301 redirects en SEO

 

Ondertussen zullen de meeste SEO-ers wel eens gehoord hebben van een 302 redirect. Elke site moet regelmatig eens bijgewerkt worden en dit kan ook invloed hebben op je webpagina’s. 301 redirect hebben vaak een negatieve invloed op je SEO. Ze doen dus meer kwaad van goed en zorgen voor problemen. Benieuwd naar welke SEO-problemen ze veroorzaken en hoe je deze kan oplossen? Lees dan snel verder!

Betekenis 301 redirect 

Een redirect, ook wel een omleiding genoemd, is een wegwijzer op je website die duidelijk maakt dat je domein of afzonderlijke webpagina nu op een andere plaats staat. Dit is een gebruiksvriendelijke manier en zal geen negatief effect hebben op je rangschikking in Google. 

Een 301 redirect is dus een permanente omleiding. Wanneer mensen naar pagina A surfen, komen ze automatisch op pagina B terecht. En dit zonder dat ze het zelf doorhebben. Met de 301 redirect zorg je er ook voor dat bezoekers niet terechtkomen op een 404-pagina.  

Na enige tijd bouwt elke webpagina een linkwaarde op. Bij deze linkwaarde geldt de volgende regel: hoe langer een bezoeker op een pagina blijft, hoe meer acties deze zal uitvoeren en hoe hoger de linkwaarde van deze pagina zal zijn. Dit heeft dus als effect dat je pagina beter scoort in de organische zoekresultaten van Google.

Wanneer je deze pagina verwijdert of de URL aanpast, dan zal je deze linkwaarde jammer genoeg verliezen. Om dit te voorkomen kan je best een 301 redirect gebruiker. Hierdoor wordt de bezoeker rechtstreeks omgeleid naar een andere webpagina. De kans is zeer hoog (90%) dat de linkwaarde van de oude URL meegenomen wordt naar de nieuwe. De score in Google wordt dus bijna volledig doorgegeven. 

Daarom is het dus van groot belang dat we de 301 redirect goed gebruiken. 

Wanneer gebruik je een 301 redirect? 

301-omleidingen kunnen interessant zijn bij volgende situaties: 

  • URL permanent omleiden 
  • Oude webdomein verhuizen 
  • 2 websites samenvoegen 
  • Wanneer één webpagina verschillende links heeft

Wanneer je dan jet 301-omleidingen juist ingesteld hebt, kan je dus al het verkeer van je URL’s naar je voorkeurs-URL sturen. Zo verzamel je de linkwaardes van de verschillende webpagina’s en kunnen we dus hoger scoren in de zoekresultaten. 

Hoe een 301 redirect aanmaken? 

Met een redirect kan je een volledig domein omleiden naar een nieuwe locatie. Er zijn handigere manieren om dit te doen. Daarom gaan we hier vooral de nadruk leggen op de Redirect naar individuele webpagina’s. 

Er zijn veel verschillende manieren waarop we dit kunnen doen, maar de twee voornaamste die wij de voorkeur geven zijn: via plugins of via een .HTACCESS-bestand. 

301 redirect plugins 

Bij elke open source content managementsysteem zijn de dag van vandaag verschillende plugins te verkrijgen waarmee je gemakkelijk en zonder zorgen 301 redirects kan aanmaken. 

301 redirect via .htaccess 

Wanneer je vertrouwd bent met FTP kan je kijken om 301 redirects aan te maken via het .htaccess-bestand van je website. 

.htaccess is een configuratiebestand waarmee je de globale instellingen van je webserver kan aanpassen. Hiermee kan je ook meer spammers weren, bestanden afschermen en 301 redirects aanmaken. Het is wel belangrijk dat we hier heel voorzichtig mee zijn. De kleinste typefout kan er namelijk al voor zorgen dat heel je website offline gehaald wordt. 

Negatieve gevolgen voor je SEO 

Redirect ketens 

Een redirect- ketting is een opvolging van omleidingen die van de ene URL naar de andere wordt doorgestuurd. Hierdoor moet de gebruiker wel langer wachten voordat ze de uiteindelijke eindpagina te zien zullen krijgen. Deze ketens hebben dus een invloed op de laadtijd van je pagina en we weten allemaal dat dit een belangrijke SEO-ranking factor is. Deze ketens hebben dus zoals eerder gezegd ook een invloed op je linkwaarde. Per redirect verliezen we dus zo een 10% van onze huidige linkwaarde. 

Deze ketens ontstaan meestal per ongeluk. De eerste marketeer geeft de redirect link in, zonder medeweten voegt de collega nog één toe. Enkele maanden later volgt er mogelijks nog één, waardoor dus een ketting ontstaat

Het opsporen van dergelijke ketens is vrij eenvoudig. Via de (gratis) SEO-tool Screaming Frog bij het tabblad Reports/Redirect Chains. De tool zal alle links op je website bekijken en scannen. Zowel de interne als de externe. De interne redirects kan je dan zelf aanpassen door de onnodige tussenstappen te verwijderen. 

In de loop der jaren, ontstaan er bijna vanzelf 301 redirects op je internetsite. Je hebt dit niet echt door, maar dit dient wel regelmatig opgeschoond te worden. Zeker wanneer je .htaccess-file te groot begint te worden. Want elke keer dat een gebruiker je webpagina aanklikt, wordt er gecontroleerd of dat er een redirect is. Het gevolg hiervan is dat  de laadtijd hierdoor vertraagd en dit dus effect kan hebben op je SEO posities. 

De oplossing hiervan is dat we dus op zoek gaan naar de enkel noodzakelijke redirects. 

Hoe kunnen we dit doen? 

We gaan gebruik maken van UTM-tags of qeuerystrings. Door deze aan je redirect-URL te plakken, kan je dus nagaan hoe vaak deze gebruikt wordt. Hierdoor kan je in Google Analytics meten hoe vaak iemand er geredirect wordt naar een andere pagina. 

Daarna vergelijken we het overzicht in Analytics met de htaccess-file en kunnen we dus de overbodige 301 redirects verwijderen van onze website. 

Internal linking 

De volgende situatie waarbij redirects je SEO positie kan ondermijnen is interne links die nog naar de oude URL linken. Die worden dan op hun beurt geredirect, in plaats van rechtstreeks naar de nieuwe te hyperlinks. Deze kunnen we gemakkelijk opsporen via de Google Search Console en dit via zoekverkeer/interne links. Je kan daar deze tabel downloaden en deze daarna uploaden in Screaming Frog. Dit via Mode/list/Upload List/Run. Hierbij bekom je dan een overzicht van de URL’s met interne linking. Daar kan je nakijken of er 301’s zijn en door daarop te klikken, ontdek je alle webpagina’s die een link naar de geredirect-URL bevatten.  

Canonische 301’s

SEO-technisch is het niet interessant dat er canonische tags doorverwijzen naar de 301’s. Om deze op te sporen gaan we terug gebruik maken van Screaming Frog. Dit via de Directives en dan rechts naar de kolom Canonical Link Element. Je knipt en plakt daarna deze kolom in de list-mode en zoekt naar de 301. 

2 gedachten over “301 redirects en SEO”

  1. Hi James,

    Interessant stuk! Voor het opsporen van redirect chains, onnodige redirects en andere interne linkstructuur problemen zoals links naar canonicalized URLs hebben wij speciaal een applicatie ontwikkeld. Deze applicatie heet ContentKing en monitort websites 24/7 op de issues die jij hier schetst en andere veelvoorkomende SEO problemen.

    Gezien jouw achtergrond en ervaring ben ik ontzettend benieuwd wat je van onze applicatie vindt. Zou je er eens een blik op willen werpen?
    Groeten!

Reacties zijn gesloten.