Advertentiegroep
Een advertentiegroep is een functie binnen Google Ads, de service van Google waarmee je advertenties kunt opstellen. Dankzij deze functie kan je een een doelgroep opstellen. Een advertentiegroep is een combinatie van advertenties en zoekwoorden. Zorg er dus steeds voor dat de advertenties en zoekwoorden goed op elkaar aansluiten. Hierdoor krijgen gebruikers een advertentie te zien die effectief bij hun zoekopdracht past.
Een gerichte advertentiegroep is onmisbaar. Het is belangrijk dat je groep inhoudelijk past binnen de overkoepelende campagne en dat deze niet overlapt met andere advertentiegroepen. Gebeurt dit wel? Dan kan Google ervoor kiezen om een advertentie uit groep A te vertonen wanneer er gezocht wordt op woorden die in groep B staan. Hetzelfde kan ook gebeuren wanneer een zoekwoord meer dan één keer in een account voorkomt.
Een advertentiegroep kunnen we dus omschrijven als het niveau tussen het campagneniveau en het advertentieniveau. Deze groep bestaat uit gelijkwaardige advertenties waaronder de zoekwoorden zich bevinden. Zowel zoekwoorden als biedingen worden ingesteld op niveau van de advertentiegroep. In principe zijn hierdoor alle advertenties binnen een groep met elkaar uitwisselbaar. Het is gebruikelijk om per groep meerdere advertenties op te stellen.
Binnen een campagne is een advertentiegroep dus een verzameling van één of meerdere PPC-advertenties. Ze bevatten allemaal dezelfde zoekwoorden waarop ze zich richten. Elke PPC-advertentie moet deel uitmaken van een groep.
Belang van een advertentiegroep
Nu je weet wat een advertentiegroep is, kijken we even naar het belang ervan. Deze soort groep bevat heel wat belangrijke zaken. De meeste zoekmachines kijken naar je advertentiegroep om te bepalen:
- op welke zoekwoorden je advertenties zullen reageren
- wat je advertentie zal zeggen wanneer deze draait
- waar de bezoeker naartoe wordt gebracht als hij/zij op je advertentie klikt
Door een advertentiegroep op te stellen kies jij aan wie je jouw advertenties zal tonen. Daarnaast laat je Google Ads ook weten wat je hen wilt vertellen om hun aandacht te trekken.
Groep maken in Google Ads
Hoe maak je nu een advertentiegroep aan binnen Google Ads? Deze soort groep maakt deel uit van een campagne. Een advertentiegroep die gebruikt wordt binnen een zoekadvertentie bevat altijd één of meerdere zoekwoorden en één of meerdere advertenties. Probeer een groep op te zetten rond een specifiek thema. Hierdoor krijg je een hogere click-through-rate en een hoger rendement.
Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je een advertentiegroep aanmaakt.
- Log in op Google Ads
- Klik in het menu op ‘advertentiegroepen’
- Klik hierna op de knop met het plusteken om een nieuwe advertentiegroep toe te voegen.
- Campagne selecteren
- Advertentienaam en zoekwoorden toevoegen
Hierna is het tijd om een advertentie op te maken. Schrijf de advertentietekst neer en laat daarbij het belangrijkste zoekwoord in de tekst terugkomen. Voeg ongeveer 3 advertenties toe onder je advertentiegroep. Hierdoor kan Google testen welke advertentie het beste presteert. Voeg hierna nog advertentie-extensies toe aan je advertentiegroep om je advertenties te verbeteren.
Ontdek meer SEO-termen!