Betekenis SEO-term link earning

Link earning

Linkbuilding blijft nog steeds een belangrijke factor om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google (SEO). Hoe meer mensen over je merk, product of website praten, hoe meer kwalitatieve links er geplaatst worden. En hoe prominenter in de organische zoekresultaten.

Link earning is een onderdeel van linkbuilding en betekent letterlijk ‘links verdienen’. Je gaat dus links naar je website verdienen in plaats van dat je er gaat vragen. Dit doe je door goede content online te plaatsen waardoor anderen dit willen delen. In feite is dit dus de reden waarom Google PageRank introduceerde. Ook op lange termijn blijft link earning een betere strategie dan actieve linkbuilding.

Kwaliteit versus kwantiteit

Google ziet een hyperlink van de ene website naar de andere als een referentie, een soort van aanbeveling. Vroeger werden er heel wat websites opgezet om links te leggen naar andere websites. Kwantiteit werd verkozen boven kwaliteit.

Nu is dat verandert. Kwaliteit is de standaardnorm en Google hecht geen waarde meer aan links van websites die:

  • geen duidelijke verbinding met je website hebben
  • zelf een lage kwalitatieve website aanbieden (geen tot weinig tekst, slechte structuur en opbouw, etc.)
  • enkel en alleen maar bedoeld zijn om links naar andere website te plaatsen (link farms).

Link farms komen ook vaak voor in de vorm van directories. Hierbij worden websites opgezet om gebruikers door te sturen naar een andere website. Maar het grote verschil is dat een directory nog relevant en effectief kan zijn.

Verkies je kwantiteit boven kwaliteit? Dan wordt dit zelfs afgestraft door Google en dat allemaal dankzij de invoering van de Google Penguin update. Deze update zorgt ervoor dat niet relevante links minder waard zijn en dat links van link farms zelf afgestraft worden.

Hoe doe je aan link earning?

Maar hoe doe je aan link earning? Door het schrijven en creëren van goede content willen andere websites linken naar jouw website. Maar hoe ga je dit doen? Er zijn verschillende manieren waarop je ervoor zorgt dat jouw website opvalt.

  • Actueel nieuws
  • Expertise uit je eigen sector delen
  • Regelmatig nieuwe content online plaatsen
  • Unieke, kwalitatieve content aanbieden

Door dit regelmatig te doen en mensen uit je eigen sector ook nuttige tips en tricks te geven, zal je ervoor zorgen dat je een bepaalde autoriteit in jouw vakgebied krijgt.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.