Bing SEO vs Google SEO

Bing SEO

Google heeft het online zoeken de afgelopen 20 jaar gedomineerd. Sinds Microsoft in 2023 ChatGPT heeft opgenomen in haar zoekmachine, kende Bing een sterke groei. Meer dan tijd dus voor elke SEO’er om in 2024 meer tijd te besteden aan Bing SEO. Bing negeren is een gemiste kans voor elke online marketeer.

In dit artikel onderzoek waar Bing qua SEO verschilt van haar spitsbroeder Google.

Waarom Bing belangrijk is voor online marketeers?

Wel, kijk maar eens naar de trend van het marktaandeel van de zoekmachine Bing in België. Jarenlang lag het slechts rond de 5%, ondertussen zit het al tegen de 20%

Bron: StatCounter Global Stats – Search Engine Market Share

Marktaandeel Bing
In Nederland stijgt het Bing-marktaandeel wat minder snel dan in België.

Naast het groeiende marktaandeel van Bing, zijn er nog 4 redenen waarom het een goed idee is om jouw website te optimaliseren voor Bing SEO:

  1. Optimaliseren voor Bing helpt om nog meer bezoekers naar je site te krijgen 🙂
  2. Op Bing is er minder concurrentie, waardoor het gemakkelijker is er hoger te ranken (mits de juiste SEO stratgegie uiteraard). Dus als jouw sector veel online concurrentie kent in de Google zoekresultaten, loont het best wel de moeite te onderzoeken hoe Bing-rankings eruit zien voor belangrijke zoekwoorden. Misschien constateer je wel dat je de enige speler bent, waardoor je de dominante speler in jouw branche op Bing kan worden. Nu de populariteit van Bing verder toeneemt, is het voor SEO’s gewoon een goede strategie om zo snel mogelijk ook hoog te scoren op Bing. Op het moment dat Bing echt de poten onder Google’s dominantie helemaal begint te zagen, sta jij dan al mooi bovenaan de Bing-SERP’s.
  3. Bepaalde demografische groepen gebruiken Bing meer. Zo is de meerderheid van de Bing gebruikers bijvoorbeeld man. Als je website zich richt op specifieke doelgroepen waar Google minder sterk in is, dan zal het SEO optimaliseren voor Bing zoekopdrachten je helpen om sneller deze doelgroep te bereiken.
  4. Bing communcieert ook transparanter over haar de rankingfactoren dan Google. Die geeft namelijk geen officiële lijst van rankingfactoren omdat ze vrezen dat het websites aanzet om hun algoritmes te manipuleren. Google pas haar zijn algoritmes voortdurend aan. Wat vorig jaar werkte, werkt dit jaar mogelijks niet meer. Bing darentegen is zeer open tegenover SEO’s over de rankingfactoren die hun Bingbots gebruiken. Bing wil bedrijven redenen geven om hun platform te gebruiken. Daarom hanteert het duidelijke rankingfactoren.

Welke zoekmachines bestaan er nog?

Overzicht

Vooraleer we dieper ingaan belangrijkste verschillen tussen Bing SEO en Google SEO, staan we even stil bij het grotere geheel. Hoewel Google en Bing qua aantal zoekopdrachten met kop en schouders boven de andere zoekmachines uitsteken, zijn er nog een heleboel andere zoekmachines.

  • Yahoo!
  • Baidu
  • Ask
  • AOL Search
  • DuckDuckGo
  • Yandex
  • Webcrawler
  • Search
  • Dogpile
  • Startpage Ixquick
  • Excite
  • Info.com
  • Lycos
  • Metaspider
  • Ecosia

Welk marktaandeel hebben deze zoekmachines in België?

Hierbij een overzicht van het aandeel in België van de 6 belangrijkste zoekmachines in België (data december 2023 van Statcounter).

België Desktop Smartphone Tablet Cumul
Google 61,06% 98,07% 97,81% 80,37%
Bing 36,64% 0,43% 0,72% 17,75%
Yahoo! 0,92% 0,26% 0,16% 0,57%
Ecosia 0,53% 0,52% 0,27% 0,52%
DuckDuckGo 0,46% 0,47% 0,59% 0,46%
Yandex 0,23% 0,17% 0,39% 0,21%

Het is duidelijk. De Belgische internetgebruiker googelt er nog steeds op los, maar vooral mobiel. Het gebruik van Bing op desktop piekt momenteel zelfs op 36%.

De belangrijkste SEO verschillen tussen Bing en Google

De SEO-principes voor zowel Bing als Google zijn grotendeels hetzelfde. Er zijn wel enkele verschillen tussen de twee zoekmachines.

Infographic Bing SEO vs Google SEOZoekwoorden

  • Bing geeft de voorkeur aan exacte zoekwoorden terwijl Google synoniemen en SEO entiteiten begrijpt.
  • Vroeger was de opname van een keyword in een URL ook voor Google SEO van belang, nu veel minder. Zoekopdrachten in de URL zijn echter wel belangrijk voor Bing SEO.

Socials

  • Bing hecht meer belang aan sociale signalen dan Google.
  • In het verleden is er in de SEO wereld hierover al veel gediscusieerd of Google dat ook doet.
  • Eén ding is wel duidelijk: Bing legt veel meer nadruk op sociale signalen dan Google. Zzorg ervoor dat je zoveel mogelijk interactie met je sociale media-accounts voor meer Bing SEO.

Backlinks

  • Bing loopt nog wel een paar stappen achter op Google rond het analyseren van backlink kwaliteit. In tegenstelling tot Google, verwijdert Bing actief pagina’s uit haar index als blijkt dat ze niet genoeg linkautoriteit of -waarde hebben. Dit betekent meestal dat een pagina alleen een plaats in de index van Bing kan behouden als er minstens één externe link naar de URL verwijst.
  • Bing geeft ook de voorkeur aan oudere domeinen. Het is voor een nieuw domein moeilijker te ranken op Bing. Dus als je een nieuwe website hebt, kun je het beste eerst focussen op Google SEO.
  • Verder vindt Bing ook de ankertekst belangrijk. Voor de beste resultaten moeten de ankertekst van de backlinks best matchen met je focuszoekwoord.

Content

  • Bing heeft ook de neiging om langere, meer diepgaande berichten hoger te ranken dan kortere.
  • Dus als je begint met een contentmarketingstrategie op Bing, zijn langere video’s en blogposts in lange vorm de beste keuze.

Betrokkenheid van de gebruiker

  • Een van de meest cruciale rankingfactoren van Bing is de betrokkenheid van gebruikers, die wordt gemeten door pogo-sticking
  • Het treedt op wanneer een surfer op een zoekresultaat klikt en vrijwel onmiddellijk terugklikt naar de resultatenpagina. Een duidelijk teken van een slechte gebruikerservaring omdat de content bijvoorbeeld totaal niet overeenstemt met wat de gebruiker zocht.
  • Bing kijkt ook naar de CTRs om de kwaliteit van een website te bepalen. Als een URL een betere doorklikratio heeft dan een concurrent, zal deze hoger scoren op Bing.

 

Starten met Bing?

Wil je ook starten met Bing ? Dan start je best ook met BWT en Places.

Bing webmaster tools

Bing webmasters tools

Elke SEO weet dat Google Search Console een absolute must is. Bing Webmaster Tools, Microsofts versie van GSC, is dan ook een must-have. Hiermee kun je quasi alles wat je op GSC kan, inclusief het bekijken van cruciale SEO statistieken, huidige rankings, indexeringsfouten en nog veel meer. Je kunt Bing Webmaster Tools ook gebruiken om je URL’s te inspecteren en problemen op te lossen, XML sitemaps te uploaden, zoekwoordonderzoek uit te voeren en je backlinkprofiel te bekijken.

Bing Places

Bing Places is het equivalent van Google Mijn Bedrijf. Als de lokale SEO in jouw niche nogal stevig is op Google, dan is het zeker de moeite waard om Bing Places te proberen. Net als GMB is het optimaliseren van je bedrijfsprofiel op Bing Places de beste manier om je lokale SEO-profiel te verbeteren waardoor je bedrijf ook gemakkelijker wordt weergegeven in Bing Maps.