Betekenis van de SEO-term keyword cannibalization

Keyword cannibalization

Keyword cannibalization is het hergebruiken van hetzelfde zoekwoord op verschillende pagina’s binnen je website. Het is eigenlijk een soort zelfconcurrentie. Je strijdt tegen jezelf om zo hoog mogelijk in de ranking van de zoekmachine te komen, als gevolg dat je een lagere click-through-rate (CTR), verminderde autoriteit en een lagere conversieratio krijgt.

Keyword cannibalization en SEO

Als je jouw eigen zoekwoorden kannibaliseert, concurreer je met jezelf om gerankt te worden in Google. Stel dat je twee berichten hebt over exact hetzelfde onderwerp, dan kan Google in dat geval niet onderscheiden welk artikel voor een bepaalde zoekopdracht het hoogste moet scoren.

Bovendien worden belangrijke factoren zoals backlinks en CTR over meerdere berichten verspreid in plaats van één. Als gevolg hiervan zullen ze waarschijnlijk allebei lager scoren. Als voorbeeld nemen we even een blogpost. Stel je schrijft een blogpost over “Rankt de leesbaarheid?”. De long tail (lang zoekwoord) voor deze blogpost zal “Doet leesbaarheid ranken?” zijn. Twee weken later schrijf je een nieuwe blogpost genaamd “Leesbaarheid rankt!”. Bij deze blogpost zal de long tail “factor voor leesbaarheid ranking” zijn. Ze zijn beide verschillend maar lijken veel op elkaar dus zal Google het moeilijk vinden om te achterhalen welke van de twee blogposts het belangrijkste is.

Herkennen van keyword cannibalization

Maar hoe kan je nu zelf zien of jouw website lijdt aan keyword cannibalization? Wel, dat is heel eenvoudig! Je surft naar de website van Google en typt in de zoekbalk site: en het zoekwoord waarvan je vermoedt dat het meerdere zoekresultaten kan opleveren. Een voorbeeld is site:onlinemarketingmonkey.be leesbaarheid ranken.

Hierna krijg je de webpagina’s te zien die gevonden worden voor dezelfde zoekwoorden. Als jouw pagina’s op de eerste en tweede plaats staan in de zoekresultaten, dan is dit zeker geen probleem. Maar staan je webpagina’s verder in de rankinglijst? Dan is het hoog tijd om dit op te lossen!

Oplossing keyword cannibalization

Heb jij wel degelijk last van keyword cannibalization? Geen reden tot paniek. Dankzij de volgende 4 stappen los jij dit op.

  1. Controleer de inhoud van de webpagina.
  2. Analyseer de prestaties van de webpagina’s.
  3. Beslis welke webpagina je het liefst wil bewaren.
  4. Handelen: samenvoegen, verwijderen of omleiden.

Tijdens de eerste twee stappen kies je welke artikels je wilt bewaren, samenvoegen of zelfs verwijderen. Meestal wordt er gekozen voor het samenvoegen of verwijderen van de artikels in kwestie. Maar door de artikels samen te voegen ben je er zeker van dat je geen relevante en belangrijke informatie wist. Je kan ook de interne koppelingen op je website verbeteren.

  • Artikels combineren: als je twee artikels hebt die dezelfde soort doelgroep aantrekken, en min of meer dezelfde content aanbieden, dan kan je deze best combineren. Herschrijf de twee artikels in één lang, goedgeschreven artikel. Het artikel zal hoger ranken en het keyword cannibalization probleem is opgelost.
  • Interne koppelingen verbeteren: om Google aan te tonen welk artikel het belangrijkste is, kun je een interne koppelingsstructuur op de pagina in kwestie plaatsen. Als je op de minder belangrijke pagina’s een hyperlink plaatst naar de belangrijke pagina’s, dan ziet Google dat deze pagina belangrijk is voor jou. Zo kan Google deze pagina hoger in de zoekresultaten ranken. Door interne linking kun je het keyword cannibalization probleem oplossen. Denk na over welk artikel het belangrijkste is en koppel de minder belangrijke artikels naar het belangrijke artikel.

Keyword cannibalization en groeiende websites

Als je site groter wordt, neemt de kans toe om keyword cannibalization op jouw eigen website onder ogen te zien. Je schrijft over je favoriete onderwerpen en zonder het te weten, schrijf je artikelen die op elkaar lijken. Controleer je zoekwoorden regelmatig en zo zorg je ervoor dat je keyword cannibalization niet tegenkomt. Stel dat het toch gebeurt kan je je artikel aanpassen of 1 van de oplossingen hierboven gebruiken.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.