Betekenis SEO-term lazy loading

Lazy loading

Heb jij soms last van een te trage website? Duurt het te lang voor je alle afbeeldingen kan laden? Dan kan lazy loading voor jou een oplossing bieden. Lazy loading, oftewel ‘lui laden’ in het Nederlands, is een techniek waarbij afbeeldingen of video’s pas geladen worden wanneer een gebruiker er daadwerkelijk naartoe scrolt. Het voordeel hiervan is dat je volledige website niet in één keer geladen hoeft te worden, waardoor de laadtijd aanzienlijk verkleint en de laadsnelheid goed is. Dat is natuurlijk ideaal voor websites met veel video’s en afbeeldingen, zoals galerijen en fotoalbums, maar voor sommige websites kan het ook een negatief effect hebben.

Hoe werkt het?

Zoals gezegd maakt lazy loading je website een pak sneller. Maar hoe werkt dat nu precies? Elk element van je website dat geladen moet worden doet een oproep van jouw server naar de browser van je bezoekers. In essentie vragen die elementen steeds naar de juiste data, wat geheugen van de server kost. Wanneer je website lazy loading gebruikt zal deze aanvraag pas geactiveerd worden op het moment dat de afbeelding getoond moet worden. Hierdoor verlaagt het aantal aanvragen en ligt er minder onnodige druk op je server. Zo kan een homepage die in totaal 1 megabyte zwaar is maar 300 kilobyte geheugen opnemen wanneer die initieel geladen wordt. Dat is dus een enorme winst in data en laadsnelheid.

Voordelen van lazy loading

Zoals net vermeld is het grote voordeel van lazy loading een kortere laadtijd van je website. Dit is heel handig voor websites met veel afbeeldingen zoals fotoalbums en galerijen, maar ook voor webwinkels kan het gebruikt worden. Zo kan je bijvoorbeeld eerst jouw gewenste categorie aanklikken, waarna de foto’s binnen die categorie pas geladen worden. Zonder lazy loading zouden deze afbeeldingen onmiddellijk geladen worden bij het openen van de website wat tot een langere laadtijd en ontevreden bezoekers kan leiden. Jouw bezoekers waren immers misschien niet geïnteresseerd in al jouw producten en wilden enkel de producten zien die voor hen van belang zijn.

Een snellere website brengt in de meeste gevallen dus enkel voordelen, maar je moet altijd oppassen op wat voor website je het toepast. Soms zullen gebruikers vinden dat lazy loading je website net vertraagt, bijvoorbeeld wanneer je net niet veel afbeeldingen hebt. Aangezien elke afbeelding individueel geladen wordt kan dit soms gepaard gaan met een korte vertraging, iets dat voor sommige gebruikers niet aantrekkelijk kan zijn.

Tenslotte is er nog één groot nadeel verbonden aan het gebruik van lazy loading. Het kan namelijk een negatief effect hebben op de SEO van je website.

Lazy loading en SEO

Lazy loading kan een negatief effect hebben op de SEO van je website. Wanneer zoekmachines je website crawlen bekijken ze grondig welke content zich op je website bevindt. Op basis van de kwaliteit van je content zal de zoekmachine je website indexeren. Dat bepaalt hoe goed je zal scoren tussen de zoekresultaten.

Nu zou je misschien denken: als ik lazy loading gebruik is mijn website sneller, en daar houden zoekmachines toch van? Dat is inderdaad waar. Toch is het niet de ideale tool om de SEO van je website te optimaliseren. Het is namelijk zo dat zoekmachines enkel die content kunnen crawlen die ze daadwerkelijk kunnen zien. Met lazy loading bestaat het risico dat afbeeldingen die niet meteen geladen worden ook niet gevonden worden door zoekmachines. Daardoor worden ze ook niet gecrawld en verlies je een deel van je content. En dat kan ertoe leiden dat je minder goed scoort tussen de zoekresultaten.

Hou er dus rekening mee dat ondanks de voordelen het ook een negatief effect kan hebben, zeker op de SEO van je website. Bestaat jouw website voornamelijk uit afbeeldingen? Ga dan zeker met lazy loading aan de slag. Zijn afbeeldingen maar schaars op je website? Dan opteer je best voor een website zonder lazy loading. Hou altijd je user experience in het achterhoofd om te bepalen wat het beste past voor jouw website.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.