Engagement rate
Engagement rate is een term die we gebruiken in social media marketing. Dankzij deze tool kunnen zien we welke post of campagne succesvol is. Ook influencers maken gebruik hiervan om te bepalen hoe betrokken hun publiek is bij een bepaalde post.
Als je als bedrijf wilt samenwerken met een influencer is het van groot belang om hun engagement rate te weten. Op Instagram zijn er namelijk veel mensen die gekochte volgers hebben. Een groot aantal volgers ziet er misschien wel leuk uit, maar als bedrijf wordt je eigenlijk voor de gek gehouden.
Hoe te berekenen?
Je berekent de engagement rate door het aantal interacties (likes + comments + shares) op je post te delen door het totaal aantal volgers die je hebt. De “shares” verschillen van platform tot platform. Als je dit op Instagram rate wilt berekenen dan vervang je deze indicator met “saved”. Hetzelfde voor Twitter verander je deze indicator met “retweets”.
Likes + comments + shares/ totaal aantal volgers x 100
Wat is het belang?
Engagement is belangrijk, maar ook weer niet. Natuurlijk krijg je door een hoge engagement rate een groot bereik en dit kan ervoor zorgen dat je meer klanten krijgt.
Aan de andere kant is een het krijgen hiervan voor veel bedrijven niet echt een prioriteit. Als je je als bedrijf wilt focussen op social media marketing dan wil je niet alleen een hoge engagement rate, maar ook een hoog aantal volgers. Want als je als bedrijf maar een tiental volgers hebt, zal je ook niet echt serieus genomen worden.
Ontdek meer SEO-termen!