Het verkrijgen van relevante backlinks, ook wel linkbuilding genoemd, is een van de cruciale pijlers van SEO. Een grondige backlink audit vormt deel van off-page SEO, die naast relevante content, on-page SEO en technische SEO de bouwstenen vormen voor goede SEO prestaties en de algemene gezondheid van je website. In dit artikel leggen we uit hoe je een backlink analyse kan uitvoeren en gebruiken voor een goede online marketing-strategie.
Wat is een backlink audit?
Een diepgaande backlink audit houdt in dat je alle externe links naar jouw website analyseert. Deze backlinks vormen samen je backlinkprofiel. Het doel van een backlinkanalyse is:
- Het backlinkprofiel van een website beoordelen
- Zowel de waardevolle als onnatuurlijke of schadelijke links in kaart brengen
- Kansen voor verbetering van de SEO-strategie
- Opportuniteiten ontdekken voor een linkbuildingcampagne
- Resultaten van linkbuilding monitoren
Hoe vaak moet je een backlink audit doen?
Het is belangrijk om regelmatig de binnenkomen links naar je domein te analyseren. Regelmatige audits helpen je om snel in te grijpen bij problemen, je SEO-strategie te verbeteren, eventueel verloren links te herstellen en Google-penalties te voorkomen.
De frequentie van een backlink audit hangt af van de prestaties en veranderingen in de SEO van je website. Wij controleren maandelijks ons linkprofiel, maar merk je plots een sterke daling in je ranking? Dan kan een backlink audit helpen te achterhalen of externe links de oorzaak zijn van het rankingverlies.
Daarnaast is backlink audit ook cruciaal bij een websitemigratie. Een gewijzigde URL-structuur kan leiden tot een enorme daling in het aantal backlinks naar je website. Door je linkprofiel te analysen voor en na de migratie en de nodige stappen te ondernemen om verloren links terug te winnen. kan je dit voorkomen.
💡tip: Het is ook interessant om het linkprofiel van je concurrentie te analyseren. Met het doel ze na te streven of het beter te doen. En een externe link analyse van je concurrenten kunnen ook opportuniteiten in kaart brengen.
Tools voor een backlink audit
Google Search Console
Met Google Search Console kan je de verwijzende links naar je domein die Google herkent, bekijken. Bovendien kan je ook zien of je handmatige acties hebt gekregen wegens een spammy backlinkprofiel.

SemRush
Met de backlink audit-tool van SemRush kan je je linkprofiel analyseren op verschillende paramaters zoals het aantal verwijzende links en domeinen, linkattributen, ratio follow en no-follow, ankertekst, autoriteits- en toxiciteitsscores.
Bovendien biedt SemRush een linkbuildingtool en backlinkgap (links die verwijzen naar concurrerende sites, maar niet naar de jouwe) om opportuniteiten te ontdekken.

Moz
Met de LinkExplorer van Moz kan je ook grondige de binnenkomende links onderzoeken. Het linkprofiel kan je beoordelen met data als domeinautoriteit, verwijzende links, ratio follow en no-follow en spamscore.

Ahrefs
Met gelijke metrics als in SemRush of Moz, kan je ook de SEO-tool Ahrefs gebruiken om profiel van de backlinks naar je website beoordelen.

Welke metrics zijn belangrijk bij het analyseren van een linkprofiel?
Afhankelijk van de tool die je verkiest, zijn de namen voor de backlinkmetrics een beetje anders, maar ze tonen gelijkaardige data. De gegevens die we controleren en monitoren zijn:
- Autoriteit: DA (Moz), AS (SemRush) of DR (Ahrefs) geven aan met een cijfer op 100 hoe sterk een domein is.
- Het aantal externe links: Hoe meer backlinks je kan verkrijgen hoe beter voor je linkprofiel, maar de nadruk ligt wel op kwaliteit boven kwantiteit.
- De kwaliteit en relevantie van die backlinks: Zoals hier boven beschreven is de kwaliteit en relevantie van de externe links enorm belangrijk voor je linkprofiel. Zo hebben verwijzingen van websites met een hoge autoriteit en uit verwante sectoren meer waarde dan hyperlinks van sites met een lage DA en die helemaal niet relevant zijn voor je branche.
- Het aantal domeinen: Het aantal domeinen is anders dan het aantal links. Een goed linkprofiel kent meerdere backlinks van verschillende domeinen. Als je veel links hebt, maar die komen allemaal van het zelfde domein is dit zeer verdacht en spammy.
- Linkattributen: Linkattributen informeren Google over de manier waarop een verwijzing invloed heeft op de SEO-waarde. Alleen DoFollow-links dragen “linkjuice” over naar je domein. Een NoFollow-link wordt door Google niet gecrawld en geeft geen SEO-waarde door. Het attribuut “Sponsored” duidt op een betaalde samenwerking en heeft eveneens geen linkwaarde. “UGC” (User Generated Content) geeft aan dat de link is gegenereerd door gebruikers. Hoewel dit attribuut geen linkwaarde doorgeeft, kan het wel een signaal van vertrouwen zijn.
- Ratio linkattributen: Je kan je domeinautoriteit dus enkel versterken met DoFollow-links, maar als je enkel DoFollow-backlinks hebt en geen enkele verwijzing met een andere attribuut is dit zeer verdacht en spammy.
- Ankertekst: De ankertekst beschrijft de inhoud van de gelinkte pagina. Een gezonde backlinkprofiel bestaat uit een combinatie van merkgerelateerde en zoekwoord ankerteksten. Als elke ankertekst hetzelfde is, bijvoorbeeld je belangrijkste zoekwoord, zal Google dit als spam abuse beschouwen.
Hoe een backlink audit uitvoeren?

Stap 1: Verzamel de data en analyseer je backlinkprofiel
Als je je favoriete SEO-tool hebt gekozen, kan je je website crawlen en je linkprofiel onderzoeken. Een SEO-tool als SemRush, Moz of Ahrefs kan je oogwenk een beoordeling van de verwijzingen naar je website krijgen. Namelijk de Spam-of Toxicscore. Met bijvoorbeeld SemRush kan je snel schadelijke links identificeren en ze eventueel disavowen. Daar verder meer over
Stap 2: Bepaal je strategie om je linkprofiel te verbeteren
Na het analyseren kan je de nodige stappen nemen en je websiteautoriteit te versterken en linkprofiel te verbeteren. Dit kan zijn door nieuwe relevante links te verkrijgen of spammy links te verwijderen.
Stap 3: Schenk aandacht aan je concurrentie
Met een backlink audit van je eigen website krijg je inzicht in hoe goed of slecht je linkprofiel is, maar door ook je concurrentie te analyseren, krijg je:
- Beoordeling van jouw siteprestaties ten opzichte van de prestaties van je concurrentie
- Inzichten in de linkbuildingstrategieën van je concurrenten
- Een benchmark van de sector
- Hiaten in je linkprofiel
- Nieuwe backlink-opportuniteiten
Stap 4: Ontdek nieuwe backlinkmogelijkheden
Door je linkprofiel te onderzoeken kan je broken links (verwijzingen die niet meer actief zijn wegens een 404-pagina) en verloren links ontdekken (externe links die zijn verwijderd van de verwijzende pagina omdat ze handmatige zijn verwijderd of omdat de verwijzende pagina een 404 is geworden.)
En als je stap 3 niet hebt overgeslagen, heb je mogelijks nieuwe opportuniteiten gevonden door te leren van je concurrenten.
Stap 5: Periodieke monitoring
Is het nodig om spammy links te verwijderen?
Zoals verteld kan een onnatuurlijke link schadelijk zijn voor je website. En deze verwijzingen heb je liever niet. Maar het is niet altijd mogelijk om een link die op een andere website staat zomaar te verwijderen.
Met een tool als SemRush kan je makkelijk de schadelijke links naar je domein in kaart brengen om vervolgens aan Google te vragen om deze links niet op te nemen in de beoordeling van je website. Dit wordt disavowen genoemd.
Een goed backlinkprofiel zorgt voor beter SEO
Met regelmatige backlinksaudits kan je de externe links naar je website in kaart breng, je backlinkprofiel beoordelen, problemen opsporen die van invloed zijn op uw domeinautoriteit en linkbuildingmogelijkheden ontdekken.
Wil je een backlinkaudit op je website uitvoeren maar je weet niet waar je moet beginnen? Wij helpen je met veel plezier verder!