Betekenis SEO-term Google reviews

Google reviews

Bij heel wat organische zoekresultaten in Google zie je steeds vaker oranje sterren verschijnen. Dit zijn de Google reviews en er kunnen er maximaal 5 verschijnen. Dit is een beoordelingen van klanten en relaties over een bepaald product of bedrijf. Als je hierop klikt dan kan je lezen waarom iemand een bepaald aantal sterren geeft aan een product of dienst. Wat vinden ze goed of slecht? En wat kan er beter? Ook jij kan Google reviews voor je bedrijf verzamelen net zoals wij doen.

De Google reviews van Online Marketing Monkey

Belang Google reviews

Zijn Google reviews belangrijk? Wel, denk eens bij jezelf na. Durf jij op een link te klikken waar het aantal sterren kleiner is dan 3 op 5? Of wanneer je op zoek bent naar een nieuw restaurant: ga je dan liever in een restaurant met een score van 4/5 of 2/5 eten? Ook jij laat je beïnvloeden door de mening van anderen over een dienst of bedrijf. Dit is helemaal normaal!

Dit kan ook in jouw voordeel werken. Heb je meerdere goede Google reviews ontvangen? Dan zal jouw website waarschijnlijk ook meer bezoekers over de vloer krijgen.

Google reviews verzamelen

Google reviews geven jou en je klanten waardevolle informatie. Ze worden weergegeven naast Google Maps en in Google Search. Hierdoor valt jou bedrijf nog meer op in Google.

Dankzij een specifieke korte URL kan je Google reviews vragen aan je klanten. Probeer je klanten aan te moedigen om een review achter te laten. We geven je hieronder nog enkele praktische tips hiervoor.

  • Herinner je klanten eraan dat ze je een beoordeling kunnen geven. Laat hen weten dat dit heel snel en eenvoudig kan via hun mobiele apparaat.
  • Zorg voor een vertrouwde relatie met je klanten. Dit kan je doen door te reageren op de beoordelingen van klanten. Zo zien ze jouw klanten dat je hun mening op prijs stelt en plaatsen ze misschien nog meer reviews.
  • Verifieer je bedrijf. Hierdoor zullen jouw gegevens in aanmerking komen om weergegeven te worden op Google Maps, Google Search en andere services.

Google reviews zijn alleen maar waardevol wanneer ze eerlijk en onpartijdig zijn. Je mag dus geen incentives aan klanten geven in ruil voor een positieve beoordeling.

Google reviews en SEO

Hebben reviews een invloed op de SEO van je website? Er zijn een paar verklaringen voor waarom deze reviews helpen bij het opstellen van de ranking.

  • Google vertrouwt op uw klanten: afhankelijk van signalen kan Google bepalen of een website een goede ranking waard is. Dit is al duidelijk sinds de eerste dagen van Google. Krijgt jouw website een link van een andere website? Dan ziet Google dit als een soort van vertrouwen. Ze belonen je met een betere zichtbaarheid in de SERP. Als een klant jouw bedrijf beoordeelt dan vertelt het Google dat jouw bedrijf te vertrouwen of niet te vertrouwen is.
  • Google leest graag: hoe meer inhoud er op het web beschikbaar is, hoe meer Google te weten kan komen over je bedrijf. Maak je gebruik van reviews op jouw website voor SEO? Of kan Google deze genereren via Google My Business? Dan heeft Google heel wat nieuwe inhoud om te lezen en zoekwoorden om toe te voegen aan je bedrijf.
  • Goede recensies = meer sterren = hogere click-through rate: bezoekers vertrouwen op beoordelingen. Stel je voor dat je 3 resultaten krijgt waarvan er twee bedrijven 3 sterren hebben en de derde heeft 5 sterren. Voor welke kies je dan best? Heb je een hoge click-through rate dan weet Google dat je iets goed doet en zal het je belonen met betere rankings. Ook reviews kunnen een grote rol spelen binnen dit percentage.

Ontdek meer SEO-termen!