Voorbeeld van heading tags in HTML met H1, H2 en H3 structuur

Wat zijn SEO heading tags en hoe gebruik je ze?

In het kort

  • Heading tags (H1, H2, H3…) geven structuur en betekenis aan je content voor bezoekers, zoekmachines en AI-systemen.
  • Gebruik 1 duidelijke H1; daarna een logische hiërarchie met H2 → H3 → H4.
  • Gebruik natuurlijk geformuleerde, beschrijvende koppen; stel ook vragen als kop om FAQ- en AI-prompts te vangen.
  • Voeg (optioneel) FAQ-structured data toe en onderhoud een recente update-datum.

Wat is een heading tag?

Een header tag is de titel of subtitel van een webpagina. Het is een HTML-tag waarmee je een kop of sub-kop binnen een tekst aanduidt. Dit is erg handig voor zoekmachines zoals Google. Met header tags geef je kort en krachtig aan waarover de webpagina gaat.

Header tags geven aan wat de hoofdtitel <h1> en tussentitels zoals <h2>, <h3>, <h4>, etc. op een webpagina zijn. Ze zijn niet enkel van belang voor SEO maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid van een online artikel. Zo worden teksten die gebruik maken van heading tags vlotter leesbaar. Dankzij on page optimalisatie kunnen zoekmachines en bezoekers gemakkelijker begrijpen waarover de pagina gaat. Ze zorgen dus voor duidelijkheid, structuur en hiërarchie op een website. Daarnaast verbeteren header tags de toegankelijkheid: screenreaders gebruiken ze om je pagina logisch voor te lezen.

Structuur & hiërarchie

Structuur zoals een boek

Heading tags geven een online tekst een hiërarchische structuur zoals een boek:

  • de <h1> header tag is te vergelijken met de titel van een boek;
  • een <h2> tag komt overeen met een hoofdstuk;
  • de <h3> is te vergelijken van een subkop onder een hoofdstuk;
  • een <h4> lijkt op de onderkop onder een subkop;
  • enz

Visuele voorstelling van h-tags op een URL

Visueel ziet de html van een goed gestructureerde webpagina er bijvoorbeeld als volgt uit:

<h1>Dit is de titel van een online artikel</h1>
<h2>Paragraaf 1</h2>
<h3>Subkop 1.A</h3>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet. Ab enim vero At quis sunt et praesentium aliquam sed voluptas adipisci est galisum galisum. Sit voluptates laudantium ad natus tempore eos corporis optio sit facere placeat.</p>

<h3>Subkop 1.B</h3>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet. Ab enim vero At quis sunt et praesentium aliquam sed voluptas adipisci est galisum galisum. Sit voluptates laudantium ad natus tempore eos corporis optio sit facere placeat. Lorem ipsum dolor sit amet. Ab enim vero At quis sunt et praesentium aliquam sed voluptas adipisci est galisum galisum. Sit voluptates laudantium ad natus tempore eos corporis optio sit facere placeat.</p>

<h2>Paragraaf 2</h2>
<h3>Subkop 2.A</h3>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet. Ab enim vero At quis sunt et praesentium aliquam sed voluptas adipisci est galisum galisum. Sit voluptates laudantium ad natus tempore eos corporis optio sit facere placeat. Lorem ipsum dolor sit amet.</p>

<h3>Subkop 2.B</h3>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet. Ab enim vero At quis sunt et praesentium aliquam sed voluptas adipisci est galisum galisum. Sit voluptates laudantium ad natus tempore eos corporis optio sit facere placeat. Lorem ipsum dolor sit amet. Ab enim vero At quis sunt et praesentium aliquam sed voluptas adipisci est galisum galisum. Sit voluptates laudantium ad natus tempore eos corporis optio sit facere placeat.</p>

Enz.

Hoeveel H1-tags mag ik op een pagina gebruiken?  

Technisch gezien kun je meerdere H1-tags gebruiken op een pagina, maar voor SEO en gebruiksvriendelijkheid is één duidelijke H1 de beste keuze. 

Waarom slechts één H1?

  • Het geeft bezoekers en zoekmachines een heldere hoofdtitel van de pagina.
  • Meerdere H1’s kunnen verwarrend zijn: Google begrijpt de content meestal wel, maar de hiërarchie en scanbaarheid voor bezoekers wordt minder duidelijk.
  • In volgend artikel gaan we er verder op in: https://www.onlinemarketingmonkey.be/blog/meerdere-h1-tags

H1 tot h6

  • Er zijn in totaal 6 verschillende header tags van h1 tot en met h6.
  • Elke pagina heeft bij voorkeur maar één duidelijke hoofdtitel, de h1. Dit is de grootste kop binnen je tekst.
  • Maar er kunnen wel meerdere hoofdstukken in je tekst zijn. De h2 is net iets kleiner en wordt gebruikt voor tussenkopjes. Elk tussenkopje kan verder worden verdeeld in subtitels (h3).
  • Hoe hoger het getal in de tag, hoe kleiner het lettertype van de titel op de webpagina. De h1 is bijgevolg de belangrijkste tag aangezien dit ook de titel is van de content op een webpagina. Het is mogelijk om meerdere h2-tags te gebruiken op één pagina, je kan ook tot h6 gaan maar dit raden we niet aan.
  • In praktijk worden H5 en H6 tags maar zelden gebruikt. Ze zijn veelal te klein en onopvallend, waardoor ze de scanbaarheid niet verbeteren. Soms zijn ze handig in bijvoorbeeld technische documentatie of handleidingen met veel geneste niveaus.
  • Als je visueel een subtiel verschil wil maken, al is dat meestal beter op te lossen met CSS-styling in plaats van nog diepere heading-tags.
  • Vermijd ‘niveau-sprongen’ (bv. van H2 naar H4) om consistent te blijven.

Google hecht meer waarde aan een h1-tag dan aan de anderen. Het is dus belangrijk om goed na te denken via zoekwoorden onderzoek over de juiste header tag. Plaats je hoofdzoekwoord natuurlijk in de H1 en ondersteunende varianten in relevante H2/H3-koppen.

Zijn header tags belangrijk voor SEO?

Leesbaarheid

Zijn header tags belangrijk voor de Search Engine Optimization (SEO) van je website? Ja, maar ze hebben doorheen de jaren wel aan belang verloren. De waarde van de header tags zit voornamelijk om online content aangenamer te maken que leesbaarheid. Slimme SEO-ers verwerken de meest relevante zoektermen ook in hun heading tags. Door gebruik te maken van de header tags kan je de SEO van je website verbeteren. Google leest namelijk de tags om erachter te komen waarover de webpagina gaat.
Header tags vertellen aan de zoekmachines en bezoekers waarover de webpagina’s gaan. Enerzijds lijken ze een positief effect voor de vindbaarheid van je website in de zoekresultaten. Anderzijds verhogen ze ook het conversiepercentage. Het zijn niet alleen de woorden en het gebruik van je zoekwoorden die belangrijk zijn in je tekst. Maar ook de structuur van je tekst is net zo belangrijk. Voor AI-systemen werken duidelijke, zelfstandig leesbare blokken onder beschrijvende koppen extra goed: ze vergroten de kans op correcte citatie.

Wat zegt Google over heading tags?

Tijdens een Webmaster hangout Google’s John Muller gaf meer duiding rond H1, H2 tags.

John Mueller weerlegt de verouderde SEO-praktijk van het systematisch toevoegen van zoekwoorden aan titels in de overtuiging dat heading-tags nog steeds een rankingfactor zijn. Hij zegt dat de headings eerder worden overschat en dat sommigen meer over headings nadenken dan nodig is. Google gebruikt ze nog wel degelijk. Maar vooral om de inhoud van de pagina’s beter te begrijpen.
Anders geformuleerd. Indien Google een groot stuk tekst of een afbeelding moet crawlen, dan kunnen ze de kop die er boven staat gebruiken om ze te interpreteren. Dus het is niet zozeer als er enkele zoektermen in titels staan, dat de pagina beter zal ranken voor die zoekwoorden. Ze helpen dus wel om tekst en afbeeldingen beter te situeren. inkaderen. Kort: gebruik headers voor structuur en duidelijkheid; niet om zoekwoorden te stapelen.

Heading tags niet langer een ranking factor?

Heading tags waren tientallen jaren een belangrijke ranking factor. Maar de SEO impact ervan is tegenwoordig veranderd. Hun nut zit vooral om zoekmachines te helpen begrijpen waar de inhoud over gaat.
Het is dus niet zo dat je pagina opeens hoger rankt omdat je bepaalde zoekwoorden in de titel hebt gezet. Maar wel omdat Google de content wat beter begrijpt. Investeer daarom in informatieve, taakgerichte koppen die echt vertellen wat de lezer in de sectie vindt.

Adviezen voor goede header tags

Door sterke koppen en subkoppen te gebruiken in je lange tekst zorg je ervoor dat je tekst beter leesbaar is voor lezers. Wat dan weer zorgt voor een betere time-on-site en CTR, wat je SEO ook weer ten goede komt. Zorg voor duidelijke koppen en gebruik zoekwoorden in je titels. Hierdoor vinden bezoekers sneller de informatie die ze nodig hebben en blijven ze langer op je website rondkijken.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een groot deel van de bezoekers een tekst niet leest maar scant. Ze zijn op zoek naar bepaalde stukjes tekst en bepaalde zoekwoorden. Vinden ze deze niet? Dan klikken ze weer weg en ben jij bezoekers kwijt. Weinig bezoekers zorgt ervoor dat je niet hoog scoort. Juist daarom is het belangrijk om ook zeker je zoekwoorden in de header tags te blijven vermelden.
Om het iets overzichtelijker te maken voor jou lijsten we nog even enkele belangrijke adviezen voor goede header tags op.

  • Per pagina/ URL mag je maar één h1-tag gebruiken. Dit is de titel van je pagina. Zorg dat deze overeenkomt met de primaire zoekintentie van de pagina.
  • Gebruik zoekwoorden in de header tags. Formuleer ze natuurlijk en beschrijvend; vermijd over-optimalisatie.
  • Zorg voor structuur op je webpagina door gebruik te maken van 2 of meerdere h2-tags & eventueel enkele h3-tags. Volg een consequente outline (H2 → H3 → H4) zonder niveaus over te slaan.
  • Maak aantrekkelijke titels die aansluiten bij de content van je webpagina. Gebruik ook vraagkoppen (bv. “Hoeveel H1-tags mag ik gebruiken?”) voor FAQ-waarde en AI-antwoorden.

Niet te verwarren met <head> tag

De header-tag wordt soms verwart met de zogenaamde <head>-tag. Deze data-container bevat elementen zoals de title tag en meta description en is terug te vinden in de broncode tussen de <html>-tag en de <body> tag.

Veelgestelde vragen over header tags

Hoeveel H1-tags mag ik op één pagina hebben?

Eén. Meerdere H1’s kunnen technisch, maar één duidelijke hoofdtitel is het meest consistent en begrijpelijk.

Zijn header tags hetzelfde als title tags?

Nee. De title tag staat in de <head> en verschijnt o.a. in zoekresultaten; header tags staan in de body en structureren je content.

Moet ik elke titel-kop een keyword geven?

Gebruik keywords wanneer het past; prioriteer duidelijkheid en matching met zoekintentie boven keyword-stuffing.

 

Meer SEO informatie

  • Ontdek hier nog meer SEO-termen!
  • Hoe sterk is jouw SEO-kennis? Spelen 
  • Volg de online marketing trends op de voet. Ontdekken
  • Vraag een gratis SEO scan van je website aan. Aanvragen
  • Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Inschrijven