Betekenis SEO-term header tags

Wat zijn Header tags en hoe gebruiken

Wat is een heading tag?

Een header tag is de titel of subtitel van een webpagina. Het is een HTML-tag waarmee je een kop of sub-kop binnen een tekst aanduidt. Dit is erg handig voor zoekmachines zoals Google. Met header tags geef je kort en krachtig aan waarover de webpagina gaat.

Header tags geven aan wat de hoofdtitel <h1> en tussentitels zoals <h2>, <h3>, <h4>, etc. op een webpagina zijn. Ze zijn niet enkel van belang voor SEO maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid van een online artikel. Zo worden teksten die gebruik maken van heading tags vlotter leesbaar. Dankzij on page optimalisatie kunnen zoekmachines en bezoekers gemakkelijker begrijpen waarover de pagina gaat. Ze zorgen dus voor duidelijkheid, structuur en hiërarchie op een website.

Structuur & hiërarchie

Heading tags geven een online tekst een hiërarchische structuur zoals een boek:

  • de <h1> header tag is te vergelijken met de titel van een boek;
  • een <h2> tag komt overeen met een hoofdstuk;
  • de <h3> is te vergelijken van een subkop onder een hoofdstuk;
  • een <h4> lijkt op de onderkop onder een subkop.
  • enz

Visueel ziet de html van een goed gestructureerde webpagina er bijvoorbeeld als volgt uit:

<h1>Dit is de titel van een online artikel</h1>

<h2>Paragraaf 1</h2>

<h3>Subkop 1.A</h3>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet. Ab enim vero At quis sunt et praesentium aliquam sed voluptas adipisci est galisum galisum. Sit voluptates laudantium ad natus tempore eos corporis optio sit facere placeat. </p>

<h3>Subkop 1.B</h3>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet. Ab enim vero At quis sunt et praesentium aliquam sed voluptas adipisci est galisum galisum. Sit voluptates laudantium ad natus tempore eos corporis optio sit facere placeat. Lorem ipsum dolor sit amet. Ab enim vero At quis sunt et praesentium aliquam sed voluptas adipisci est galisum galisum. Sit voluptates laudantium ad natus tempore eos corporis optio sit facere placeat.</p>


<h2>Paragraaf 2</h2>

<h3>Subkop 2.A</h3>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet. Ab enim vero At quis sunt et praesentium aliquam sed voluptas adipisci est galisum galisum. Sit voluptates laudantium ad natus tempore eos corporis optio sit facere placeat. Lorem ipsum dolor sit amet. </p>

<h3>Subkop 2.B</h3>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet. Ab enim vero At quis sunt et praesentium aliquam sed voluptas adipisci est galisum galisum. Sit voluptates laudantium ad natus tempore eos corporis optio sit facere placeat. Lorem ipsum dolor sit amet. Ab enim vero At quis sunt et praesentium aliquam sed voluptas adipisci est galisum galisum. Sit voluptates laudantium ad natus tempore eos corporis optio sit facere placeat.</p>

Enz.

H1 tot h6

Het is belangrijk dat je bezoekers duidelijk maakt wat de koppen en subkoppen zijn. Zoekmachines weten dit natuurlijk ook alleen wanneer jij dit hen vertelt. Dit doe je dankzij de header tags. Er zijn in totaal 6 verschillende header tags van h1 tot en met h6. Elke pagina heeft bij voorkeur maar één duidelijke hoofdtitel, de h1. Dit is de grootste kop binnen je tekst. Maar er kunnen wel meerdere hoofdstukken in je tekst zijn. De h2 is net iets kleiner en wordt gebruikt voor tussenkopjes. Elk tussenkopje kan verder worden verdeeld in subtitels (h3). Hoe hoger het getal in de tag, hoe kleiner het lettertype van de titel op de webpagina. De h1 is bijgevolg de belangrijkste tag aangezien dit ook de titel is van de content op een webpagina. Het is mogelijk om meerdere h2-tags te gebruiken op één pagina, je kan ook tot h6 gaan maar dit raden we niet aan.

Google hecht meer waarde aan een h1-tag dan aan de anderen. Het is dus belangrijk om goed na te denken via zoekwoorden onderzoek over de juiste header tag.

Zijn Header tags belangrijk voor SEO?

Leesbaarheid

Zijn header tags belangrijk voor de Search Engine Optimization (SEO) van je website? Ja, maar ze hebben doorheen de jaren wel aan belang verloren. De waarde van de header tags zit voornamelijk om online content aangenamer te maken que leesbaarheid. Slimme SEO-ers verwerken de meest relevante zoektermen ook in hun heading tags. Door gebruik te maken van de header tags kan je de SEO van je website verbeteren. Google leest namelijk de tags om erachter te komen waarover de webpagina gaat. Header tags vertellen aan de zoekmachines en bezoekers waarover de webpagina’s gaan. Enerzijds lijken ze een positief effect voor de vindbaarheid van je website in de zoekresultaten. Anderzijds verhogen ze ook het conversiepercentage. Het zijn niet alleen de woorden en het gebruik van je zoekwoorden die belangrijk zijn in je tekst. Maar ook de structuur van je tekst is net zo belangrijk.

Wat zegt Google over heading tags?

Tijdens een Webmaster hangout Google’s John Muller gaf begin 2020 nog meer duiding rond H1, H2 tags.
John Mueller weerlegt de verouderde SEO-praktijk van het systematisch toevoegen van zoekwoorden aan titels in de overtuiging dat heading-tags nog steeds een rankingfactor zijn. Hij zegt dat de headings eerder worden overschat en dat sommigen meer over headings nadenken dan nodig is. Google gebruikt ze nog wel degelijk. Maar vooral om de inhoud van de pagina’s beter te begrijpen. Anders geformuleerd. Indien Google een groot stuk tekst of een afbeelding moet crawlen, dan kunnen ze de kop die er boven staat gebruiken om ze te interpreteren. Dus het is niet zozeer als er enkele zoektermen in titels staan, dat de pagina beter zal ranken voor die zoekwoorden. Ze helpen dus wel  om tekst en afbeeldingen beter te situeren. inkaderen.

Heading tags niet langer een ranking factor?

Heading tags waren tientallen jaren een belangrijke ranking factor. Maar de SEO impact ervan is tegenwoordig veranderd. Hun nut zit vooral om zoekmachines te helpen begrijpen waar de inhoud over gaat. Het is dus niet zo dat je pagina opeens hoger rankt omdat je bepaalde zoekwoorden in de titel hebt gezet. Maar wel omdat Google de content wat beter begrijpt.

Adviezen voor goede header tags

Door sterke koppen en subkoppen te gebruiken in je lange tekst zorg je ervoor dat je tekst beter leesbaar is voor lezers. Wat dan weer zorgt voor een betere time-on-site en CTR, wat je SEO ook weer ten goede komt. Zorg voor duidelijke koppen en gebruik zoekwoorden in je titels. Hierdoor vinden bezoekers sneller de informatie die ze nodig hebben en blijven ze langer op je website rondkijken. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een groot deel van de bezoekers een tekst niet leest maar scant. Ze zijn op zoek naar bepaalde stukjes tekst en bepaalde zoekwoorden. Vinden ze deze niet? Dan klikken ze weer weg en ben jij bezoekers kwijt. Weinig bezoekers zorgt ervoor dat je niet hoog scoort. Juist daarom is het belangrijk om ook zeker je zoekwoorden in de header tags te blijven vermelden. Om het iets overzichtelijker te maken voor jou lijsten we nog even enkele belangrijke adviezen voor goede header tags op.
  • Per pagina/ URL mag je maar één h1-tag gebruiken. Dit is de titel van je pagina.
  • Gebruik zoekwoorden in de header tags.
  • Zorg voor structuur op je webpagina door gebruik te maken van 2 of meerdere h2-tags & eventueel enkele h3-tags.
  • Maak aantrekkelijke titels die aansluiten bij de content van je webpagina.

Niet te verwarren met <head>tag

De header-tag wordt soms verwart met de zogenaamde <head>-tag. Deze data-container bevat elementen  zoals de title tag en meta description en is terug te vinden in de broncode tussen de <html>-tag en de <body> tag.

Discussie: toch meerdere H1-tags gebruiken?

Gebruik jij wel eens meerdere H1-tags in een artikel? Kan dat kwaad voor SEO? Lees dan dit artikel : https://www.onlinemarketingmonkey.be/blog/meerdere-h1-tags 

 

Ontdek hier nog meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.