Betekenis SEO-term evergreen content

Evergreen content

Wat is Evergreen content?

Evergreen content is website-content die relevant en nuttig blijft voor je doelgroep gedurende een lange periode. Vaak zijn dit artikels, video’s of podcasts die meer informatie geven rond een begrip en de tand des tijds doorstaan. Deze content is niet alleen blijvend interessant voor je klanten maar ook voor zoekmachines zoals Google.

Een voorbeeld van een evergreen onderwerp is: “Tips om snel gewicht te verliezen”. Mensen zijn altijd wel op zoek naar manieren om te vermageren.

Je mag de term best wel vergelijken met een “evergreen plant”: die blijft altijd mooi groen en fris, zelfs in de winter. Op dezelfde manier ziet evergreen content er ook steeds groen, fris en actueel uit (na zo nu en dan een opfrisbeurt), zelfs als al enkel jaren voordien geschreven is.

Daartegenover is er ook trending of viral content, die gaat over onderwerpen die op het moment zelf actueel zijn. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld een nieuwe film, verslag van een voetbalwedstrijd, een brand in een stad, enz. Dergelijke content is gericht op de korte termijn, die telkens herhaald moet worden voor aanhoudend succes.

Soorten evergreen content

Heb je problemen met het vinden van evergreen content voor jouw website? Dan kan je de volgende zaken gebruiken ter inspiratie:

  • Veelgestelde vragen (FAQ): hierbij help je nieuwe bezoekers om de belangrijkste zaken te weten te komen over een onderwerp. Een FAQ heeft een tijdloos karakter. Ideaal dus als evergreen content.
  • Handleidingen & checklist: dit zijn gestructureerde teksten die in een logische volgorde stappen doorlopen. Door deze stappen te doorlopen zorg je ervoor dat je het proces tot een goed einde brengt. Bijvoorbeeld: “Hoe kan ik de ideale tennisschoen kiezen?”.
  • Vaktaal: in deze artikelen worden afkortingen op begrippen uitgelegd. De kans is klein dat de betekenis of afkortingen van deze begrippen op korte termijn veranderen. Deze content blijft dus langdurig interessant voor je bezoekers.
  • Bronnenlijst: som belangrijke bronnen met een hoge autoriteit op. De populariteit en autoriteit van bronnen blijven vaak onveranderd en actueel. Deze bronnenlijsten zijn een ideaal startpunt voor beginners naar hun zoektocht aan informatie. Check wel regelmatig je uitgaande links om te kijken of je bronnen nog actueel zijn.
  • Lijsten (listicles): Bijvoorbeeld ‘Top 10 van de best verkochte tennisrackets”.
  • Case-studies beschrijven praktijkvoorbeelden hoe een bepaald product of strategie is gebruikt en resultaten heeft opgeleverd. Ze gaan dieper in op specifieke situaties, uitdagingen, oplossingen en resultaten.
  • Productvergelijkingen vergelijken producten om lezers een correcte beoordeling te geven van hun overeenkomsten, verschillen, sterktes en zwaktes. 

Evergreen content moet niet vastgebonden zijn aan de bovenstaande formats. Je kan ook steeds overwegen om een podcast of video over bepaalde onderwerpen te maken. Maar geschreven content biedt vaak meer voordelen qua online zichtbaarheid en Search Engine Optimization (SEO).

Voordelen evergreen content

Waarom is evergreen content nu zo interessant? 

  1. Evergreen content is interessant qua ROI. Immers, je schrijft vandaag een artikel dat over een aantal jaren nog steeds actueel is. Dat is minder kostelijk dan elke dag een nieuwe post te schrijven die slechts een nieuwswaarde heeft van enkele dagen.
  2. Verbeterde zichtbaarheid in zoekmachines. Goede Evergreens bevatten zoekwoorden die bezoekers naar je site leiden. Ze gaan vaak over onderwerpen die direct verband houden met je vakgebied en expertise, waarvoor je hoog kan ranken. Met als positief gevolg: een constante stroom van bezoekers naar je website.
  3. Branding. Evergreen content geeft je de kans om jezelf te profileren als een autoriteit op je vakgebied. Hierdoor bouw je vertrouwen op bij je doelgroep én zoekmachines. 
  4. Verhoogde kans op backlinks. Sterke Evergreen artikelen die jaren meegaan en hoog blijven ranken, verhogen je kans om op een natuurlijke manier backlinks te verkrijgen. Deze vorm van linkbuilding is een erg belangrijk SEO ranking signaal.
  5. Minder druk op het content creatie proces. 

Nadelen van evergreens

Zijn er ook minpunten aan Evergreens? Toch wel. 

  1. Je moet trachten een gezonde balans te vinden tussen trending- en evergreen content. Enkel en alleen maar aandacht schenken aan je tijdloze content kan leiden tot minder Discover verkeer. Zeker voor nieuwssites een erg belangrijk traffic-kanaal. 
  2. Gebrek aan “echt nieuw-nieuws”. Je wil natuurlijk niet dat je website te oubollig overkomt, die niet bericht over de laatste trending topics uit jouw sector, waardoor je ook minder echte experts en gevorderde gebruikers bereikt. Evergreen artikelen richten zich vaak op beginners en vrij algemene onderwerpen.
  3. Het kan even duren vooraleer je artikel echt goed begint te ranken. In tegenstelling tot trending onderwerpen die door zijn actualiteit hoge pieken in verkeer kan genereren, vergen evergreens meer geduld.
  4. Aanbod is niet oneindig. Naarmate je je evergreen strategie verder uitbouwt, wordt het het steeds moeilijker worden om nieuwe en goede onderwerpen te vinden.

Evergreen content en SEO

Welke invloed heeft evergreen content op SEO? Door veel te bloggen over de actualiteit krijg je een aantal pieken in je bezoekersaantal. Een artikel dat namelijk de online marketing trends van 2020 beschrijft, zal in 2021 namelijk niets meer gelezen worden. Je kan dit namelijk geen online marketing trends meer noemen. De lezer wilt namelijk de trends van 2021 ontdekken.

De blogpost is dus niet meer relevant en is dus ook geen evergreen content. Maak je veel evergreen content? Dan zal je waarschijnlijk zien dat het aantal bezoekers naar je website toenemen. Benieuwd naar welke soorten evergreen content er bestaan? Lees dan snel verder.

Eigen evergreen content creëren

Wil je je eigen evergreen content creëren? Dan moet je beginnen met niet-trendgevoelige onderwerpen te zoeken waarover je op jouw blog of website kan schrijven. Maar hoe vind je deze onderwerpen? De beste manier om onderwerpen te achterhalen is door een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Hiervoor kan je verschillende tools voor gebruiken. Ben je klaar om aan de slag te gaan? Overloop dan de volgende stappen:

Stap 1: relevante onderwerpen zoeken

Welke topics zou je graag behandelen op jouw blog of website? Maak een lijstje van alle zoekwoorden die belangrijk voor jou en je doelgroep zijn. Hierna moet je rekening houden met de volgende zaken:

  • Zoekvolume: kies voor een topic dat een relatief hoog zoekvolume heeft. Indien dit zoekwoord te weinig opgezocht wordt, dan zal je weinig verkeer krijgen naar je website.
  • Trendgevoeligheid: is jouw onderwerp gevoelig voor bepaalde trends? Gebruik dan Google Trends om de trendgevoeligheid van je zoekwoorden te achterhalen. Ze kunnen interessant zijn als ze telkens in een bepaald seizoen terugkeren zoals bijvoorbeeld skischoenen in de winter.
  • Zoekintentie: zorg ervoor dat je content goed aansluit bij de zoekintentie van je bezoekers. Komt deze niet overeen met de andere resultaten in de SERP dan zal er veel verschil ontstaan in de pagina’s die ranken.

Stap 2: creëer een organische groei

Eenmaal je een onderwerp hebt gekozen, kunnen we de content van dat onderwerp gaan opstellen. Om goed te ranken in Google moet je op je je zeker focussen op onderstaande kenmerken:

  • Kwaliteit: zorg ervoor dat jouw content over een bepaald onderwerp beter is dan de content die al online vindbaar is. Hierdoor zal je er uiteindelijk beter op ranken. De kwaliteit van content bepalen we aan de hand van drie aspecten:
    • Kwaliteit: is de content vlot leesbaar? Is de content nuttig of vermakelijk? Zorg de content voor de oplossing van een bepaald probleem?
    • Uniek: is er een bepaalde reden waarom mensen jouw content verkiezen boven andere gelijkaardige content?
    • Autoriteit: ben je een expert op het gebied van dit onderwerp? Dan groei je namelijk met de tijd mee tot een echte autoritaire website.
  • Vermijd indicaties met korte termijn: een aantal voorbeelden hiervan zijn afgelopen jaar, vorige week, gisteren, 2020, etc. Hierdoor denkt Google dat de geschreven content een tijdelijk populair onderwerp behandeld.

Ontdek meer SEO-termen & checklist

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.