Social media campagne

Social media campagnes zorgen ervoor dat je via je verschillende social media kanalen de juiste doelgroep bereikt met de juiste content. Op basis van een zelf bepaald budget kan je targetten op verschillende gewenste factoren van je doelgroep. Zo bereikt jouw campagne enkel die mensen die actief op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Ben je nog niet wegwijs in de wereld van social media campagnes? Of zoek je hulp om je huidige campagnes bij te sturen? Bekijk dan zeker eens snel het volgende stappenplan.

Stappenplan social media campagnes

Bij Online Marketing Monkey starten we altijd vanuit het principe ‘Van een sterke strategie naar een sterke campagne’. Dit betekent dat elke sociale media campagne enkel maar kan slagen als er een goede voorbereiding aan vooraf gaat. Om je social media campagne goed op te starten doorloop je best de volgende 5 fasen: 

1. Voorbereidende fase
Tijdens de eerste fase zoekt Online Marketing Monkey samen met de klant naar de precieze doelstellingen en doelgroep van de campagne. Wie en wat wil je bereiken binnen welke termijn? Daarnaast werken we ook al een aantal praktische zaken uit. Zo stellen we alvast de contentplanning op voor de hele periode en verdelen we de verantwoordelijkheden binnen de campagne. Als laatste bepalen we ook samen met jou het budget van de social media campagne.

2. Ontwikkelingsfase
Tijdens de ontwikkelingsfase bepalen we de campagnestrategie. Als eerste formuleren we samen de boodschap die jouw bedrijf wil overbrengen naar (potentiële) klanten. Wat wil je precies naar hen communiceren? Ter aanvulling starten we ook met het bedenken en ontwikkelen van het campagnemateriaal.

Daarnaast stellen we ook een passend campagneplan op. Hierin vinden we in de eerste plaats de middelen terug. Samen kiezen we de kanalen die we willen inzetten om de campagne uit te rollen. Daarna bepalen we het moment waarop de campagne gelanceerd zal worden en vullen de planning aan met de belangrijkste details. Tenslotte is het nu tijd om onze content verder uit te werken.

3. Uitvoeringsfase
Zo komen we ondertussen uit bij de derde fase. Nu is het hoog tijd om onze social media campagne de wijde wereld in te sturen. Het is vanzelfsprekend dat we de campagne goed blijven opvolgen. Zo hebben we steeds de mogelijkheid om te anticiperen en reageren op de respons die we online ontvangen. Een kleine correctie of aanpassing doorvoeren is op dat moment nog steeds mogelijk.

4. Tussentijdse evaluatie
Wanneer de campagne al even online staat is het tijd voor een eerste grondige tussentijdse evaluatie. Samen bekijken we de resultaten die de social media campagne tot nu toe al heeft opgebracht. Het is belangrijk om je resultaten wekelijks tot zelfs dagelijks in het oog te houden. Alleen zo kan je ingrijpen en eventuele aanpassingen doorvoeren. Tijdens de evaluatie leggen we de focus vooral op enkele belangrijke zaken zoals het bereik van de campagne en de voortgang van de doelstelling.

5. Slotevaluatie
Na afloop van de social media campagne bestuderen we grondig de resultaten. In welke mate werden de communicatiedoelstellingen bereikt? Is de campagne succesvol geweest? Aan de hand van die resultaten kunnen we zien wat al goed gelukt is en waar we eventueel in de toekomst kunnen bijsturen.