. Webdomeinen met veel backlinks scoren doorgaans hoger in de zoekresultaten van zoekmachines. Eenvoudig uitgelegd, elke backlink is een soort van “stem” van een andere website die bevestigt dat de content op jouw website relevant en van hoge kwaliteit is.

Uitleg backlinks

Het is dus belangrijk dat je veel backlinks krijgt van andere websites. Het vergaren van backlinks van andere websites heet linkbuilding. Dit is noodzakelijk om betere posities te krijgen in de zoekmachines. Meer informatie over linkbuilding en de verschillende technieken vind je hier.

Wat is broken linkbuilding?

Broken linkbuilding is een techniek waarbij je op zoek gaat naar broken of dode links op andere websites. Na het vinden van deze kapotte links, neem je contact op met de andere website. Op dat moment maak je hen erop attent dat de link niet meer werkt, maar dat je een alternatief heb op je eigen website. Soms heb je al een alternatief klaar staan, maar vaak zal je dit nog zelf moeten schrijven. Dit is een zeer effectieve manier om links te verkrijgen, want niemand wil graag broken links op z’n website. In principe help je de websitebeheerder met het bouwen van z’n website.

Hoe begin je aan broken linkbuilding?

Het internet is zo groot en uitgebreid, dat het moeilijk kan zijn om een goed beginpunt te vinden. Broken linkbuilding kan dan ook veel tijd in beslag nemen. Het grootste gedeelte van de tijd gaat dan ook naar het vinden van een goede broken link. Met dit stappenplan kan ik je alvast een stevige duw in de juiste richting geven.

Stap 1: Ga op zoek naar topwebsites in jouw branche

Broken links vind je niet toevallig. Hiervoor gebruik je best verschillende tools, zodat je werk veel sneller vooruit gaat. Voor de eerste stap maak je best een lijst aan in een spreadsheet. Verder kan een link explorer tool, zoals die van Moz, je heel wat verder helpen. Via deze tool kan je websites terugvinden die een hoge autoriteit hebben en dus ook veel backlinks. Probeer vervolgens zoveel mogelijk goede websites op te lijsten binnen je branche. Op deze sites gaan we op zoek naar broken links die naar deze websites linken.

Stap 2: Onderzoek deze sites op relevante broken links

Na het oplijsten van de topwebsites, is het tijd om broken links op te sporen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de spiderbot Screaming Frog. Ga per website na welke URL’s een 404-foutmelding geven. Dit zijn de URL’s die we gaan onderzoeken. Via de Wayback Machine kan je zien wat er vroeger op deze site stond. Heb je relevante content beschikbaar waarmee je de 404-URL kan vervangen? Dan heb je een goede broken link te pakken!

Het kan natuurlijk zijn dat je nieuwe content moet schrijven in functie van de broken link. Dan kan het natuurlijk weer meer tijd in beslag nemen. Maar dit hoeft geen probleem te zijn. Hier zijn meer opportuniteiten, want via Screaming Frog kan je zien welke webpagina’s linken naar deze 404-URL. Elke pagina die linkt naar de 404-URL is een potentiële linkpartner en kan de extra moeite die je steekt in een nieuw artikel belonen.

Opmerking voor stap 1 en 2: via Expired Domains kan je websites die niet meer bestaan terugvinden. Dit zijn volledige domeinen waar misschien wel nog naar gelinkt wordt. Je kan op basis van zoekwoorden en filters op zoek gaan naar verlopen websites in jouw branche. Vervolgens kan je op dezelfde manier te werk gaan. Vaak gaat het wel om slechte websites, dus heel erg veel valt hier niet uit te halen. Maar het is zeker eens de moeite waard om te kijken, wie weet vind je wel enkele nieuwe links.

Stap 3: Contacteer je linkprospects

Zo, op dit moment zou je al een vrij uitgebreide lijst moeten hebben van potentiële linkpartners. Dan is het nu tijd om iedereen te contacteren. Net zoals bij gewone linkbuilding kan je beter persoonlijke mails sturen in plaats van een algemene mail uit te sturen. Probeer de contactgegevens te achterhalen van de juiste contactpersoon van de website.

Mails die je stuurt naar het algemene e-mailadres van de potentiële linkpartner, zal in veel gevallen meteen in de prullenmand belanden. Daarom is het belangrijk dat je meteen naar een persoon stuurt, bij voorkeur de verantwoordelijke van de website, of de CEO in het geval van een klein bedrijf. Er bestaan tools, zoals de Chrome-extensie Hunter, om deze e-mailadressen eenvoudig te achterhalen. Meestal is dit echter niet nodig en kan een kleine zoektocht op de website of via Google volstaan.

Probeer bij het opstellen van de mail rekening te houden met volgende aandachtspunten:

  • Spreek de ontvanger aan bij de voornaam
  • Vermeld dat er een broken link op de website staat
  • Toon exact waar deze staat
  • Stel een relevante URL voor op jouw website ter vervanging
  • Leg bij voorkeur ook uit waarom jouw URL een goede vervanging is
  • Hou de mail kort en to the point
  • Probeer je mail zo op te stellen dat je niet pusherig overkomt

Wanneer deze mail opgesteld is, kan je het gebruiken als template voor al je mails. Vergeet de naam en verschillende links niet aan te passen!

Heb je geen reactie gekregen op je eerste mail? Dan kan het zeker geen kwaad om een reminder te sturen. Net zoals bij de vorige mail is het belangrijk om niet pusherig over te komen. Het is gewoon een extra herinnering voor de ontvanger en kan soms meer effect hebben dan de originele mail. Dus besteed hier minstens evenveel aandacht aan. Krijg je na de remindermail nog steeds geen reactie? Dan kan je best geen derde keer sturen, anders kan je overkomen als spam.

Conclusie

Broken linkbuilding mag niet ontbreken in elke linkbuilding strategie. Door webbeheerders te helpen met hun website te onderhouden, kan je op een eenvoudige manier links verkrijgen. Besteed voldoende tijd in de zoektocht naar relevante broken links en het opstellen van je e-mail. Zorg ervoor dat jouw link altijd een goede vervanging is voor de broken link. Broken linkbuilding zal ervoor zorgen dat je autoriteit op het internet omhoog gaat.