Coronavirus en Online Marketing

Coronavirus

De impact van het coronavirus op online marketing: wat kan je doen?

Het coronavirus of Covid-19: ondertussen kent iedereen het. De ganse wereld wordt er door beïnvloed. De gevolgen zijn nog moeilijk in te schatten. Het einde is nog lang niet in zicht. Ook de online marketing sector lijdt onder de gevolgen van het Covid-19-virus. Wat kan je als website in deze onzekere tijden nu best doen met je online marketing strategie?

Is het trouwens Coronavirus of Covid-19 ?

Wie ligt er in deze moeilijke tijden eigenlijk wakker van SEO of zoekwoorden onderzoek? Mensen willen nu toch lezen over het coronavirus nietwaar? Klopt, zeker voor news-websites. Maar waarop zoeken hun lezers nu eigenlijk precies? Google Trends geeft hierop een duidelijk antwoord: er wordt nauwelijks gezocht op de zoekopdracht “Covid 19”, des te meer op “Coronavirus”. Zeker voor nieuwswebsites is het dus interessant het zoekwoord Coronavirus in hun titels en content te gebruiken. En als ze voor beiden willen gevonden worden, dan dienen ze ook 2 termen te gebruiken.

coronavirus covid-19

Amazon

  • Amazon heeft volgens Bloomberg haar Google Ads uitgaven in maart 2020 drastisch teruggebracht.
  • Door het Coronavirus en de economische onzekerheid gaan belangrijke beslissingen uitgesteld worden. Niet alleen aan de kant van bedrijven, maar ook bij de consumenten.
  • Waarom? Omdat Amazon verwacht dat de Corona pandemie het online zoekgedrag zal veranderen.
    Consumenten zullen hun basis benodigdheden aankopen bij een bekende, vertrouwde online speler, zoals Amazon dus.
  • In Buzzfeednews meldt Amazon een duidelijke stijging in online verkopen bij consumenten en dit voor huishoudelijke producten en medische producten.

Welke sectoren worden getroffen?

  • Volgens Ubersuggest is organisch SEO verkeer in maart 2020 door Covid19 dalende voor de meeste sectoren.
  • Idem voor conversies.
  • Bedrijfstaken die hun online verkeer wel zien stijgen, zijn onder meer media sites en online apotheken.
  • De huidige terugval in organische verkeer voor de meeste sectoren komt door minder interesse. Niet door een verslechtering van rankings.

Opportuniteiten voor online marketing

  • Corona zal een bijzondere wijziging in online aankoopdracht met zich meebrengen. Nu je niet meer op restaurant of op reis kan, zal wat we kopen veranderen. Iedereen moet binnen blijven. Dus we gaan meer items online aankopen die onze tijd thuis zo aangenaam mogelijk kunnen maken. Naast farmaceutische aankopen zijn dat onder andere voorbeelden Netflix, boeken, gezelschapspelen, fitness toestellen, thuismatjes, headsets, zelfs diepvriezers, ect.

netflix en covid-19

  • Mits we allen meer tijd over hebben (bijvoorbeeld al geen woon/werk verkeer meer) om te lezen en te vergelijken, gaan het SEO zoekverkeer ook gaan veranderen naar meer informatieve zoekopdrachten. Impulsaankopen zullen verminderen, newswebsites zullen een pak meer lezers krijgen. Surfers zullen dus veel meer content lezen. We adviseren je belangrijkste zoekwoorden te updaten om SEO traffic te stimuleren.
  • Benadruk op je website dat je online wel degelijk open bent. Heb je een webshop ? Maak je online shopping mogelijkheden extra duidelijk, samen met je lever- en retourpolicy. Overweeg je leveringskosten tijdelijk goedkoper te maken. Benadruk het bijvoorbeeld in je title tags en meta descriptions.
  • Monitor naar welke producten nu veel vraag is en speel er via je homepage op in.
  • Hetzelfde zal gelden voor social media: ook daar zal het gebruik toenemen.
  • Consumenten zullen in tijden van onzekerheid risico’s vermijden. Het is daarom nu een goed moment om je als bedrijf te focussen op retentie verlenging van abonnementen te verlengen. Immers, mensen hebben nu minder de neiging om te veranderen van leverancier.
  • Door de tijdelijke sluiting in heel wat sectoren, zullen de advertentiebudgetten van heel wat bedrijven teruggeschroefd worden. Met als waarschijnlijk gevolg dat de Cost Per Click ook zal dalen. Handhaaf je als bedrijf wel je online budget, dan zal meer prospects en klanten gaan bereiken.

Moet je SEO strategie wijzigen ?

  • Anders dan andere online kanalen zoals Social en email, heeft SEO een lange termijn focus.
  • We raden aan juist nu extra in SEO te investeren terwijl je concurrentie het niet doet. Het zal helpen betere rankings in te nemen eens deze crisis achter de rug is.
  • Actualiseer de landingspagina’s van je belangrijkste zoekwoorden om organisch verkeer te stimuleren.
  • Maak van de huidige situatie gebruik om een SEO audit uit te voeren. Pak die zaken op waarvoor je eigenlijk nooit tijd hebt, zoals betere dashboards of log file analyse.
  • Het is ook een goed moment om structured data op je site te implementeren. Schema.org heeft, als antwoord op de Covid19 pandemie, zeer recent 2 nieuwe types gelanceerd.
  • Neem vooral mee dat mensen nu meer tijd hebben om online te lezen. Zorg er dus voor dat jouw online content in orde is.

Geef een reactie