Transactionele zoekopdracht
Er zijn drie verschillende soorten zoekopdrachten, afhankelijk van de intentie waarmee de gebruiker zoekt. Informationele, navigationele en transactionele zoekopdrachten. We gaan hier dieper in op de transactionele zoekopdrachten.
Betekenis van een transactionele zoekopdracht
Als mensen transactionele zoekopdrachten uitvoeren, dan hebben zij de intentie om te kopen. De bezoeker heeft enkel de intentie om te kopen, dus je mag er niet van uit gaan dat hij effectief een aankoop gaat doen.
Transactionele zoekopdrachten kunnen er als volgt uitzien:
- Tweedehands koptelefoon.
- Adidas schoenen kopen.
- Chalet huren in de Ardennen.
Het is belangrijk dat je website niet enkel op transactionele zoekopdrachten gefocust is. We nemen de zoekopdracht “Chalet huren in de Ardennen” als voorbeeld. Wanneer iemand dit opzoekt bestaat de kans dat men wel nog twijfelt over de chaletkeuze, de regiokeuze …
Mensen hebben dus informatie en ondersteuning nodig voor het maken van hun keuze, vooraleer ze tot transactie overgaan.
Het belang voor SEO
Stel jij doet SEO en je bent bezig met een zoekwoorden onderzoek, dan is een kennis van het zoekgedrag een grote troef. Wanneer iemand voor het eerst een zoekwoorden onderzoek doet, dan is de kans groot dat deze enkel keywords gaat opsommen die verwant zijn met het onderwerp in kwestie. Probeer dus verder te denken en stel jezelf de vraag: “waarom, met welke intentie, zoeken mensen naar dit onderwerp”.
Ontdek meer SEO-termen!