SEO voor hotels: ultieme gids om meer gasten aan te trekken

Hotel SEO

Als hoteleigenaar wil je uiteraard zo veel mogelijk gasten verwelkomen. Een goede website die makkelijk vindbaar is, is hierbij cruciaal. SEO is hiervoor een krachtig middel. Of je nu een luxe resort, een hotel of een bed & breakfast hebt, een betere online zichtbaarheid kan je boekingen en omzet aanzienlijk verhogen. In deze gids bespreken we specifieke SEO-strategieën voor hotels, zodat je meer gasten naar je accommodatie kunt trekken.

  1. Waarom is SEO voor hotel belangrijk?
  2. SEO-strategie voor hotels
  3. Hoe meet je de inspanningen van hotel SEO?
  4. De SEO van je hotel verbeteren?

Waarom is SEO voor hotels belangrijk?

Hotel SEO is van cruciaal belang omdat het de zichtbaarheid van je hotel op het internet vergroot en de potentiële gasten helpt om het hotel gemakkelijker te vinden. Reisbureaus worden steeds minder bezocht, aangezien reizigers steeds vaker hun vluchten en hotels online boeken.

Het is geen geheim dat jouw bezoekers via zoekmachines, zoals Google, op je hotelwebsite terechtkomen. Dit betekent dat jouw website hoog moet scoren in zoekmachines om leads te genereren en uiteindelijk om te zetten in jouw gasten.

SEO-strategie voor hotels

Wie is je doelpubliek?

Voordat je de eerste stap zet in het optimaliseren van SEO voor je hotelsite, is het belangrijk om eerst te achterhalen welk type gasten je ontvangt. Het is van belang om te weten wie je gasten zijn, hun interesses, en wat ze belangrijk vinden bij het boeken van een accommodatie. Dit komt doordat verschillende soorten reizigers het internet op verschillende manieren gebruiken om hotels te vinden en te boeken.

Enkele voorbeelden zullen het wat duidelijker maken:

 

SEO hotel

Zodra je weet wie je doelgroep is, kan je in de volgende stap achterhalen welke zoektermen ze gebruiken wanneer ze verschillende accommodatie opzoeken.

Zoekwoordenonderzoek

De zoektermen die worden gebruikt hangen af van de type reiziger en welke accommodatie hij/zij wenst te boeken. Maar gelukkig heb je in de vorige stap het doelpubliek van je hotel bepaald.

Zo zal een vader die een gezin met 2 kinderen heeft eerder zoeken naar “beste hotels spanje” of “kindvriendelijke hotels spanje” terwijl een student “goedkope hotels spanje” of “beste hostels spanje” zal typen in Google.

Een grondig zoekwoordenonderzoek is dus een must voor SEO voor hotels. Er zijn tal van tools die je kunnen helpen bij het uitvoeren van een keyword research.

Optimaliseer je website

De volgende stap is om je website van je hotel en landingspagina’s te optimaliseren. Door SEO-optimalisatie begrijpt Google beter over wat je website gaat, waardoor je landingspagina’s hoger zullen ranken in de SERP en je bijgevolg meer online bezoekers zal ontvangen.

Bij het optimaliseren van je hotelwebsite wil je aandacht geven aan 4 belangrijke SEO onderdelen.

SEO pijlers

Bij SEO voor hotels is het uitermate belangrijk dat je goede, relevante en unieke content op je website aanbiedt. Zorg voor goede landingspagina’s die de reiziger informeren over je accommodatie, ligging, prijzen, voordelen,… Niet elke reiziger zoekt direct naar een hotel in een gekozen bestemming. Vaak willen ze eerst weten wat er te doen in die stad. Als ze dan een blog artikel lezen over “Dit moet je gedaan hebben in Madrid.” is er een grote kans dat ze zullen doorklikken naar de pagina met meer info over je hotel.

Als je goede content hebt op je hotelsite wil je ook dat die pagina’s goed vindbaar zijn in Google. Hierbij is het cruciaal om je landingspagina’s on-page te optimaliseren. Enkele veel gebruikte on page SEO praktijken zijn: het optimaliseren van title tags, inhoud, interne links en URL’s. Je hebt je on page SEO zelf in de handen

Naast On-page SEO voor hotels is het belangrijk om ook Off-page SEO te verbeteren. We spreken dan voornamelijk over linkbuilding. Het voordeel van externe links naar de website van je hotel is dat de Domein Autoriteit zal stijgen en je nieuwe bezoekers krijgt via referral traffic. Het verkrijgen van backlinks van bijvoorbeeld reisblogs zijn een grote meerwaarde voor hotel SEO

Als laatste mag je de Technische SEO van je hotelwebsite zeker niet vergeten. Steeds meer reizigers boeken via hun smartphones, dus mobielvriendelijkheid is een must. Je wilt ook niet dat gasten afhaken net voor ze een kamer gaan boeken omdat de website niet snel genoeg laad.

Verhoog de vindbaarheid van je hotel met lokale SEO

Lokale SEO voor hotels is van essentieel belang. Het is cruciaal om zoekwoorden te gebruiken die gericht zijn op de locatie van je hotel op je website. Reizigers zoeken niet gewoon naar “vakantiehuisje”, maar naar “vakantiehuisje griekenland”. Als jij vakantiehuisjes verhuurt in Griekenland kun je vindbaarheid verhogen door te optimaliseren op locatiegebonden longtail-keywords

Gebruik Google Mijn Bedrijf voor maximale vindbaarheid

GMB is belangrijk bij het optimaliseren van Local SEO. Dankzij Google My Business kan je meer verkeer naar je website genereren omdat je hotel wordt getoond in Google Maps.
Om volledig te profiteren van de voordelen van Google Mijn Bedrijf, is het niet voldoende om simpelweg je vermelding te claimen. Het is essentieel om je vermelding te optimaliseren voor optimale resultaten. Hier zijn enkele tips:

  • Geef correcte en nauwkeurige informatie
  • Voeg foto’s en video’s toe
  • Gebruik hotel attributen en details zoals prijzen en faciliteiten
  • Verzamel veel positieve reviews

Hoe meet je de inspanningen van hotel SEO?

Het uiteindelijke doel van SEO voor hotels is meer boekingen. Daarom is het belangrijk om de inspanningen van de SEO voor je hotel, hostel of vakantiehuisje te meten.
Enkel belangrijke metrics zijn:

  1. Inkomsten: Zorgt organisch verkeer voor directe boekingen?
  2. Doelen en conversies: Naast inkomsten wilt u ook een aantal doelen stellen voor uw website, zoals hotelboekingen, contact opnamen of eventueel pageviews.
  3. Organisch verkeer: Dit is natuurlijk een belangrijk punt, omdat SEO draait om het vergroten van organisch verkeer. Zie je meer verkeer naar je belangrijkste webpagina’s dan voorheen?
  4. Trefwoord rankings
    Als u zich actief richt op bepaalde zoekwoorden met uw inhoud, wilt u controleren hoe uw site presteert met betrekking tot die zoekwoorden. Sta je in de top 10?

De SEO van je hotel verbeteren?

volg dan deze hotel SEO-checklist

  • Bepaal je doelpubliek
  • Voer een zoekwoorden onderzoek uit
  • Optimaliseer je website met lokale SEO
  • Stel Google Mijn Bedrijf correct in
  • Meten = weten

SEO van uw hotel verbeter? Neem dan vrijblijvend contact op met Online Marketing Monkey.