Google Suggest
Google Suggest, ook wel Google Autocomplete genoemd, is een zoekmachinefunctie van Google die gebruiker suggesties aangeeft. Ze krijgen deze suggesties wanneer ze een zoekopdracht in de zoekbalk invoeren. Hierna toont Google onder de zoekbalk een venster waarin suggesties met het zoekwoord bevinden. Deze suggesties zijn zoektermen die een groot zoekvolume kennen, ze worden dus regelmatig opgezocht door Google-gebruikers. Via een andere functie van Google genaamd Google Instant kan de SERP de zoekwoorden of zinnen aan terwijl ze worden ingevoerd.
In 2008 lanceerde Google de functie Google Suggest in de Verenigde Staten. Nog een jaar later kende de functie zijn geboorte in Duitsland. Officieel startte het als experiment van Google Labs. Het grote voordeel van Google Suggest is dat de gebruiker sneller zijn/haar gewenste zoekresultaat te zien krijgt, zonder een nieuwe zoekopdracht uit te voeren.
Hoe werkt Google Suggest?
Tijdens het typen in de zoekbalk van Google, stuurt het formulier de gegevens naar de servers die op de achtergrond werken en automatisch suggesties doen. Als wij als Google-gebruiker ‘online marketing’ in de zoekbalk typen dan stelt Google de volgende zoekopdrachten voor.
We krijgen van Google onder andere de suggesties ‘online marketing bureau’, ‘online marketing opleidingen’ en ‘online marketing tips’. Elke suggestie van Google Suggest baseert zich op de zoektermen die andere websurfers bij het zoekwoord gebruiken. De functie Google Suggest lijkt op de Ajax-technologie waarbij een pagina niet volledig opnieuw geladen wordt.
Factoren van Google Suggest
Er zijn een aantal factoren die invloed kunnen hebben op de tool:
- Zoekfrequentie: hoe vaak wordt een bepaald zoekwoord opgezocht? Hoe vaker Google bepaald zoekopdrachten ontvangt, hoe sneller Google Suggest de zoekterm opneemt. Hoe vaak zoekt iemand een bepaald zoekwoord achter elkaar?
- Zoekgedrag: Google kijkt in je webgeschiedenis welke zoekopdrachten je hebt uitgevoerd en zal deze opnemen in hun suggesties.
- Zoeklocatie: Google past de resultaten aan aan de geografische locatie van de gebruiker. Maar de zoektermen met een laag zoekvolume zullen hoog in de resultaten weergegeven worden indien Google Suggest veel belang hecht aan lokale resultaten.
Google houdt rekening met het gebruikersgedrag rond zoekwoorden. Als er bijvoorbeeld vaak wordt gezocht op ‘online marketing bureau’ dan zal Google Suggest dit voorstellen wanneer iemand zijn zoekopdracht start met ‘online marketing’. Maar ook hedendaagse trends en relevantie spelen mee. Als een smartphone-fabrikant zoals Apple een nieuwe iPhone uitbrengt op de markt, dan zal Google waarschijnlijk een zoekopdracht die begint met ‘iPhone’ aanvullen met de naam van het nieuwe model. Indien een gebruiker al is ingelogd met zijn Google-account dan zal dit ook een extra invloed hebben op de zoekresultaten en Google Suggest.
Google Suggest en SEO
Hoewel Google Suggest niet direct kan worden beïnvloed door zoekmachineoptimalisatie (SEO), moet elke marketeer zich ervan bewust zijn dat deze functie een invloed kan hebben op je imago. Heel vaak zal deze functie na een schandaal negatieve connotaties geeft. In dit geval moet SEO gericht zijn om ervoor te zorgen dat het publiek positieve berichten te zien krijgt over het merk, product of bedrijf. In het beste geval wijzigen de zoekopdrachten en verwijdert Google de negatieve toevoegingen. Natuurlijk kan ook een positieve reputatie versterkt worden via Google Suggest.
Voor affiliates die zicht richten op zoekopdrachten waarbij gebruikers een merk + een zoekwoord ingeven, kan de functie een positief effect hebben. Webmasters kunnen hun websites optimaliseren met de combinaties ‘merk + suggestie’. net zoals Google Ads.
Google Suggest is een niet te missen tool voor SEO-ers. Dankzij deze tool typ je 1 woord in en krijg je suggesties met meerdere gecombineerde termen die vaak online gezocht worden. Deze suggesties hebben een groot zoekvolume, ze worden namelijk vaak opgezocht in Google. Dit soort zoekwoorden, zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan, noemen we long tail keywords. Als bedrijf kan je hierop reageren door deze zoektermen op je website te gebruiken. Een voorbeeld hiervan is om de zoekwoorden op te nemen in een wekelijkse blog.
Ontdek meer SEO-termen!