
TikTok is een social media app waar gebruikers korte video’s van zichzelf kunnen delen. De app is eigendom van het Chinese bedrijf ByteDance, en werd oorspronkelijk uitgebracht in 2016. In dit artikel zetten we de belangrijkste TikTok statistieken van 2025 op een rijtje.
Wat is TikTok?
TikTok is een social media platform waarop gebruikers korte video’s publiceren, die bewerkt kunnen worden met filters, muziek en andere effecten. De video’s zijn vaak creatief en humoristisch. Veel gebruikers hebben bekendheid verworven door virale video’s op het platform te plaatsen. Hoewel TikTok meestal wordt gebruikt voor entertainment doeleinden, kan het ook worden gebruikt als marketinginstrument om producten en merken te promoten. Het platform wordt steeds vaker ingezet door bedrijven en wint populariteit bij de verschillende leeftijdsgroepen.
1. Hoeveel gebruikers heeft TikTok?
TikTok heeft de wereld veroverd: mensen van alle leeftijden gebruiken de app om korte video’s te maken en te delen. Maar hoeveel mensen gebruiken TikTok? TikTok bereikte het afgelopen jaar een mijlpaal van 2 miljard gebruikers wereldwijd Dit aantal groeit zeer snel sinds de lancering van de app. TikTok voorspelt zelf een blijvende populariteit en verdere groei van het aantal gebruikers. Het verwacht tegen 2029 zo’n 2,3 miljard gebruikers te bereiken.
Bron: Statista

2. Hoeveel gebruikers heeft TikTok in België?
Uit de door ByteDance gepubliceerde cijfers blijkt dat TikTok in 2024 in België 4,04 miljoen gebruikers van 18 jaar en ouder had.
3. Welke landen hebben de meeste gebruikers in 2025?
Hoewel TikTok in veel landen populair is, zijn er enkele die boven de rest uitsteken. Hier zijn de top 3 landen waar TikTok het populairst is sinds februari 2025:
4. Op welke plaats van meest gebruikte social media platformen ter wereld staat TikTok?
Facebook is nog steeds het grootste social media platform, met meer dan drie miljard maandelijkse actieve gebruikers. Dit betekent dat ongeveer 36,7% van de wereldbevolking Facebook-gebruiker is. TikTok staat op de 5e plaats met 1,5 miljard actieve gebruikers per maand.
5. Leeftijd van TikTok gebruikers
Hoewel TikTok pas in 2016 werd gelanceerd, heeft het bliksemsnel gebruikers aangetrokken en behoort het momenteel tot de populairste sociale mediaplatforms ter wereld. De app wint populariteit in alle leeftijdsgroepen. De app wordt het meest gebruikt door 25 tot 34-jarigen (30%). Op de tweede plaats staat de leeftijdsgroep 18 tot 24 jaar (25%). Ook in de leeftijdsgroep 35 tot 44 jaar is de app zeer populair (19%). Hoewel de meerderheid van de TikTok-gebruikers jong is, is er een groeiend aantal oudere gebruikers.
6. Geslacht van TikTok gebruikers
Volgens de meest recente gegevens uit 2024 is 55% van de TikTok-gebruikers man, terwijl ongeveer 45% vrouw is.
7. TikTok was de meest gedownloade app van 2024
TikTok is wereldwijd de meeste gedownloade app van 2024. De app werd 825 miljoen keer gedownload. Instagram (817 miljoen) en Facebook (597 miljoen) staan ook op het podium.
8. Begin 2024 werd de app door investeerders gewaardeerd tussen de 20 en 100 miljard dollar
The Wall Street Journal publiceerde in april 2024 een bericht waarin investeerders TikTok tussen de 20 en 100 miljard dollar waardeerden. Het grote waarderingsverschil is vooral te verklaren door de problematiek rond de gegevensprivacy en – beveiliging van TikTok in de VSA.
9. De meest gevolgde TikTok-accounts in 2025
In juli 2025 is Khaby Lame de persoon met de meeste volgers op het platform, met 162,1 miljoen volgers.
Naam | Gebruikersnaam | Aantal volgers | Beroep |
Khabane Lame | @khaby.lame | 162 100 000 | Sociale media persoonlijkheid |
Charli D’Amelio | @charlidamelio | 156 700 000 | Danser Sociale media persoonlijkheid |
MrBeast | @mrbeast | 118 900 000 | Sociale media persoonlijkheid |
Bella Poarch | @bellapoarch | 93 400 000 | Zangeres Sociale media persoonlijkheid |
Addison Rae | @addisonre | 88 500 000 | Danser Sociale media persoonlijkheid |
10. De gemiddelde gebruiker opent TikTok meerdere keren per dag
Uit onderzoek blijkt dat een actieve gebruiker de TikTok-app meerdere keren per dag opent. Tot wel 325 keer per maand.

11. Gebruikers spenderen langer dan een uur per dag op TikTok
Globaal spenderen gebruikers gemiddeld meer dan 95 minuten per dag op TikTok, dit resulteert in meer dan 30u per maand.
Uit onderzoek van Backlinko blijkt dat TikTok in de VS de meeste gebruikte app per dag is, met 53 minuten per dag.

12. De app is beschikbaar in 155 landen en in 75 talen
Sinds maart 2024 is TikTok beschikbaar in 154 landen en in 75 talen. Naar verwachting zal de app in 2025 in nog meer landen en talen beschikbaar zijn. Enkele van de populairste talen waarin TikTok beschikbaar is, zijn Engels, Spaans, Portugees, Frans, Duits, Italiaans, Russisch, Turks, Arabisch en Chinees.
13. Hoogste social media engagement rate per post
TikTok heeft de hoogste social media engagement percentages per post van alle platforms, volgens een nieuw rapport van social media marketing bedrijf socialinsider. Uit het rapport blijkt dat TikTok-gebruikers aanzienlijk meer geneigd zijn om met de content te engagen dan gebruikers van andere platformen. Het gemiddelde engagementpercentage van de app is 5,96%. Ter vergelijking: het engagementpercentage voor Facebook is slechts 0.07%, terwijl Instagram uitkomt op 1,22%. Dit hoge engagementniveau is deels te danken aan de manier waarop TikTok is ontworpen, met een focus op korte video’s die gemakkelijk te consumeren zijn.
14. Bij de categorie “voeding” is de engagement rate het hoogst
Eten is de categorie waar de engagement rate het hoogst is op TikTok, met een gemiddelde engagement rate van 15,82% overstijgt het ruimschoots het gemiddelde.
15. TikTok shop is gekend, maar er wordt weinig gekocht
Onderzoek toont aan dat 86% van de Amerikanen weet wat TikTok Shop is, maar slechts 31% heeft er ooit iets gekocht.
Een mogelijke verklaring is dat ongeveer 40% van de Amerikaanse gebruikers TikTok Shop minder betrouwbaar vindt dan andere e-commerceplatforms. Daarnaast gebruiken Amerikanen TikTok vooral voor entertainment en doe-het-zelf-video’s, en minder om te winkelen.
16. Bekende TikTok trends om in 2025 in de gaten te houden
TikTok is het startpunt van veel memes en trends, die vervolgens ook andere kanalen beïnvloeden. Deze trends op TikTok veranderen soms zo snel dat het last is om bij te blijven. Ze verdwijnen vaak even snel als ze zijn verschenen. Als online marketeer is het dan ook belangrijk om macrotrends (trends die voor een langere periode blijven) op te volgen en er op in te spelen.
Hier zijn enkele van de belangrijkste trends voor 2025:
1. #YouBetterBeNice
Veel TikTokkers plaatsen nu video’s met de hashtag #YouBetterBeNice. In deze clips moedigt iemand anderen aan om vriendelijk te zijn tegen de hobby’s of spullen van een geliefde.
@angelac0123 Aren’t these so cool? 😠🫵🏻
♬ original sound – Angela
2. Imma Be
Veel TikTokkers gebruiken de energieke beat van “Imma Be” van de Black Eyed Peas om hun dag op een snelle en leuke manier te laten zien. De trend bevat vloeiende cameraovergangen van links naar rechts terwijl ze verschillende momenten van hun routine laten zien, van vroeg opstaan tot het einde van de dag.
@tiamacarooni I just also want to be a lady who lunches all day on a wednesday 😅 #fyp #dayinthelife #tiktoktrend #mumsoftiktok #retiredlife ♬ original sound – Abbey Engel
3. Muziek
Influencers houden ook rekening met trending sounds bij hun TikTok-video’s. Ze kiezen vaak populaire of herkenbare audiofragmenten om de kans te vergroten dat hun video viraal gaat. Deze geluiden zorgen niet alleen voor herkenbaarheid, maar helpen ook om sneller in de algoritmes van TikTok op te duiken.
