Ego-bait

Ego-bait

Er zijn tal van manieren om aan linkbuilding te doen. Maar wil je dit op een creatieve manier doen? Dan moet je zeker ego-bait overwegen. Bij deze vorm van linken gaat het niet zozeer om de SEO-technieken, maar meer om de menselijke psychologie. Je trekt zowel kwalitatieve links aan als nieuwe leads voor je bedrijf. Bij ego-bait ga je andere populaire bloggers of merken betrekken in jouw niche onderwerp. Je vernoemt, citeert en linkt hen met jouw blogartikel.  

Waarom ego-bait?

Met ego-bait moedig je bloggers of merken aan om jouw content te delen met hun publiek. Op deze manier bereik je een grotere doelgroep in een specifieke niche. Bloggers delen graag je content omdat ze aan iedereen willen tonen wat er over hen gezegd wordt. Het doel van linken leggen is om een backlink terug te krijgen. Vermeld daarom de sterke punten van hun prestaties, producten en/of diensten. Het is een andere benadering dan de klassieke linkbuilding die we allemaal kennen. Enkele concrete voorbeelden van ego-bait:

  • 7 experts delen hun mening over SEO
  • 9 influencers die zich inzetten voor het milieu
  • Belgische supermarkten die biologische producten verkopen

Ego-bait heeft een grote kans op slagen doordat mensen een natuurlijke gedrag hebben om iets te delen die over zichzelf gaat. Iedereen is opzoek naar zelfpromotie om zo hun werk te versterken. De meeste mensen staan open voor ego-bait, zelfs als ze weten dat het je het specifiek doet voor zelfpromotie.

De 3 belangrijkste soorten ego-bait:

1. Vermelding

Je vermeldt of plaatst een link naar de website van een influencer of merk. Als de content relevant genoeg is voor de influencer dan zal hij ook linken naar jou.

2. Expert roundups

Een blogartikel waarin je een niche onderwerp bespreekt en refereert naar experts binnen het vakgebied bijvoorbeeld: 7 experts die je zeker moet volgen. 

3. Interview

Bij ego-bait kan je ook samenwerken met een influencer. Je kan samen een interview afnemen. Achteraf deelt hij of zij het met hun volgers.

Hoe implementeer je ego-bait?

Je vraagt je waarschijnlijk af hoe je dit moet toepassen? Ego-bait kan je in 5 eenvoudige stappen toepassen:

1. Stel een lijst samen

Maak een lijst op met websites die je wilt bereiken. Natuurlijk wil je websites gebruiken die de moeite waard zijn om te targeten. Probeer daarom SEO-tools te gebruiken om te gaan kijken hoeveel verkeer ze hebben, op welke zoekwoorden worden ze gerangschikt, welke branche en hoe goed ze het doen in de ranking van de zoekmachines. Op deze manier filter je de irrelevante influencers.

2. Bepaal je onderwerp

 Bij het opstellen van je lijst heb je waarschijnlijk al een beeld over wat je onderwerp zal zijn. In de 2de stap moet je het concreet bepalen. Dit zal je helpen om te weten welke ego-bait het meest effectief is. Je wilt een onderwerp dat relevant is voor jouw website maar ook die van je ego-bait. Onderzoek dus goed wie de doelgroep precies is.

3. Contacteer

De derde stap in ego-bait is het contacteren van je externe partners. Je kan vragen naar meer informatie en eventueel vragen om samen te werken. Probeer geen fouten te maken want dit is het eerste contact dat je legt met externe partner. Contacteer altijd de persoon die je vermeldt in je content. Op deze manier leg je nieuwe relaties.

4. Effectief ego-bait creëren

Het succes van ego-bait hangt veel af van je inhoud. Hoe beter de content hoe beter de kans op slagen. Zorg voor een boeiende introductie, een samenvatting en enkele afbeeldingen op deze manier maak je je content aantrekkelijker.

Je kent het wel, blogs die als titel hebben: 26 experts die hun mening geven over adwords. Niemand wilt op een grote en saaie lijst staan. Ook lezers haken af. Probeer het daarom beperkt te houden tot 7 of 9. Op deze manier hou je het getal onder de 10 en hebben bezoekers meer zin om je artikel te lezen.

 Laat je content ook eens nalezen door iemand anders. Hij of zij kan fouten detecteren en zijn opinie geven over het stuk.

5. Follow up

In de vijfde en laatste stap verwittig je de mensen die je vermeld hebt. Aan de hand van een mail bedank je hen en begeleid je hen naar het delen van jouw link. Vraag of ze je content willen delen, wees hier zeker niet bang voor.

Nu je weet wat ego-bait is, is het tijd om aan de slag te gaan hiermee. Veel succes!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.