Performance Max campagnes in Google Ads: doen of niet?

Performance Max campagnes

Met de opkomst van AI evolueert Google Ads constant. Eén van die evoluties is Performance Max. Maar wat is een Performance Max campagne in Google Ads? Wat zijn de voor- en nadelen van deze soort campagne?

Lees verder en ontdek of zo’n campagne iets voor jou is.

Wat is Performance Max?

De Performance Max campagne is een combinatie van responsieve zoekadvertenties, display, video, en Google Shopping. Hierdoor worden dergelijke campagnes vertoond op tal van kanalen. Enkele voorbeelden zijn Google Search en de partnerwebsites, het displaynetwerk, Gmail, en YouTube en andere videokanalen.

Deze campagne onderscheidt zich van de andere campagnetypes doordat het geen zoekwoorden gebruikt om de doelgroep te targeten. In de plaats daarvan gebruikt Performance Max een algoritme die via machine learning de advertenties optimaliseert voor de verschillende kanalen en apparaten. Het maakt gebruik van geautomatiseerde biedstrategieën om conversies of conversiewaarde te maximaliseren. Door deze focus op conversie(waarde), is het niet mogelijk om te concentreren op het maximaliseren van klikken met een Performance Max campagne.

De voordelen van een Performance Max campagne

Er zijn drie grote voordelen aan deze geautomatiseerde campagne.

1. Cross-channel optimalisatie

Performance Max biedt de mogelijkheid om advertenties te optimaliseren voor meerdere kanalen tegelijk, waaronder Gmail, het zoeknetwerk en YouTube. Dankzij machine learning bereik je effectief je doelgroep, op welke kanalen deze zich ook bevindt.

2. Brede targeting

Aangezien een Performance Max campagne zich onderscheidt door de advertenties op verschillende kanalen tegelijkertijd te optimaliseren, is de targeting erg breed. Dankzij de targetingopties worden de advertenties getoond aan een divers publiek.

3. Slim bieden met artificiële intelligentie

Deze campagne maakt gebruik van machine learning en AI om algoritmen te voorspellen en de biedingen in real time te optimaliseren. Zo zorgt de Performance Max campagne ervoor dat we conversies kunnen maximaliseren en je zo meer relevante leads binnenkrijgt.

De nadelen van een Performance Max campagne

Ondanks de voordelen van een Performance Max campagne, brengt het toch ook een paar nadelen met zich mee.

1. Beperkte controle

Het grootste nadeel is de beperkte controle die je hebt over de specifieke instellingen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om zoekwoorden toe te voegen, en de targetingopties worden automatisch ingesteld. Dit kan leiden tot minder nauwkeurige resultaten, waardoor we een minder gedetailleerd inzicht krijgen in de prestaties van de campagne.

2. Ingewikkelde analyse van resultaten

De effectiviteit van een Performance Max campagne meten is zo goed als onmogelijk. De automatisering van de hele campagne zorgt ervoor dat de resultaten soms erg vaag zijn. Je kan dan wel zien hoeveel conversies een campagne opbrengt, maar je krijgt weinig inzicht in de kanalen waarlangs de conversies binnen komen. Dit heeft als resultaat dat marketeers niet goed kunnen inschatten hoe we andere campagnes kunnen optimaliseren.

3. Risico op onvoorspelbare uitgaven

Een laatste nadeel aan Performance Max campagnes is het risico op onvoorspelbare uitgaven. Deze soort campagnes zetten heel erg in op geautomatiseerde optimalisaties. Dit versterkt het risico dat uitgaven onvoorspelbaar worden en er budgetoverschrijdingen volgen. Daarom is het belangrijk om als marketeer de optimalisaties goed in de gaten te houden.

Moet ik nu een Performance Max campagne opzetten?

Of wij aanraden om een Performance Max campagne te gebruiken, hangt af van verschillende factoren. Hoewel zo’n campagnes erg veel voordelen bieden, moet je als marketeer erg voorzichtig zijn. De nadelen kunnen snel doorwegen. Het kan wel een goede aanvulling zijn als je merkt dat een zoekcampagne erg slecht loopt. Verander die ene campagne in een Performance Max campagne en kijk of er op die manier meer conversies binnenkomen. Zeker voor bedrijven met een webshop kan dit voordelen hebben.

Wil je toch meer controle over de campagnes en meer inzicht in de advertentiestrategie? Dan is het vaak een betere keuze om traditionele advertenties op te zetten en je te concentreren op de handmatige instellingen.

Google Ads voor jouw bedrijf?