Meerdere H1-tags: done of not done?

Durf jij wel eens gebruik te maken van meerdere H1-tags? Of gebruik je een template dat meerdere H1-koppen heeft? Heading-tags zijn vandaag de dag niet heel erg belangrijk voor zoekmachines. Maar ze brengen webmasters en eigenaars van websites behoorlijk in de war. De hoofdvraag van vandaag: beïnvloeden meerdere H1-tags nu effectief de rankings en schaden ze de SEO van je pagina? Dat ontdek je in deze blogpost!

Wat zijn H1-tags?

Met een H1-kop geef je eigenlijk duidelijk en eenvoudig weer over welk onderwerp de pagina gaat. De betekenis van een header-tag wordt hier uitgelegd.

Het gebeurt regelmatig wel eens dat spammers en blackhat SEO-jongens hun webpagina’s volproppen met meerdere heading-elements. Resultaat? Ze misleiden de zoekmachines en krijgen een hogere ranking. Zo werkt het niet. Heel wat eigenaars van websites begonnen zich hierdoor zorgen te maken. Is de aanwezigheid van meerdere H1-tags slecht? En kan dit problemen veroorzaken bij de zoekresultaten? Vandaag de dag kennen we eindelijk het antwoord.

De verhouding SEO en H1-tags

Wil je goede SEO aanbieden? Dan wordt er wel eens in je oor gefluisterd om H1-tags te gebruiken. Plaats je trefwoorden in een H1-titel bovenaan je webpagina. Zo geef je de zoekmachines meteen aan waarover de pagina gaat en kunnen ze je meteen goed rangschikken.

Vroeger was het verplicht om een H1-tag toe te voegen. Nu kan je niet meer zonder. Er is momenteel zoveel concurrentie op de markt dat het steeds belangrijk is om je zoekwoord vooraan de titel te plaatsen. Google begrijpt steeds beter waarover je pagina gaat en dit allemaal dankzij de vele core updates.

Done of not done?

Het is helemaal geen probleem om meerdere H1-koppen te gebruiken in een webpagina. Je kan zoveel mogelijk H1-elementen als je zelf wilt gebruiken. Maar je kan het ook achterwege laten om meerdere H1-titels te gebruiken.

H1-koppen zijn heel nuttig om te communiceren en je pagina structuur te geven. Kopteksten kunnen samenwerken om de zoekmachines duidelijk te maken waarover je pagina gaat. Het geeft een soort van macro-overzicht over het onderwerp. Het communiceert dus over het onderwerp dat zich op de pagina bevindt. Welke delen bevinden zich onder welke koppen? Dit is allemaal in één oogopslag duidelijk met de titelkoppen. We raden het je dus aan om gebruik te maken van deze heading-tags.

Bij HTML5 is het zeer gewoon om aparte H1-elementen te hebben voor de verschillende delen van je pagina. Wanneer je een HTML5-template gebruikt, dan zullen hier waarschijnlijk meerdere H1-koppen aan bod komen. Deze heading-tags worden correct gebruikt en zullen te zien zijn op meerdere locaties bijvoorbeeld de hoofdtitel, in de titel van de widget van de sidebar, in de voettekst en nog anderen.

Hieronder ook het antwoord van Google’s John Mueller op de vraag hoeveel h1-tags je op een pagina mag zetten: “As many as you want”. Evenals een youtube van hem over hetzelfde onderwerp.

Of je nu HTML5 gebruikt of niet, meerdere H1-tags gebruiken op een pagina is echt oke. Het is altijd een goed idee om de inhoud van je pagina’s duidelijk te structuren. Dit kan aan de hand van heading-tags. Ook zoekmachines zoals Google zullen heel blij zijn dat ze een gestructureerde webpagina tegenkomen. Ze gebruiken koppen om de context van verschillende delen van een pagina beter te begrijpen

Ook op het vlak van leesbaarheid helpen heading-tags de gebruikers een grote stap vooruit. Vooral mobiel zien we dat webpagina’s makkelijk en vlot leesbaar zijn wanneer ze gebruik maken van titels. Ze helpen dus niet alleen bij het communiceren over het onderwerp van de webpagina maar splitst visueel ook de tekst op een pagina op. Resultaat? Een leesbare tekst.

Conclusie

Dus als je eindigt met meerdere hoofdkoppen op een pagina, dan moet je je zeker geen zorgen maken! De aanwezigheid van meerdere H1-tags schaadt de SEO van je website niet en heeft geen invloed op de zoekresultaten. Als goede SEO-ers raden we  je echter wel het aan om slechts één H1-tag te gebruiken. Dit om zowel voor de crawl-bots als gebruikers duidelijker te maken waarover je artikel precies gaat.

Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwe updates over de monkeys zoals blogs, events en nog zoveel meer? 

Plaats een reactie