Zoekmachinemarketing
Zoekmachinemarketing, ook wel Search Engine Marketing of SEM genoemd, is een marketingtechniek die jouw website beter vindbaar maakt op zoekmachines. Dat wil zeggen dat je website tevoorschijn komt tussen de zoekresultaten van relevante zoekwoorden. Een van de mogelijkheden hiervoor is het gebruik van SEO en SEA maar daar komen we later op terug.
Met zoekmachinemarketing optimaliseer je je website voor bepaalde zoektermen. We leggen het even uit aan de hand van het volgende voorbeeld. Stel, je bent eigenaar van een kleinschalige kunstwinkel in Brugge. Je verkoopt daarnaast ook bureel materiaal en bezit een drukkerij. Je kunt dus ranken op de zoekwoorden “kunstwinkel Brugge”, “bureelmateriaal Brugge” en “drukkerij Brugge”.
Aan de hand van die zoekwoorden kan je je pagina optimaliseren. Hoe zorg je er er nu voor dat je website hoog scoort in de zoekmachines? Je vindt de uitleg van de belangrijkste factoren in deze periodieke tabel van SEO.
SEO versus SEA
SEO (Search Engine Optimization) & SEA (Search Engine Advertising) zijn twee onderdelen van zoekmachinemarketing maar wat is nu het grote verschil tussen die twee? Heel simpel eigenlijk. Zowel dankzij SEA en SEO kan je bovenaan de zoekresultaten eindigen. Het grote verschil is dat SEA direct resultaat oplevert en daardoor iets kost, wat bij SEO niet het geval is. Met Search Engine Optimization optimaliseer je je website zodat die organisch hoog rankt. Bij Search Engine Advertising betaal je om hoog in de SERP, de zoekresultaten, te staan.
Marketeers gebruiken meestal een mix van verschillende betaalde (SEA) en organische (SEO) zoekmachinemarketing technieken om verkeer naar hun website te leiden. De organische of natuurlijke resultaten worden meestal in het midden van de pagina weergegeven en worden door Google geselecteerd. De betaalde resultaten worden meestal bovenaan de pagina weergegeven. De betaalde SEM-inspanningen nemen meestal de vorm aan van PPC (pay-per-click) en CPC (cost-per-click) advertenties.
Hieronder zie je een voorbeeld van hoe SEA (met ‘Advertentie‘) en SEO (zonder ‘Advertentie‘) er uit zien in de zoekresultaten.
Tools zoekmachinemarketing
Er bestaan heel wat tools om aan zoekmachinemarketing te doen, zowel om betalende als organische zoekcampagnes te optimaliseren. De primaire tools die we je aanraden om te gebruiken zijn:
- Google Analytics
- Google Search Console
- Google zoekwoordplanner
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog heel wat andere goede tools die je kan gebruiken om de SEO van je website te optimaliseren.
- SEMRush
- Ubersuggest
- Ahrefs
Doel zoekmachinemarketing
Het doel van zoekmachinemarketing voor websites is om meer zichtbaarheid te creëren. Dat kan leiden tot een groter aantal online bezoekers. Meer mensen zullen je website zien tussen de zoekresultaten en meer mensen zullen doorklikken. Dit kan ook de omzet en het aantal offerteaanvragen verhogen. SEM-resultaten kan je zowel op lange termijn als op korte termijn zien.
Ontdek meer SEO-termen!