SEO bij Belgische supermarkten

Belgische supermarkten: SEO onderzoek

SEO of search engine optimization is geen ver-van-mijn-bed show. Iedere sector heeft er baat bij om met zijn website zo hoog mogelijk te scoren in Google. Toch is het duidelijk dat niet elke sector er zo over denkt.

In ons onderzoek zoomen we in op de SEO van Belgische supermarkten. Met name op de 10 grootste supermarkten op basis van “winkelverkoopvloeroppervlak“.Bedrijven waarvan we mogen aannemen dat hun budget toereikend genoeg is om te investeren in online marketing in het algemeen, en SEO meer specifiek.

Het belang van SEO voor supermarkten

Het belang van SEO wordt vaak onderschat. Het is namelijk een werk van lange adem en het geeft, in tegenstelling tot de advertenties van Google Ads, niet onmiddellijk resultaat.

Iedereen weet dat SEO een investering is en veel voordelen geniet. Als een site structureel sterk is qua organisch verkeer, zal het systematisch meer SEO bezoekers aantrekken. Met uiteindelijk ook meer omzet.

Voordelen SEO

Veel websites investeren meestal zowel in SEA en SEO. Echter, online adverteren is een maandelijks wederkerende uitgave. Elke klik is immers betalend en de maandelijkse kosten schieten snel de hoogte in. Het voordeel van Google Ads is het snelle resultaat. Toch mag je SEA niet zien als een investering. Zodra je ermee stopt, verlies je meteen dat verkeer. Investeren in organische SEO rankings van je website is structureel investeren in meer online verkeer in de toekomst. Elke SEO klik is gratis en eens je hoog rankt, profiteert je website van veel hogere bezoekersaantallen.

België telt verschillende supermarktketens met de nodige onderlinge concurrentie. Daarom nemen we aan dat ze veel aandacht hebben voor SEO. We hebben onderzocht of deze aannemingen kloppen.

De 10 onderzochte Belgische supermarkten

Voor het onderzoek van 2023 naar zoekmachine optimalisatie bij supermarkten nemen we volgende 10 supermarkten onder de loep. Er is duidelijk verschil ten opzichte van het onderzoek in 2022

  • Delhaize

Delhaize heeft de meeste vestigingen in België, er zijn er maar liefst 810 winkels in heel het land. Ook zijn ze meteen de oudste van de onderzochte supermarkten; het bedrijf is namelijk ontstaan in 1867. Delhaize probeert in te spelen op kwaliteit en gezonde voeding. Ze zijn actief in 11 verschillende landen en zijn in 2015 gefuseerd met de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn. Wereldwijd heeft Ahold Delhaize maar liefst €75 miljard euro omzet gedraaid in 2020. Dit is 14% meer dan het jaar ervoor.

  • Carrefour

Carrefour bezit 480 vestigingen in België, waaronder 40 hypermarkten. Dit Franse bedrijf is ontstaan in 1958 en in 1969 opende Carrefour hun eerste winkel in België. Ze spelen vooral in op verse voeding en biologische producten. In 2020 bedroeg de omzet van Carrefour 78,8 miljard euro. De nettowinst was hierdoor 1,1 miljard euro.

  • Aldi

Het Duits hard discounter bedrijf Aldi heeft in België 450 winkels. Het is ontstaan in 1961 en kwam naar België in 1976. Ze spelen in als hard discounter. In 2020 heeft Aldi een netto omzet gedraaid van maar liefst 24,2 miljard euro in hun “Aldi-centrales”. Het jaar ervoor was dit 22,8 miljard. Er is dus sprake van een positieve evolutie voor Aldi.

  • Lidl

Lidl werd in 1930 opgericht door Joseph Schwarz. In April 1995 kwam de hard discounter ook naar België. In 2022 heeft Lidl maar liefst 313 winkels over heel België. Lidl is de directe concurrent van Aldi omdat ze inspelen op hard discount. In 2020 had Lidl ook een goed jaar achter de rug, er was een stijging aanwezig van 10% in tegenstelling met het jaar ervoor. De omzet bedroeg 125,3 miljard euro op Europees vlak.

  • Colruyt

Colruyt is in 1928 opgericht door Franz Colruyt. Bijna 100 jaar later, is het bedrijf nog steeds in handen van de familie Colruyt en zijn er ongeveer 220 winkels in België. Ze proberen in te spelen op de laagste prijs. In het boekjaar 2020/2021 behaalde Colruyt een omzet van 9,9 miljard euro. Het doel was om 10 miljard omzet te halen, maar dit werd niet gehaald. In 2019/2020 bedroeg de winstmarge 28,1% maar deze is gezakt in het volgende jaar naar 25%.

  • Jumbo

In 1979 hadden Jan en Anita Meurs een supermarkt geopend met de naam Lekker en Laag, de voorloper van het nu genaamde Jumbo. Op dit moment in België heeft Jumbo 18 winkelpunten over heel Vlaanderen. In Nederland zijn ze veel groter: daar zijn er 686 winkelpunten. Hun omzetcijfers van 2021 stegen uit op 9,9 miljard euro. In 2020 behaalden ze een totale omzet van 5,4 miljard. In één jaar zijn ze dus met bijna 50% gestegen

  • Albert Heijn

In het jaar 1887 nam Albert Heijn de kruidenierszaak van zijn vader Jan Heijn over. Dit was de start van een succesvolle supermarktketen. Sinds 2016 is de keten Albert Heijn onderdeel geworden van Ahold Delhaize. In België heeft Albert Heijn 60 locaties verspreid over Vlaanderen. Albert Heijn heeft in totaal meer dan 1.100 winkels in België en Nederland. Albert Heijn heeft in 2021 de kaap overschrijden van 1 miljard euro in omzet.

  • Spar

SPAR is een internationale keten van supermarkten. Adriaan van Well richtte de keten op in Seghwaert, Nederland, een deelgemeente van Zoetermeer. De naam was eerst DE SPAR waaruit je het motto Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig kon afleiden. Om marketingredenen hebben ze hun naam veranderd naar SPAR. De SPAR is in 48 landen actief waaronder ruim 13.500 winkels. In 2021 heeft SPAR een omzet totaal behaalt van 39 miljard euro.

  • Makro (Onderzoek 2022)

Makro is een Duits zelfbedieningsgroothandel. Het werd opgericht in 1968 door de Nederlandse Steenkolen Handelsvereniging maar werd anno 1998 verkocht aan de Duitse METRO Group. De Makro is gesitueerd in Nederland (17 filialen) en had tot 2022 6 filialen in België. In 2021 had de Makro groep een omzet van maar liefst 7,1 miljard euro. Een stijging van meer dan 9,5% tegenover het jaar ervoor.

  • OKay

OKay is een Belgische keten die zich als kleinere buurtsupermarkten identificeert. Het is een onderdeel van de retailgroep Colruyt Group. OKay opende zijn allereerste winkel in 1998 in Oost-Vlaanderen. Op dit moment heeft OKay 121 winkels in België. De omzet van de Colruyt Group in 2021 was 8,3 miljard euro.

  • Intermarché (Onderzoek 2023)

Intermarché is een Europese supermarktketen die in 1969 door Jean-Pierre Le Roch werd opgericht. Intermarché maakt deel uit van de Franse groep Les Mousquetaires en heeft 82 winkels in België. In 2022 behaalde de groep een omzet van meer dan 36 miljard euro.

Aangezien Makro geen Belgische filialen meer heeft in 2023, wordt Intermaché toegevoegd aan de onderzoekslijst

SEO voor supermarkten: Zoekwoordenonderzoek 2023

We hebben voor ons SEO onderzoek bij de Belgische supermarkten een analyse uitgevoerd rond 8 relevante thema’s, namelijk:

  1. Algemene zoekopdrachten over supermarkten
  2. Locatie gebonden zoekwoorden
  3. Keywords rond online winkelen & thuisbezorging
  4. Branded zoekopdrachten
  5. Food-gerelateerde zoekwoorden
  6. Non-Food-gerelateerde zoekwoorden
  7. Zoekopdrachten over dranken
  8. Zoekwoorden rond recepten

Voor elk thema onderzochten we vervolgens 10 interessante zoekwoorden met hoge zoekvolumes.

Per thema hebben we geanalyseerd welke Belgische supermarkten het beste scoorden qua SEO. We deden dit aan de hand van de SEO-tool SemRush. Daarbij keken we naar Visibility Index en het aantal keywords in de top 10 zoekresultaten.

Zo omschrijft SemRush deze index: “Visibility Index is based on click-through rate (CTR) that shows a website’s progress in Google’s top 100 for keywords from the current tracking campaign. A zero-percent visibility means that the domain isn’t ranking in Google’s top 100 results for any of these keywords; and a 100-percent visibility means that the domain keeps the first position in the SERP for all of these keywords.”

Zoekwoorden Cluster 1: Algemene zoekopdrachten

Voor de eerste cluster gebruikten we vrij brede, algemene zoekwoorden, met een totaal maandelijks zoekvolume in Vlaanderen van bijna 131.000. Daar zou toch elke Supermarkt hoog op willen scoren, denken we.

Seo voor supermarkten cluster 1

Jumbo staat in de eerste cluster voor de algemene zoekwoorden op de eerste plaats met een visibility van 7,51% en ranken 1 keer in de top 3. Carrefour, Delhaize en Albert Heijn zitten heel dicht op elkaar met 3,72%, 3,32% en 3,28%. Intermarché en Spar ranken niet voor de bovenstaande zoekwoorden.

Seo voor supermarkten cluster 1

Zoekwoorden Cluster 2: Geografisch zoekopdrachten

De tweede cluster van zoekwoorden richt zich op geografische zoekopdrachten. Mensen zoeken online of er supermarkten zijn in een bepaalde stad en waar ze fysiek of online boodschappen kunnen doen. Het maandelijkse zoekvolume van de 10 onderzochte zoekwoorden bedraagt samen 24.000.

Seo voor supermarkten cluster 2

Bij de huidige geografische cluster staat Jumbo met een visibility van 6,35% op de tweede plaats. De meeste andere supermarkten zijn flink gedaald ten opzichte van vorig jaar. Carrefour presteert het beste in deze lijst, met een visibility van 8,60% in 2023, dit is wel een sterke daling ten opzichte van 21,64% in 2022. Aldi is van een visibility van 4,95% in 2022 naar 3,80% gegaan in 2023.

Seo voor supermarkten cluster 2

Zoekwoorden Cluster 3: Online en thuisbezorging

We hebben de derde cluster onderzocht die zich richt op de trend van online winkelen en thuisbezorging van artikelen. Het totale zoekvolume per maand voor online boodschappen is momenteel nog relatief laag (1.110). We nemen aan dat het zoekverkeer in deze cluster in de toekomst alleen maar zal toenemen. Aangezien SEO een langetermijninvestering is, is het verstandig om hier nu al in te investeren om een voorsprong op de concurrentie te behalen.

Seo voor supermarkten cluster 3

Albert Heijn scoort duidelijk het hoogst in de rankings van 2023 met 60%. Ten opzichte van vorig jaar is de ranking voor de AH met meer dan 6% gestegen. Carrefour staat op de tweede plaats maar is sinds vorig jaar met ongeveer 1,2% gedaald. Wat opvalt is dat Delhaize een mooie groei heeft in deze ranking met 6,60%, dit is een stijging van ongeveer 1,6%.

Seo voor supermarkten cluster 3

Zoekwoorden Cluster 4: Branded

Als we organische zoekopdrachten bij supermarkten vergelijken, is het ook relevant om te weten welke supermarkt het hoogste aantal branded zoekopdrachten heeft. Uit de onderstaande gegevens blijkt dat het verschil in branded search tussen de grote ketens niet groot is. Er wordt in totaal 3,32 miljoen keer per maand gezocht naar de naam van een supermarkt.

Seo voor supermarkten cluster 4

Net zoals vorig jaar zijn deze resultaten zeer dicht bij elkaar. Spar is nu ook dichtbij de rest, terwijl Okay het niet zo goed doet.

Seo voor supermarkten cluster 4

Zoekwoorden Cluster 5: Etenswaren

Cluster 5 is gericht op online zoekopdrachten naar voedsel en populaire producten. We hebben onderzocht op welke soort producten meer gezocht wordt. De 10 geselecteerde zoekwoorden hebben samen een maandelijks zoekvolume van bijna 69.000. Hoewel dit slechts een klein deel vertegenwoordigt van het totale online zoekverkeer naar voedsel, kan een hoge score op deze 10 zoekwoorden waarschijnlijk ook leiden tot een hoge rangschikking voor andere voedselproducten.

Seo voor supermarkten cluster 5

In de huidige resultaten scoort Albert Heijn het hoogste met een visibility van 31,90%. Vergeleken met 2022 hebben alle winkels behalve Intermarché een mooie groei doorgemaakt. Intermarché heeft geen zoekwoorden in de top 100, en heeft daarom nauwelijks bezoekers voor die zoekwoorden.

Seo voor supermarkten cluster 5

Zoekwoorden Cluster 6: Recepten en gerechten

Cluster 6 heeft zich gericht op de zoekopdrachten van Vlaanderen naar recepten en gerechten. Hieruit kunnen we concluderen dat de zoekopdracht naar “Pannenkoeken recept” het meest populair is, gevolgd door zoekwoorden die “soep” of “gerecht” bevatten.

Seo voor supermarkten cluster 6

In 2023 rankt de AH weer het hoogst met een visibility van 11,62%. Het valt wel op dat Lidl hier heel laag op scoort met een score van 0,008% en ze ranken 1 keer in de top 100. De enige supermarkten die in de top 10 ranken zijn Albert Heijn en Colruyt, die een visibility heeft van 4,90%. Net zoals vorig jaar heeft Carrefour weer geen rankings in de top 20 en hun visibility is zelfs gedaald van 0,93% naar 0,87%

Seo voor supermarkten cluster 6

Zoekwoorden Cluster 7: Dranken

Cluster 7 richt zich op zoekwoorden met betrekking tot dranken. Als supermarkt kan je inspelen op de meest gezochte dranken. Uit onze analyse blijkt dat vooral alcoholische dranken populaire zoekwoorden zijn.

Seo voor supermarkten cluster 7

Voor de rankings van 2023 staat Albert Heijn weer bovenaan met 11,06%. Dit is echter veel minder dan vorig jaar, waarbij het 26,68% was. Voor een groot deel van de supermarkten geldt dit ook. Jumbo ging van 1,68% naar 0,71%, Aldi is van een visibility van 2,30% naar 0,90% gegaan en Delhaize van 6,05% naar 4,87%. Colruyt is wel sterk gestegen, die zijn van een visibility van 2,21% naar 5,56% gegaan, ook ranken ze nu nog een keer in de top 10.

Seo voor supermarkten cluster 7

Zoekwoorden Cluster 8: Non-food

We hebben de laatste cluster onderzocht die betrekking heeft op non-food producten. Dit zijn producten die niet eetbaar of drinkbaar zijn. Aangezien elke supermarkt een groot assortiment non-food artikelen heeft, is het belangrijk om te weten of je daar online goed op scoort. Uit de analyse blijkt dat beautyproducten een hoge zoekvolumes hebben.

Seo voor supermarkten cluster 8

Albert Heijn springt weer bovenaan in de rankings van 2023 met een visibility van 2,60% en een ranking in de top 10, maar de kloof is dit keer niet zo groot. Carrefour staat niet zo ver achter, ze ranken 1 keer in de top 20 met een visibility van 1,30%. Ondanks dat ze op nummer 2 staan in de rankings is dit nog steeds een daling van vorig jaar, toen was hun visibility 1,40%. Delhaize is ook sterk gedaald t.o.v. van vorig jaar, afgelopen jaar was hun visibility 1,88% en nu is dat maar 0,93% wat een daling van meer dan de helft is.

Intermarché, Spar en Okay presteren hier niet goed, ze hebben allemaal geen visibility en ranken ook niet voor de bovenstaande zoekwoorden.

Seo voor supermarkten cluster 8

Conclusie na onderzoek SEO voor supermarkten

Nadat we het onderzoek opnieuw hebben uitgevoerd in 2023 merken we op dat de goedkopere supermarkten van het discountsegment (Aldi, Spar, Lidl) minder goed scoren op vlak van SEO. Albert Heijn daarentegen staat wel op nummer 1 in een groot deel van de segmenten. We zien ook in enkele clusters toch grote verschillen van het jaar voordien en nu. Dit waren vooral sterke dalingen in clusters zoals non-food en dranken.

In de afbeelding hieronder zie je de score die we geven aan de Belgische supermarkten

Seo voor supermarkten beoordeling

SEO voor supermarken: Zoekwoordenonderzoek 2022

Voor ons SEO onderzoek bij de Belgische supermarkten hebben we een zoekwoorden analyse uitgevoerd rond 8 relevante thema’s, namelijk:

  1. Algemene zoekopdrachten over supermarkten
  2. Locatie gebonden zoekwoorden
  3. Keywords rond online winkelen & thuisbezorging
  4. Branded zoekopdrachten
  5. Food-gerelateerde zoekwoorden
  6. Non-Food-gerelateerde zoekwoorden
  7. Zoekopdrachten over dranken
  8. Zoekwoorden rond recepten

Voor elk thema onderzochten we vervolgens 10 interessante zoekwoorden met hoge zoekvolumes.

Per thema analyseerden we welke Belgische supermarkten het best scoorden qua SEO. We deden dit aan de hand van de SEO tool SemRush. Daarbij keken we naar Visibility Index en aantal keywords in top 10

Zo omschrijft SemRush deze index: “Visibility Index is based on click-through rate (CTR) that shows a website’s progress in Google’s top 100 for keywords from the current tracking campaign. A zero-percent visibility means that the domain isn’t ranking in Google’s top 100 results for any of these keywords; and a 100-percent visibility means that the domain keeps the first position in the SERP for all of these keywords.”

Zoekwoorden Cluster 1: algemene zoekopdrachten

Voor de eerste cluster gebruikten we vrij brede, algemene zoekwoorden, maar met een totaal maandelijks zoekvolume in Vlaanderen van bijna 100.000. Daar zou toch elke Supermarkt hoog op willen scoren denken we.

Carrefour en Delhaize scoren met respectievelijk 13% en 10% SEO Visibility het best. Ze ranken eveneens met enkele zoekwoorden in de top 10 rankings. Jumbo is een goede derde. De aandachtige lezer heeft ongetwijfeld opgemerkt dat Jumbo, ondanks zijn 3de plaats, toch met 172 de hoogste verwachte SEO traffic heeft. Dat komt omdat Jumbo voor het zoekwoord met het hoogste zoekvolume, namelijk “Supermarkt”, het beste scoort.

Zoekwoorden Cluster 2: Geografisch zoekopdrachten

De tweede cluster is gericht op de geografische zoekopdrachten. Waar kan je boodschappen doen, online of fysiek? Zoeken mensen of er supermarkten zijn in een bepaalde stad? De 10 onderzochte zoekwoorden hebben samen een maandelijks zoekvolume van 22.000.

Wanneer we kijken naar de ranking distribution in deze geografische cluster, dan springt er één winkel eruit, maar in een negatieve zin. De Colruyt (0,95%), die toch gezien wordt als één van de grotere supermarkten van België, scoort hier zeer matig. Aldi (4,95%) daarentegen is een supermarkt waarvan we niet meteen hadden verwacht dat ze hier op de 3de plaats gingen staan. Carrefour (21%) en AH (15%) scoren hier het best, met elk 6 keywords in Google’s top 10.

Zoekwoorden Cluster 3: Online & thuisbezorging zoekopdrachten

Voor de derde cluster die we onderzocht hebben, focussen we ons op de trend van het online aankopen en het thuisbezorgen van artikelen. Zoals je kan zien is het totale zoekvolume per maand bij het online boodschappen nog redelijk beperkt (1380). Je mag aannemen dat het zoekverkeer in deze cluster in de nabije toekomst enkel maar zal groeien. Aangezien SEO werk is van lange adem, lijkt het ons een slim om er nu al in te investeren. Zo heb je een voorsprong op de concurrentie.

We zien voor het eerst Albert Heijn op de eerste plaats tussen de supermarkten. In deze cluster kan je goed zien dat AH duidelijk het best scoort. We kunnen aan de hand van deze statistieken afleiden dat er tussen de nummer 1 Albert Heijn en de nummer 2 Carrefour maar liefst een verschil is van 41%. Wat ook opvalt, is dat Lidl, Makro en Spar helemaal niet ranken en samen op de laatste plaats staan. De reden hiervoor lijkt dat zij nog niet op de kar van online bestellen en thuisleveringen gesprongen zijn.

Zoekwoorden Cluster 4: Branded

Wanneer we een vergelijking maken voor organische zoekopdrachten bij supermarkten, is het ook interessant om te weten welke supermarkt het meeste branded zoekverkeer kent. Hieronder kan je zien dat het verschil in branded search voor de grotere ketens niet groot is. In het totaal wordt er per maand bijna 3,50 miljoen keer op de naam van een supermarkt gezocht.

De resultaten van deze cluster liggen allemaal erg dicht bij elkaar. Alleen Spar en Okay doen het voor branded search niet goed.

Zoekwoorden Cluster 5: Etenswaren

In Cluster 5 zijn we gaan kijken naar online zoekopdrachten rond etenswaren en populaire producten. We willen zien op welke soort producten er meer gezocht wordt. De 10 geanalyseerde keywords vertegenwoordigen een maandelijks zoekvolume van 68.000. Uiteraard is dit maar een klein deeltje van het totaal online zoekverkeer van etenswaren, maar goed scoren op deze 10 betekent waarschijnlijk ook dat de supermarkt hoogt rankt voor andere etenswaren.

Als we kijken naar de resultaten van deze cluster, zien we dat Albert Heijn eruit springt. Het is de tweede keer dat Albert Heijn het beste scoort op een cluster. Daaronder heb je Delhaize, Colruyt en Carrefour, die alle drie ongeveer tussen de 3 à 4% Visibility hebben. Okay, Lidl en Makro hebben geen enkel zoekwoord in de top 20 en hebben dus hoogstwaarschijnlijk amper organische bezoekers op hun website voor de zoekwoorden in deze cluster.

Zoekwoorden Cluster 6: Recepten en gerechten

Naar welke recepten en gerechten zoekt Vlaanderen? In cluster 6 hebben we dit onder de loep genomen. We kunnen concluderen dat het aantal zoekopdrachten naar ‘Pannenkoeken’ het hoogste is, met zoekwoorden die ‘soep’ of ‘gerecht’ bevatten die snel volgen.

De Colruyt heeft in cluster 6 terug een grote stap vooruit gezet naar een 2de plaats. Ook hier valt echter op dat Albert Heijn het best gevonden wordt in Google. In deze cluster hebben ze een visibility van 15%, ze ranken 3 keer in de top 3 en 7 maal in de top 10. Van een grote speler als de Carrefour verwacht je betere resultaten, maar ze hebben geen rankings in de top 20 en een SEO Visibilty Index van minder dan 1%.

Zoekwoorden Cluster 7: Dranken

Cluster 7 omvat keywords over dranken. Wanneer je weet naar welke dranken het vaakst gezocht wordt, kan je daarop inspelen als supermarkt. We zien dat vooral de alcoholische dranken populaire zoekwoorden zijn.

Opnieuw is Albert Heijn de nummer 1 (26,68%), op grote afstand gevolgd door Delhaize (6,05%). Dit wil zeggen dat deze twee supermarkten het meeste gevonden worden op de bovenstaande zoekwoorden. Mogelijks dat ze hierdoor voor deze zoekwoorden cluster ook meer offline verkopen realiseren in hun winkels.

Carrefour (2,75%) komt na hen op plaats 3. En om de top 5 af te sluiten hebben we nog Aldi (2,30%) en Colruyt (2,21%). 

Zoekwoorden Cluster 8: Non-food

De laatste cluster die we onderzocht hebben, is die van de non-foods. Dit heeft alles met niet-eetbare en -drinkbare producten te maken. Elke supermarkt heeft een groot gedeelte aan non-food artikelen, dus het is goed om weten als supermarkt of je er online goed op scoort.

De eerste indruk die wij hebben bij het bekijken van deze cijfers is dat alle supermarkten zeer matig scoren op de gekozen zoekwoorden. De reden hiervoor lijkt dat onze winkels te weinig hun websites hebben afgestemd op deze zoekopdrachten. Albert Heijn staat toch weer op de eerste plaats van de supermarkten met 2,57%. Colruyt heeft dan weer helemaal geen Visibility.

Conclusie na onderzoek SEO voor supermarkten

Na het onderzoek kunnen we concluderen dat het merendeel van de supermarkten nog te weinig aandacht hebben voor hun SEO. De minst presterende supermarkten op vlak van zoekmachine optimalisatie scoren erg pover op verschillende belangrijke keyword clusters. Het resultaat is dan ook dat ze een lage ranking hebben op de zoekresultaten-pagina’s. Zoals je kan afleiden van de onderstaande algemene samenvatting voor de 8 clusters samen, is Albert Heijn met grote voorsprong de frontrunner van hoe het wel moet. Ze hebben 18 zoekwoorden in de top 3, 34 in de top 10, 42 in de top 20 en maar liefst 55 in de top 100.

De supermarkten die minder goed scoren, zijn de Aldi en de Lidl. Ze worden gerekend tot de grotere supermarkten in België, maar hebben weinig goed scorende zoekwoorden. Toch zijn er supermarkten die nog minder goed scoren: Spar en OKay hebben zelfs geen zoekwoorden in de top 3.

totale zoekvolume supermarkten

We visualiseren graag hoe wij de Belgische supermarkten scoren:

ranking in supermarkten