15 TikTok-statistieken die je moet weten in 2025

tiktok statistieken

TikTok is een social media app waar gebruikers korte video’s van zichzelf kunnen delen. De app is eigendom van het Chinese bedrijf ByteDance, en werd oorspronkelijk uitgebracht in 2016. In dit artikel zetten we de belangrijkste TikTok statistieken van 2025 op een rijtje.

Wat is TikTok? 

TikTok is een social media platform waarop gebruikers korte video’s publiceren, die bewerkt kunnen worden met filters, muziek en andere effecten. De video’s zijn vaak creatief en humoristisch. Veel gebruikers hebben bekendheid verworven door virale video’s op het platform te plaatsen. Hoewel TikTok meestal wordt gebruikt voor entertainment doeleinden, kan het ook worden gebruikt als marketinginstrument om producten en merken te promoten. Het platform wordt steeds vaker ingezet door bedrijven en wint populariteit bij de verschillende leeftijdsgroepen. 

1. Hoeveel gebruikers heeft TikTok? 

TikTok heeft de wereld veroverd: mensen van alle leeftijden gebruiken de app om korte video’s te maken en te delen. Maar hoeveel mensen gebruiken TikTok? In 2024 had TikTok wereldwijd ongeveer 1,4 miljard actieve gebruikers. Dit aantal groeit zeer snel sinds de lancering van de app en vertoont geen tekenen van vertraging.

2. Hoeveel gebruikers heeft TikTok in België?

Uit de door ByteDance gepubliceerde cijfers blijkt dat TikTok in 2024 in België 4,04 miljoen gebruikers van 18 jaar en ouder had.

3. Welke landen hebben de meeste gebruikers in 2024? 

Hoewel TikTok in veel landen populair is, zijn er enkele die boven de rest uitsteken. Hier zijn de top 10 landen waar TikTok het populairst is:

4. Op welke plaats van meest gebruikte social media platformen ter wereld staat TikTok?

Facebook is nog steeds het grootste social media platform, met meer dan drie miljard maandelijkse actieve gebruikers. Dit betekent dat ongeveer 36,7% van de wereldbevolking Facebook-gebruiker is. TikTok staat op de 5e plaats met 1,5 miljard actieve gebruikers per maand.

5. Leeftijd van TikTok gebruikers

Hoewel TikTok pas in 2016 werd gelanceerd, heeft het bliksemsnel gebruikers aangetrokken en behoort het momenteel tot de populairste sociale mediaplatforms ter wereld. De app wint populariteit in alle leeftijdsgroepen. De app wordt het meest gebruikt door 25 tot 34-jarigen (30%). Op de tweede plaats staat de leeftijdsgroep 18 tot 24 jaar (25%). Ook in de leeftijdsgroep 35 tot 44 jaar is de app zeer populair (19%). Hoewel de meerderheid van de TikTok-gebruikers jong is, is er een groeiend aantal oudere gebruikers.

6. Geslacht van TikTok gebruikers

Recente geslachtsdemografie laat zien dat ongeveer 55% van de wekelijkse TikTok-gebruikers vrouwelijk was en nog eens 45% man.

7. TikTok was de meest gedownloade app van 2024

TikTok is wereldwijd de meeste gedownloade app van 2024. De app werd 825 miljoen keer gedownload. Instagram (817 miljoen) en Facebook (597 miljoen) staan ook op het podium. 

8. Begin 2024 werd de app door investeerders gewaardeerd tussen de 20 en 100 miljard dollar

The Wall Street Journal publiceerde in april 2024 een bericht waarin investeerders TikTok tussen de 20 en 100 miljard dollar waardeerden. Het grote waarderingsverschil is vooral te verklaren door de problematiek rond de gegevensprivacy en – beveiliging van TikTok in de VSA.

9. De meest gevolgde TikTok-accounts in 2024

NaamGebruikersnaamAantal
volgers
Beroep
Khabane Lame@khaby.lame162 600 000Sociale media persoonlijkheid
Charli D’Amelio@charlidamelio155 300 000Danser
Sociale media persoonlijkheid

MrBeast
@mrbeast96 700 000Sociale media persoonlijkheid
Bella Poarch@bellapoarch94 200 000Zangeres
Sociale media persoonlijkheid
Addison Rae@addisonre88 800 000Danser
Sociale media persoonlijkheid

10. De gemiddelde gebruiker opent TikTok meerdere keren per dag

Uit onderzoek blijkt dat een actieve gebruiker de TikTok-app meerdere keren per dag opent. Tot wel 325 keer per maand.

Tiktok statistieken

11. Gebruikers spenderen langer dan een uur per dag op TikTok

Gebruikers spenderen gemiddeld een uur per dag op TikTok, dit resulteert in meer dan 30u per maand.

TikTok statistieken

 

12. De app is beschikbaar in 155 landen en in 75 talen

Sinds maart 2024 is TikTok beschikbaar in 154 landen en in 75 talen. Naar verwachting zal de app in 2025 in nog meer landen en talen beschikbaar zijn. Enkele van de populairste talen waarin TikTok beschikbaar is, zijn Engels, Spaans, Portugees, Frans, Duits, Italiaans, Russisch, Turks, Arabisch en Chinees.

13. Hoogste social media engagement rate per post

TikTok heeft de hoogste social media engagement percentages per post van alle platforms, volgens een nieuw rapport van social media marketing bedrijf socialinsider. Uit het rapport blijkt dat TikTok-gebruikers aanzienlijk meer geneigd zijn om met de content te engagen dan gebruikers van andere platformen. Het gemiddelde engagementpercentage van de app is 5,96%. Ter vergelijking: het engagementpercentage voor Facebook is slechts 0.07%, terwijl Instagram uitkomt op 1,22%. Dit hoge engagementniveau is deels te danken aan de manier waarop TikTok is ontworpen, met een focus op korte video’s die gemakkelijk te consumeren zijn.

14. Bij de categorie “voeding” is de engagement rate het hoogst

Eten is de categorie waar de engagement rate het hoogst is op TikTok, met een gemiddelde engagement rate van 15,82% overstijgt het ruimschoots het gemiddelde.

15. De ROI van TikTok

Uit onderzoek blijkt dat 69% van de merken TikTok verkiezen voor influencer marketing boven Instagram (47%), YouTube (33%) en Facebook (28%). Omdat deze het meeste ROI opbrengt.

16. Bekende TikTok trends om in 2025 in de gaten te houden

TikTok is het startpunt van veel memes en trends, die vervolgens ook andere kanalen beïnvloeden. Deze trends op TikTok veranderen soms zo snel dat het last is om bij te blijven. Ze verdwijnen vaak even snel als ze zijn verschenen. Als online marketeer is het dan ook belangrijk om macrotrends (trends die voor een langere periode blijven) op te volgen en er op in te spelen.

Hier zijn enkele van de belangrijkste trends voor 2025:

1. #SupspectChallenge

Veel TikTok-creators plaatsen nu video’s met de #SuspectChallenge. In de reels probeert de ‘verdachte’ te voet te ontsnappen terwijl de cameraman ernaast rent en hem verbaal identificeert. Maar in plaatst van een objectief kenmerk te noemen, somt de cameraman iets “gênant” op.

@studiobrussel Verdachte heeft nog niet gestemd op De Tijdloze 100?🫣 Ben jij die verdachte?👀 Stem dan nu jouw top 3 in @detijdloze 100 via het Tijdloze-kanaal op VRT MAX! #detijdloze #suspect ♬ origineel geluid – Studio Brussel

2. #SubtleForeShadowing

De #SubtleForeshadowing-trend op TikTok draait om het subtiel laten zien van de climax of het einde van een video voordat het daadwerkelijk gebeurt. Dit creëert een humoristisch effect, omdat het de spanning ondermijnt door de uitkomst van de video al in de eerste paar seconden te tonen.

@vrt.be If you know you know. #subtleforeshadowing #thuis #vrt #voorjou #fyp ♬ origineel geluid – VRT

3. Geef je mening

Deze TikTok-trend heeft geen hashtag, maar is wel een zeer leuke om te filmen. In de korte filmpjes vraag je de mening aan je collega’s of werknemers over allerhande zaken. De opties zijn eindeloos en je kan snel inspelen op relevante zaken van het moment.

@clubbrugge Our players’ dream draw for the #championsleague ♬ origineel geluid – Club Brugge