Webpagina’s zonder interne links terugvinden? Moeilijk maar niet onmogelijk! Heeft jouw website pagina’s die gebruikers en zoekmachines niet kunnen bereiken? Dit soort pagina’s noemt men orphan pages. In deze blog leren we je wat orphan pages zijn en hoe je deze pagina’s kan oplossen op je website. Lees dus snel verder hoe we dit probleem kunnen oplossen.
Wat is een orphan page?
Een orphan page is een URL of subpagina die niet gevonden kan worden door een link naar deze pagina. Het is dus eigenlijk een pagina die geen interne links krijgt. In het Nederlands betekent deze term letterlijk een ‘weespagina’. Deze pagina’s zweven bij wijze van spreken los door je website. Hierdoor zijn ze erg moeilijk om gevonden te worden door de crawlers van zoekmachines zoals Google en Bing. Dit zorgt ervoor dat gebruikers de orphan page moeilijk kunnen bereiken.
We kunnen wel zeggen dat een orphan page een soort van gemiste kans is. Een goede interne linkstructuur heeft namelijk een positieve invloed op je positie in de zoekresultaten. Daarnaast is het natuurlijk ook zonde van de tijd en energie die je gestoken hebt in het creëren van deze pagina.
Orphan page vs SEO
Er zijn verschillende redenen waarom een website een orphan page kan hebben. Enkele voorbeelden zijn pagina’s van producten die niet meer in voorraad zijn, oude nieuwscontent die gedeactiveerd is of verwijderde video’s.
Een orphan page heeft jammer genoeg een nadelig effect op de SEO van je website. Zoekmachines, zoals Google en Bing, vinden nieuwe webpagina’s op de volgende manieren:
- De crawler volgt een link vanuit een andere pagina.
- De crawler vindt de URL in je XML-sitemap.
Omdat de pagina geen interne links krijgt, zorg je ervoor dat deze pagina voor zowel de gebruikers als voor zoekmachines moeilijk te vinden is. Hierdoor wordt deze website dus niet bereikt door crawlers, met als gevolg dat deze webpagina niet kan scoren in de zoekresultaten. De pagina in kwestie kan niet getoond worden aangezien de bots de pagina moeilijk kunnen vinden.
Zonder interne links bouwt de webpagina geen autoriteit op en heeft de zoekmachine geen semantische of structurele context om de pagina te evalueren. De zoekmachine heeft dus geen enkel idee of de pagina wel past bij je website. Dit maakt het moeilijker om te bepalen of een bepaalde zoekopdracht belangrijk is voor de pagina. Daarnaast zullen zoekmachines je website als minderwaardig beschouwen.
Zelfs al worden de orphan pages opgenomen in de XML-sitemap, dan nog blijven ze een probleem voor je SEO. Dus als je wilt dat Google je pagina crawlt en indexeert dan moet hij deze eerst kunnen vinden.
Verschil orphan page en dead-end page
Voordat we op zoek gaan naar de orphan pages bekijken we het verschil tussen 2 SEO-termen die wel eens voor verwarring kunnen zorgen, een orphan page en een dead-end page. Zoals we hiervoor al uitgelegd hebben is een orphan page een webpagina die niet gelinkt wordt vanuit een andere interne pagina.
Daarentegen is een dead-end page een webpagina die niet gelinkt is aan andere interne of externe webpagina’s. Er ontstaat dus een doodlopende weg. Komt een gebruiker op deze pagina terecht, dan kunnen ze omkeren of de site verlaten. Wanneer crawlers van zoekmachines de pagina bezoeken dan kunnen ze nergens heen en kan er geen link doorgegeven worden. Dit kan opgelost worden door links toe te voegen aan de pagina
Nu je weet wat orphan pages precies zijn, is het hoog tijd om ze op te sporen en op te lossen!
Orphan page opsporen en oplossen
Een duidelijke en juiste interne linkstructuur is en blijft een belangrijk onderdeel voor SEO. Jammer genoeg kunnen orphan pages schade aanrichten aan de SEO van je website. Belangrijk is dus om deze tijdig op te sporen als een echte detective. Maar hoe doe je dat?
1. Verzamel alle URL’s van je website
Om de orphan pages van je website te vinden is het eerst en vooral belangrijk om alle pagina’s van je website te kennen. Daarvoor bestaan er twee methodes.
- Methode 1: controleer de sitemap
Webdevelopers maken sitemaps die alle URL’s van de website bevatten. Dit zorgt ervoor dat een sitemap de ideale manier is om orphan pages te vinden. Je kan je sitemap terugvinden in je Google Search Console account. Om de URL’s uit je sitemap te halen maak je een kopie van die URL’s. - Methode 2: download een lijst van je website URL’s
Als je geen sitemap kan gebruiken, wanneer die bijvoorbeeld onvolledig is, kan je ook een overzicht van je webpagina’s opmaken vanuit je CMS-systeem. Op WordPress kan je daarvoor bijvoorbeeld verschillende plugins installeren. Je kan ook zelf een overzicht nemen van je CMS logbestanden en daarin zien welke webpagina’s bereikt worden door je bezoekers.
2. De website crawlen
Om orphan pages te herkennen ga je op zoek naar pagina’s die niet één interne link hebben. Daarvoor laat je je website crawlen. Kom je pagina’s tegen zonder interne linken? Dan heb je waarschijnlijk je orphan pages gevonden. Zorg ervoor dat je die crawl regelmatig uitvoert. Zo houd je een goed overzicht van eventuele nieuwe orphan pages.
3. Analyseer de resultaten
Wanneer de crawl is uitgevoerd weet je welke pagina’s waarschijnlijk orphan pages zijn. Nu kan je onderzoeken welk nut de orphan pages hebben. Leiden ze toch tot meer bezoekers op je website door bijvoorbeeld de interne zoekmachine? Dan kunnen de pagina’s blijven bestaan, maar moet je de interne links aanpassen. Hebben de pagina’s weinig nut op je website? Dan kan je er maar beter mee aan de slag gaan.
4. Los de fouten op
Nu komt natuurlijk de laatste stap: het oplossen van de orphan pages. Als je weet welk nut elke orphan page heeft kan je bepalen wat je ermee wil doen.
- Is de pagina belangrijk voor gebruikers van je website? Dan kan je best de interne linken aanpassen zodat de webpagina makkelijker gevonden wordt.
- Is de pagina niet meer nodig voor je website? Archiveer hem dan.
- Heeft de orphan page geen interne links maar vervult hij wel de taak die hij moet doen? Dan is er helemaal geen reden om ook maar iets aan te passen.
Zo, ondertussen zouden al jouw orphan pages opgelost moeten zijn. Maar vergeet niet om vaak genoeg opnieuw op zoek te gaan. Je weet immers nooit wanneer die vervelende weeskindjes de kop op steken.
Wil jij na het lezen van deze blogpost testen hoe goed je website scoort qua SEO? Doe dan nu onze gratis SEO-analyse en ontdek welke punten je nog kan verbeteren!