De nieuwe Position Zero

Position Zero

Vroeger was de allerbelangrijkste plek in de zoekresultaten positie 1. Maar is dit nog steeds zo? Wat als ik je zeg dat hier nog een positie boven is, Position Zero? In dit artikel ga ik dieper in op deze speciale positie in de zoekresultaten en wat de impact van de recente aanpassing van Google op de zoekresultatenpagina is.

Wat is Position Zero?

De zoekresultatenpagina’s van Google tonen traditioneel 10 organische zoekresultaten per pagina. Doorheen de jaren zijn deze pagina’s uitgebreid met advertenties en featured snippets. De advertenties laat ik even uit dit verhaal en ik focus me op de featured snippets.

Wanneer jouw link in deze featured snippets getoond wordt, dan viel deze tot voor kort buiten de organische zoekresultaten. Deze positie werd door online marketeers gedoopt tot Position Zero, omdat de featured snippet nog voor de eerste organische positie stond. Voor 22 januari 2020 werd jouw website zelfs nog getoond in de organische zoekresultaten. Hierdoor kon je dubbel profiteren van deze Position Zero. Verder in dit artikel ga ik dieper in op de veranderingen sinds 22 januari. Maar eerst leg ik uit wat deze featured snippets zijn.

Wat zijn featured snippets?

In 2014 rolde Google de featured snippets uit in de zoekresultaten. Het doel hiervan was om bepaalde zoekresultaten te promoten die een antwoord gaven op korte vragen, definities, … De inhoud van deze snippets werd direct genomen van de website die gepromoot werd.

Zoals hierboven al besproken, bood deze featured snippet het voordeel dat je met jouw URL tweemaal in de zoekresultaten kon staan. Jouw URL stond dan op Position Zero en op de eerste pagina van de zoekresultaten. Dit klinkt als Heilige Graal van SEO, zeker als je op de eerste plaats van de organische zoekresultaten stond.

Deze featured snippets werden niet enkel gebruikt voor tekstgebaseerde antwoorden. Het antwoord op de vragen van webgebruikers werden op heel wat verschillende manieren weergegeven. Featured snippets kunnen verschijnen op volgende manieren:

Paragraaf

Bij deze featured snippet haalt Google wat content van jouw website. Deze content wordt meteen getoond in de zoekresultaten. Deze snippet beantwoordt vaak een vraag waar een eenvoudig antwoord op gegeven kan worden.

Featured Snippet Paragraaf

Tabellen

Wanneer je zaken wil vergelijken met elkaar, dan zal Google je al snel een tabel voorschotelen. Stel dat je de specificaties van twee smartphones wil vergelijken, dan krijg je volgende tabel als Position Zero in je zoekresultaten.

Featured Snippet Tabel

Lijsten: Zowel een genummerde als een lijst met bullets

Ga je op zoek naar een lijst of een stappenplan om iets te doen? Dan is er een grote kans dat Google jou alvast helpt door een lijst als featured snippet toe te voegen aan de zoekresultaten.

Featured Snippet Lijst

Afbeeldingen

Gebaseerd op de intentie van je zoekopdracht, kan Google je een reeks afbeeldingen aanbieden op Position Zero.

Featured Snippet Afbeeldingen

Grafieken

Google is in staat om een grafiek in de zoekresultaten te plaatsen. Zoek je bijvoorbeeld naar een evolutie van de bevolking, dan maakt Google een grafiek op basis van cijfermateriaal van erkende instanties.

Featured Snippet Grafiek

YouTube video’s

Soms toont Google een lijst aan video’s op YouTube in plaats van afbeeldingen.

Featured Snippet Video

Wat is er veranderd aan Position Zero?

Op 23 januari heeft Google een grote aanpassing aangekondigd voor de eerste pagina van de zoekresultaten.

Google Aankondiging

Door deze wijziging aan de werking van featured snippets en de organische zoekresultaten kan je dus niet meer dubbel profiteren van Position Zero. Als je in de featured snippet staat, dan sta je niet meer tussen de organische zoekresultaten op de website. Verder is Position Zero volledig verdwenen en is de featured snippet deel van de 10 organische zoekresultaten.

Aangezien deze featured snippets al een deel van je content tonen, wordt de kans groter dat men niet doorklikt naar jouw website. Dit zou dan een negatieve impact hebben op je click-through-rate. Je hebt je (potentiële) bezoekers immers al gegeven wat ze wilden.

Hoe zorg je ervoor dat je niet in de featured snippets komt?

Sommige marketeers en SEO’ers maken zich zorgen over de impact van deze aanpassing. Hierdoor willen ze absoluut niet meer in de featured snippets terechtkomen. Hiervoor grijpen ze naar verschillende, soms drastische, oplossingen. Even enkele do’s en don’ts op een rijtje.

Don’t: De-optimaliseren van je content

Wat je zeker en vast niet moet doen om niet op Position Zero te komen, is je content de-optimaliseren. Hierbij zorg je ervoor dat je jouw content minder goed maakt, om zo wat lager te ranken. Dit is dan ook een paradoxale manier om dit probleem op te lossen. Je wil de (potentiële) daling van je click-through-rate voorkomen door jezelf lager te laten ranken. De lagere ranking zorgt op zijn beurt voor een daling in de click-through-rate. Dan kan je even goed vechten voor de eerste positie.

DO: Meta-nosnippet in de robots-metatag

In de robots-metatag kan je de instructie “nosnippet” meegeven. Op die manier zeg je tegen Google dat het geen fragment mag weergeven in de zoekresultaten voor deze pagina. Let wel op, gebruik dit niet zomaar, maar eerder als een laatste redmiddel.

Metatag Nosnippet

Deze metatag zorgt ervoor dat alle snippets en omschrijvingen niet weergegeven worden in de zoekresultaten. Dus ook de tekst die weergegeven wordt in de organische zoekresultaten.

DO: Meta-max-snippet in de robots-metatag

Een beter alternatief voor de “nosnippet” metatag, is de “max-snippet” metatag. Hiermee heb je zelf controle over de hoeveelheid content die in de snippet staat. Geef je hier bijvoorbeeld de waarde 50 mee, dan zal de snippet maximaal 50 tekens weergeven.

Metatag Maxsnippet

Je kan hier ook de waarde 0 meegeven, maar dan gedraagt deze metatag zich zoals de “nosnippet” metatag.

Do: Data-nosnippet in de html

Ten slotte kan je de content verbergen voor de snippets via het “data-nosnippet”-attribuut in de html. Via een span-tag kan je zelf beslissen welke content niet wordt weergegeven. Deze content zal dan zowel in de featured snippet als in de organische zoekresultaten niet worden weergegeven.

Data-nosnippet

Dit attribuut is ideaal om bijvoorbeeld verkeerd weergegeven content uit de snippet te halen. Google kiest dan zelf een ander deel van je content voor de snippet.

Extra opmerking: De relatie tussen voice search en Position Zero

Vaak worden de featured snippets gebruikt in antwoorden op vragen die gesteld werden via voice search. Zoals eerder aangegeven, beantwoorden featured snippets eenvoudige vragen. Iets wat bij voice search heel vaak het geval is.

Als je er dus voor zorgt dat Google geen featured snippet van jouw pagina kan maken, kan je sowieso geen antwoord geven op vragen die via voice search gesteld zijn. Nog een belangrijk detail, er is geen 2e positie bij voice search. Ofwel ben je het antwoord, ofwel ben je het niet.

Conclusie

Maak je voorlopig nog niet veel zorgen over de featured snippets en Position Zero. Het is sowieso goed voor je online zichtbaarheid om vragen van anderen te beantwoorden. De duidelijke impact op je click-through-rate is momenteel nog niet te meten. In Google Search Console is er nog geen mogelijkheid om bezoekers van featured snippets te onderscheiden van bezoekers via organische zoekresultaten.

Is de SEO van je website nu optimaal?

1 gedachte over “De nieuwe Position Zero”

Plaats een reactie