Rel=noopener

Rel noopener heeft eigenlijk betrekking op de link die aangemaakt wordt bij je HTML-code. 

Het verschil zit hem nu eigenlijk in het target element “target=_blank”. Dit zorgt er namelijk voor dat de desbetreffende link in een nieuw tabblad geopend wordt, terwijl jouw website blijft open staan in het huidige tabblad. 

Het rel attribuut 

Het rel attribuut specifeert de relatie tussen de huidige content en de gelinkte content. Hieronder valt ook de rel=”noopener”. Het rel=noopener wordt vaak gebruikt waneer een bepaalde link geselecteerd word om te openen in een nieuwe tabblad. Dit kan ook gerealiseerd worden met een rel=”norefferer”. Deze code is er eigenlijk om misbruike van slechte websites tegen te gaan. Ze zijn als het ware een soort beveilingssysteem. Java-script functies kunnen ons helpen om toe te staan dat een nieuwe tabblad geopend word in een verwijzend venster. 

Wanneer we gaan linken naar een externe website, kan deze aangetast zijn door een schadelijke code. Deze website kan bijvoorbeeld door een window.opener digitale informatie stelen van jouw bezoekers. Dit doen ze door hetzelfde proces van jouw pagina over te nemen. 

Dus door rel=”noopener” of rel=”norefferer” aan onze links in te voegen, kunnen we dus voorkomen dat dit nieuwe tabblad gebruikt maakt van de Java-script functie window.opener. 

Wanneer je dus gebruikt maakt van de target=”_blank” voor je externe sitelinks, probeer dan ook het kenmerk rel=”noopener” of rel=”norefferer” erin op te nemen. 

  • rel=”noopener”: beschermt je nieuwe pagina waartoe window.opener toegang heeft. Het zorgt ervoor dat er een losstaand proces uitgevoerd wordt. 
  • Rel=”norefferer”: dit heeft eigenlijk dezelfde werking. Maar dit voorkomt ook dat de verwijzende informatie doorgegeven wordt aan de nieuwe pagina. 

Heeft dit invloed op je SEO? 

Deze twee rel attributen kunnen dus gezien worden als een betere beveiliging van je website. Maar vaak worden deze in de praktijk toch niet toegepast. Er bestaan echter veel vooroordelen dat dit een slechte invloed zou hebben op je SEO. 

Wij kunnen jullie alvast zeggen dat dit niet klopt. Het heeft geen invloed op de SEO en de gehele prestaties van je website. Eigenlijk beschermt het juist en zorg je dat er meer vertrouwen is van je bezoekers. Het voorkomt eigenlijk gewoon dat externe websites kwaadaardige codes kunnen verspreiden naar jouw website. 

Wat is het verschil tussen rel=”noopener” en rel=”nofollow”? 

Vaak wordt er direct een link gelegd tussen de noopener en nofollow. Maar eigenlijk zijn deze echt verschillend. Het noopener-kenmerk gaat ervoor zorgen dat er niet aan cross-site hacking wordt gedaan. Het verbetert ook de algemene veiligheid van je website. Zoekmachines gaan de noopener en noreferrer niet als een SEO rankingsfactor zien. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat dit een slechte invloed kan hebben. 

Bij de rel=”nofollow” is dit wel. Deze kan ervoor zorgen dat een blokkade is voor de link juice. De linkkracht die je normaal verkrijgt, wordt hierbij dan niet doorgegeven aan de gelinkte website. 

Heeft het invloed op affiliate links? 

Zoals hierbij al gezegd, heeft het geen invloed op SEO. En ook op affiliate links hebben deze geen negatieve invloed. 

Want normaal gezien bevatten je affiliate links hun eigen unieke URL met jouw uniek affiliate-ID. Wanneer iemand dan uiteindelijk op deze link klikt, geeft hij jouw partner-ID samen met de URL-parameter door. 

Mogelijke pijnpunten 

Het enige probleem dat we kunnen tegen zit in de gemaskeerde links. Dit vooral wanneer je een redirect instelt op je lange URL met het partner-ID. Op deze manier laten we de URL er beter uitzien voor de bezoekers. Maar kunnen er dus kleine foutjes insluipen.
Het is dus van groot belang dat je je affiliate programma’s goed bijhoudt. Wanneer je een plotse daling zou opmerken, kan je volgende acties ondernemen. 

  • Laat je links niet meer openen in een nieuw tabblad
  • Verwijder de noreferrer noopener tag

Zoals we in dit artikel uitgelegd hebben, hoef je je geen zorgen te maken over welke impact dit kan hebben op je SEO en je linkkracht. Het vormt dus eigenlijk een bescherming voor je bezoekers tegen mogelijk kwaadaardige links.  Dit tagkenmerk kan automatisch toegevoegd worden aan al je interne en externe links. Zeker wanneer deze geopend worden in een nieuw tabblad.  Enkel wanneer je gebruik zou willen maken van de Java Script functie windows.opener moet je deze verwijderen.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.