De meest gelezen Online Marketing artikelen van 2022

In 2022 hebben we 50 berichten op de Blog van Online Marketing Monkey gepubliceerd. Graag blikken we even terug op de meest gelezen online marketing artikelen van 2022, hoofdzakelijk rond onze 2 focus onderwerpen: SEO en Google Ads.

1. Robots.txt, een vaak vergeten SEO bestandje

Een robots.txt bestand is een klein tekstbestandje met een protocol die webmasters toelaat om bepaalde delen van een website af te schermen voor de zoekcrawlers. Het is dus een handig tooltje om search engines te laten weten welke website-directories ze mogen crawlen.

2. Google Discover

Google Discover is een feed van nieuws berichten die verschijnen op je mobiele telefoon en waarvan Google ontdekt heeft dat ze je interesseren. Zonder dat je een zoekopdracht uitvoert!

3. TikTok-statistieken die je moet weten in 2022

TikTok is de social media app waar gebruikers korte video’s van zichzelf kunnen delen. De app is eigendom van het Chinese bedrijf ByteDance. We zetten de belangrijkste TikTok statistieken van 2022 op een rijtje.

4. Gevonden – momenteel niet geïndexeerd

Google kan je vergelijken als een archiefkast. Er zitten wel geen documenten in het archief maar URL’s. Een correcte URL is er één die geïndexeerd is door Google. Hiermee wordt er bedoeld dat Google je webpagina gezien én goedgekeurd heeft om in haar archief op te nemen. Wanneer je webpagina niet geïndexeerd wordt, dan heb je een probleem die je moet oplossen. Er zijn veel verschillende soorten indexeringsproblemen met URL’s, maar in dit artikel zullen we het hebben over “Gevonden – momenteel niet geïndexeerd”.

5. Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek of keyword research is de eerste stap om een succesvolle SEO-strategie op te stellen. Tijdens het zoekwoorden research onderzoek je welke zoekopdrachten potentiële klanten in zoekmachines zoals Google intypen. Vervolgens tracht je deze strategisch op te nemen in de content van je website zodat jouw site méér en hoger in de zoekresultaten zal verschijnen.

6. De populairste zoektermen in Google – Year In Search 2022

Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent dat het tijd is om terug te kijken op het afgelopen jaar. Het was een mooi jaar met veel hoogtepunten, maar ook met wat mindere momenten. Elk jaar publiceert Google Trends zijn “Year in Search“-rapport, dat een blik werpt op de populairste zoekwoorden van het afgelopen jaar. Benieuwd naar wat de populairste zoektermen waren in 2022?

Backlinks (= externe links, inbound links) verwijzen van een ene website naar een andere. Als iemand naar jouw site linkt, is er sprake van een backlink. De backlink wordt gezien als een stem voor jouw site. Hoe meer stemmen je krijgt van betrouwbare bronnen, hoe hoger het vertrouwen van de zoekmachines in de website en dus hoe hoger de site zal ranken.

8. Haal meer uit je Google Ads campagnes met Ad customizers

Relevante advertenties maken in Google Ads is niet altijd even gemakkelijk. Er zijn heel wat factoren waar je rekening mee moet houden. Factoren die trouwens niet altijd even duidelijk zijn. Eén van die factoren is ad customizers. Maar wat zijn die ad customizers precies? Wat kan je ermee doen? En hoe gebruik je ze?

9. De Canonical Tag uitgelegd

Unieke en relevante informatie voor je online bezoekers? Daarmee maak jij het verschil met je concurrenten in de zoekresultaten van Google. Het gebeurt echter vrij vaak dat 2 of meer webpagina’s op je site ongeveer dezelfde inhoud bevatten. Maar dat is niet zo interessant voor je SEO. In dit artikel leggen we uit hoe je deze vorm van “duplicate content” kan oplossen door middel van de canonical tag.

10. Google Core Updates geschiedenis

De zoekmachine Google kent een lange geschiedenis van core updates van haar algoritmes. De meeste aanpassingen zijn echter niet eens merkbaar. Maar soms hebben deze Google algoritmische aanpassingen wel een enorme impact op de SEO van een website. Denk maar aan de Panda of Hummingbird. Op deze pagina geven we daarom een overzicht van alle belangrijkste Google core updates van de afgelopen jaren. En natuurlijk ook aanbevelingen hoe er mee om te gaan.