Keyword funnel
Een keyword funnel is een trechter die zoekmachines helpt om zoekwoorden te categoriseren. Het doel ervan is om het zoekwoordenonderzoek proces te “trechteren”. Je gaat van brede onderwerpen naar specifieke zoekwoorden.
Op bovenstaande afbeelding zie je de keyword funnel. We starten bovenaan: top of funnel. Gebruikers zijn nog in de onderzoeksfase (awareness). Ze willen meer informatie weten over het onderwerp en gaan daarom op zoek naar zoveel mogelijk informatie. Het zoekwoord dat ze intikken op de zoekmachine is heel breed. Deze doelgroep weet nog niet wat hun behoefte precies is. Een voorbeeld van een top of funnel zoekwoord: recepten.
Iets dieper vinden we de mid funnel, de bezoeker is betrokken bij het onderwerp (interest/desire). Deze mensen hebben al een concreet beeld in welke richting ze willen gaan maar weten nog niet precies wat ze willen. Ze hebben al heel wat informatie opgezocht en hebben een basis met zich mee. Deze mensen weten dat ze een behoefte hebben. Een voorbeeld van een zoekwoord in de mid funnel: recept Italiaans eten.
Iemand die bereid is om een conversie te doen zit in de diepste fase, ook wel bottom funnel genoemd. Deze mensen zijn specifiek naar iets opzoek en kennen heel veel van het onderwerp. Ze geven aan dat ze een conversie willen verrichten. Dit kan verschillende zaken zijn: aankoop product of dienst, inschrijven nieuwsbrief, invullen contactformulier, iemand die bereid is om een recept te bereiden etc. In de bottom funnel wordt er (meestal) gebruik gemaakt van long-tail keywords of niche zoekwoorden. Een voorbeeld hiervan is: recept pasta carbonara.
Keyword funnels helpen zowel jou als zoekmachines bij het identificeren van een specifieke behoefte bij een doelgroep. Door de zoekopdracht van gebruikers weet je meteen welke specifieke informatie ze nodig hebben.
Als organisatie is het goed om te investeren in long-tail keywords, of specifieke zoekwoorden waar weinig concurrenten hun website hebben op afgestemd. Veel bedrijven vergeten zoektermen en dit is een opportuniteit voor organisaties die er wel aan denken. Zorg er wel voor dat de zoekopdracht relevant blijft en genoeg verkeer genereert. Ontdek meer over zoekwoorden onderzoek.