Favicon

Favicon

Er zijn online marketeers die vinden dat een favicon niet belangrijk is voor SEO. Wij denken daar anders over.

Wat is een favicon?

  • Een favicon is een kleine icoontje die boven in de adresbalk van je browser verschijnt.
  • Het is een bedrijfspictogram die de link met je website maakt.
  • Het woord is een samentrekking van het Engelse woorden “favorite” en “icon”.
  • In 1999 werd het voor het eerst gebruikt bij de lancering van Microsoft Internet Explorer 5.
  • Zo is het hoofd van de aap in ons logo de favicon van onlinemarketingmonkey.be. Die ziet er zo uit:

favicon

  • In de meeste gevallen is dit bedrijfsicoontje gewoon een afbeelding van het logo, maar in sommige gevallen kan de het ook iets zijn dat geassocieerd wordt met de website.
  • Een favicon hoeft niet noodzakelijk een afbeelding te zijn, maar kan ook komen in de vorm van een animated GIF. Maar houd er wel rekening mee dat GIF’s alleen gezien kunnen worden in de browsers Mozilla Firefox en Opera. De meeste mensen gebruiken Google Chrome, dus het is niet aangeraden om dit te implementeren. Daarnaast is een GIF ook van lagere kwaliteit.

Belang van de favicon en SEO

  • Dit kleine pictogrammetje speelt een klein, maar wel subtiele rol voor SEO.
  • Hoewel het directe effect op de rankings in zoekresultaten nihil is, draagt een unieke en herkenbare favicon bij tot een verbeterde gebruikerservaring, toch niet onbelangrijk binnen zoekmachine optimalisatie.
  • Dit website-icoontje verhoogt de merk-herkenning, helpt bij het opbouwen van vertrouwen, verbetert de user experience. Zaken die de CTR verhogen en de bounce rate verlagen. En dit is dan weer goed voor je SEO
  • Het gebruik heeft niet alleen een visueel doel, het levert meer aandacht op voor je bookmarks en zal je website herkenbaarder maken.
  • Ook E-E-A-T wordt steeds belangrijker en belangrijker voor je website. Als de user-experience goed zit, dan gaan mensen langer op de site blijven en zal site-ranking in de SERPs verbeteren.
  • Ook zijn favicons handig als je een aantal tabbladen hebt openstaan. Dan kan de gebruiker gemakkelijk een tabblad van website herkennen dankzij de pictogram. Het is zeer handig om alles te zien in één oogopslag.
  • In een competitieve SEO-omgeving maakt elk detail een verschil uit. Een goed ontworpen favicon versterkt de visuele identiteit van een merk in de zoekresultaten, wat de algehele zichtbaarheid en herkenbaarheid kan verbeteren. Dit is met name relevant in mobiele zoekresultaten, waar deze website-icoontjes nog prominenter worden getoond.

voorbeeld favicons op mobile

  • Voor sommige lijkt dit misschien vergezocht, maar een website die tot in de puntjes uitgewerkt is, komt professioneler over. Het is een klein  onderdeel van je branding, die soms uit het oog verloren wordt.

Hoe een favicon maken en plaatsen op je website?

  • Eerst en vooral dien je te beginnen met dit website-icoontje te ontwerpen. Hiervoor hoef je zeker geen grafisch ontwerper te zijn. Meestal kan je het logo van het bedrijf gebruiken. Als je toch bewerkingen wilt doen aan de favicon, dan kan je gebruiken maken van Adobe Photoshop of Photopea.
  • Hou rekening met de afmetingen, namelijk 16×16, 32×32 of 64×64 pixels. Omdat het icoontje zo klein is: vermijd tekst. Gebruik best ook geen foto.
  • Online kan je dit generen met verschillende tools. Zo is real favicon generator een handige tool hiervoor. Je dient enkel de afbeelding te uploaden en de tool maakt vervolgens de favicon voor je.

  • Het toevoegen van een favicon aan je website is niet moeilijk. Je hebt enkel toegang nodig tot de backend van het CMS van je website. Als je een WordPress website hebt, vind je dit terug onder: Weergave -> Customizer -> Website identiteit -> Favicon.
  • Voeg dus zeker een favicon toe aan je website. Het is geen grote verandering aan je website, maar het maakt het wel professioneler en aantrekkelijker voor de zoeker.

Ontdek meer SEO-termen!

Ook interessant

  • Hoe sterk is jouw SEO-kennis? Spelen
  • Volg de online marketing trends op de voet. Ontdekken
  • Vraag een gratis SEO scan van je website aan. Aanvragen
  • Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Inschrijven