Betekenis van de SEO-term zoekvolume

Zoekvolume

Het zoekvolume is de eerste factor waar rekening mee gehouden wordt bij het zoekwoorden onderzoek. Het toont ons hoe vaak een bepaald woord binnen een zoekmachine opgezocht wordt. Het wordt voornamelijk uitgedrukt in het aantal zoekopdrachten per maand voor een bepaalde regio of taal.

Enkele misvattingen

“Het zoekwoord heeft een hoog zoekvolume, dus het zal ook veel clicks krijgen.”:
Het is niet omdat een zoekwoord een hoog zoekvolume heeft dat dit ook tot veel clicks leidt.

“Zoekwoorden met een laag zoekvolume zijn slecht”:
Een laag zoekvolume betekent niet dat het een minder goed zoekwoord is.

“Een zoekwoord met een laag zoekvolume zorgt voor even weinig bezoekers”:
Een laag zoekvolume betekent niet dat je ook een even laag aantal bezoekers krijgt.

Het zoekvolume achterhalen

Een uitstekende tool om het zoekvolume te achterhalen is de Google Ads zoekwoordplanner. Als we bijvoorbeeld de term “online marketing” opzoeken, dan kunnen we van dit zoekwoord en zijn suggesties het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten zien.

Door gebruik te maken van de filter opties kan je ook minimum en maximum zoekvolumes opleggen, zodat je sneller bij de zoekwoorden terechtkomt die jij wilt gaan gebruiken.

Hoog of laag zoekvolume

De vraag resteert nu of het slimmer is om zoekwoorden met een laag of hoog zoekvolume te selecteren.

Hoog zoekvolume

Het lijkt in eerste instantie goed om een zoekwoord te kiezen met een hoog zoekvolume, want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk mensen die bij jou terechtkomen. Helaas is het zo dat te hoge zoekvolumes meestal gepaard gaan met hoge concurrentie. Ook zij willen door zoveel mogelijk mensen gevonden worden. Je loopt hier het risico van overschaduwt te worden door de websites van grotere bedrijven, waardoor jij alsnog weinig bezoekers zult hebben.

Laag zoekvolume

Misschien is het dan interessanter om voor zoekwoorden te kiezen met lagere zoekvolumes? In vele gevallen klopt dit, maar het is ook geen garantie voor succes. Een te laag of geen zoekvolume is de moeite niet waard, want je hebt dan weinig tot geen bezoekers. Wel is het zo dat een lager zoekvolume in het geval van een specifieke zoekopdracht vaak gepaard gaat met een hogere koopintentie.

Het komt er op neer dat zowel hoge en lage zoekvolumes voordelen en nadelen hebben. Het hangt er vooral van af welk soort bedrijf je bent. Hoge zoekvolumes zijn interessant als je bedrijf in staat is om te concurreren op dat niveau. Lagere zoekvolumes zijn vooral interessant als je je richt op niche-zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden met lagere zoekvolumes die de concurrentie vaak nog niet gevonden heeft, maar wel beter converteren dan basis-zoekwoorden.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.