5 SEO-strategieën die je moet toepassen in 2023

SEO-strategie

SEO-strategie 1: het belang van informatieve content

Content is een enorm belangrijk onderdeel van een goede SEO-strategie. Daarom is het belangrijk dat de websitebezoekers interessante, relevante en kwaliteitsvolle content op je site kunnen vinden.
Google heeft ook meer vertrouwen in websites die voldoen aan de Google E-A-T-richtlijnen. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Door informatieve content, die gebaseerd is op feiten en aantoont dat je kennis hebt over het onderwerp, te publiceren op je website, heb je meer kans om hoger te ranken in de zoekresultaten.

AI en copywriting

Goede content schrijven is een hele klus, daarom maken heel wat copywriters gebruik van AI-bots om hun teksten te schrijven. ChatGPT is een van de meeste gebruikte AI-bots. Het schrijven van volledige teksten met copywriting-AI wordt streng afgeraden. Gebruik deze bots dus enkel als schrijfassistent. Er zijn tal van mogelijkheden waarvoor copywriting-AI kan gebruikt worden. Ik som er hier een paar op:

  • schrijven van intro’s
  • teksten samenvatten
  • research voor een onderwerp

SEO-strategie 2: E-A-T krijgt een extra E

Sinds 15 december 2022 is er een E toegevoegd aan de kwaliteitsrichtlijnen van Google. Naast Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness wordt Experience nu ook gebruikt om content te beoordelen. Google vindt het belangrijk dat de website eigenaar ervaring heeft in het onderwerp waarover hij/zij schrijft.

Het verschil tussen Expertise en Experience

Het verschillen tussen de beide E’s wordt uitgelegd in de richtlijnen.

Hoe kan je Experience aantonen?

Je kan Google laten zien dat je ervaring hebt in het onderwerp door reviews of originele, zelf genomen foto’s toe te voegen op je website.

SEO-strategie 3: een nieuwe keyword research-aanpak

Online marketeers hechten veel belang aan keyword research tools, zoals: SemRush, Ahrefs, Google zoekwoordenplanner,…. Dankzij de grote hoeveelheid aan informatie die deze tools ter beschikking stellen, hoeven de marketeers niet in het donker te tasten tijdens het zoekwoordenonderzoek. Maar tijdens het onderzoek mag je niet blindelings op deze zoekwoordentools vertrouwen. Vaak zijn er zoekwoorden waarvan de tools geen data hebben of waarvan de tools zeggen dat geen potentieel hebben. En het zijn juist deze keywords die je website hoger kunnen doen ranken.

Uiteraard is data over het zoekvolume een onmisbaar deel in het onderzoek, maar vergeet niet te vertrouwen op je buikgevoel, mits een kleine redenering.

Tip: brainstorm over gelijkaardige keywords: als “cursus x voor beginners” een hoog zoekvolume heeft, is het ook verstandig om te focussen op “cursus x voor gevorderden”.

SEO-strategie 4: breng je commerciële content naar een hoger niveau

Deze SEO-strategie is voor marketeers in de affiliate marketing en websites waarvan de content bestaat over reviews van producten.

De Google review update wil websites met kwaliteitsvolle product reviews en content die bestaat uit inzichtelijke analyses en onderzoeken, geschreven door experts of enthousiasteling die het onderwerp goed kennen, meer gaan belonen. (Lees als: hoger doen ranken in de zoekresultaten.)

Tip: Zaken die je commerciële content naar de ‘next level’ kunnen brengen zijn: originele, zelfgemaakte infographics en video reviews op YouTube, die je kan embedden op je website.

SEO-strategie 5: passieve linkbuilding

Linkbuilding mag niet ontbreken in je SEO-strategie. In actieve linkbuilding kruipt er heel wat werk: analyseren van backlinks, het opzoeken van mogelijke linkpartners, het contacteren van linkpartners,… De marketeer is letterlijk actief bezig met linkbuilding. Naast actieve linkbuilding bestaat er ook passieve linkbuilding. Bij deze linkbuildingvorm gaat de marketeer niet actief opzoek naar linkpartners.

Hoe starten met passieve linkbuilding.
Passieve linkbuilding start met een webpagina waarop kwaliteitsvolle en relevante content staat. Een veel gebruikte webpagina voor aan passieve linkbuilding te doen, is een pagina met belangrijke statistieken over een bepaald onderwerp. Het doel van deze pagina is om backlinks te krijgen van andere website die schrijven over het onderwerp en willen verwijzen naar de statistieken.

Naast het opbouwen van de webpagina en jaarlijks updaten heeft de marketeer dus niet veel werk, vandaar passief.

Het nadeel van passieve linkbuilding is dat je al hoog moet ranken met je pagina in de zoekresultaten. Zo zal iemand die schrijft over onderwerp y, zoeken op Google naar statistieken over onderwerp y om zo te kunnen verwijzen via een link in zijn/haar tekst.

Tip: met hulp van Google Ads kan je je passieve linkbuildingpagina een ‘kickstart’ geven.