TLD
TLD staat voor Top Level Domain ofwel hoogste niveau van een domeinnaam. Het wordt ook wel de extensie genoemd. Het is het meeste rechtse stuk van een domeinnaam. Voorbeelden zijn “.be”, “.eu” of “.com”.
Domeinnaam verder toegelicht
Een domeinnaam (voorbeeld https://www.onlinemarketingmonkey.be ) kan je technisch opdelen in 4 onderdelen :
- Eerst het protocol https, wat staat voor hyper text transfer protocol secure
- Dan het zogenaamde first-level-domain-gedeelte of subdomain; in ons voorbeeld is dat de “www”.
- Vervolgens het second-level-domain-gedeelte of vaak gewoon domain genoemd; in het voorbeeld is dat “onlinemarketingmonkey”.
- tenslotte het top-level-domain-stuk; in het voorbeeldje is dat dus .be
Een domeinnaam op het internet eindigt altijd op een TLD. Aan de hand van top-level-domain-name kunnen organisaties makkelijk hun website meertalig maken en kunnen gelijknamige bedrijven in verschillende landen met dezelfde naam een andere TLD gebruiken.
Soorten topleveldomeinnamen
- landspecifieke, country-code ofwel ccTLD’s: deze zijn toe te wijzen naar specifieke landen, zoals .be voor België, .de voor Duitsland ect. ICANN is de organisatie die verantwoordelijk is om de unieke domeinnamen te geven aan de onafhankelijke landen.
- generieke TLD’s of gTLD’s: zij bestaan meestal uit 3 letters en zijn niet te linken aan een specifiek land
- Andere TLD’s worden specifiek beheerd door overheden. Een voorbeeld hiervan zijn de websites van de Vlaamse overheid. Die eindigen allemaal op .vlaanderen.
- Ook zijn er TLD’s die specifiek zijn voor verschillende soorten instellingen. Zo heb je .gov voor overheden en .edu voor onderwijs. In België vind je deze niet zoveel, maar in de Verenigde Staten wordt het bijvoorbeeld wel vaak gebruikt.
Heeft de TLD invloed op SEO?
De domeinnaam is één van de gekende factoren voor een SEO-vriendelijke website. De TLD daarentegen, zou geen directe invloed hebben op de rankings in de SERPs.
Waarom raden we dan aan om toch een ccTLD te gebruiken?
Het gaat hier om de perceptie van het publiek op een domeinnaam. Domeinnamen met een generieke TLD worden vaak gezien als spam. Het is moeilijk om het publiek te overtuigen dat je site geen spam is, als ze niet eens op jouw zoekresultaat klikken. En hoe minder mensen op jouw zoekresultaat klikken, hoe minder hoog je zult staan in de rankings.
Dus hoewel de TLD van je URL geen directe invloed heeft op de rankings in de zoekmachines, heeft het toch wel indirecte invloed.
Wat moet ik kiezen? .be of .com?
Wat gebruik is het best voor een Belgische website? .be of .com?
Dit hangt af van het doel van je website. Wil je een website die enkel in het Nederlands bestaat? Dan is het niet mis om .be te gebruiken. Als mensen de .be achter een domeinnaam zien, verwachten ze ook meteen dat ze de site in hun eigen taal (in dit geval het Nederlands) kunnen lezen.
Wil je daarentegen je site in verschillende talen aanbieden? Dan is .com de beste keuze. Een .com website associëren mensen met een internationale website. Dan is het dus oké om je site in verschillende talen aan te bieden. Hier gaat het meestal om Engels, maar ook andere talen (zoals Frans en Nederlands) kunnen hier gebruikt worden.
Conclusie
Hoewel je TLD geen directe invloed heeft op de rankings in de SERPs, is het toch een belangrijke keuze. Het is niet de bedoeling dat je site valselijk geassocieerd wordt met spam (zoals dat vaak gebeurt met generieke TLD’s). Bedenk dus goed welke TLD het beste past bij jouw domeinnaam en website.
Ontdek meer SEO-termen!