Betekenis SEO-term link velocity

Link velocity

Zoals elke goede marketeer weet zijn inkomende links erg belangrijk voor de SEO van je website. Deze links van andere websites naar die van jou kunnen immers de bron zijn van heel wat nieuwe websitebezoeken. Hoe veel inkomende links je hebt, en hoe snel dit aantal toeneemt, noemt men de ‘link velocity’. Deze Engelse term betekent letterlijk ‘link snelheid’. Maar welke invloed heeft link velocity nu op je SEO?

Wat is link velocity?

Omdat inkomende links belangrijk zijn voor je SEO stel je jezelf misschien de volgende twee vragen: hoeveel backlinks heb ik nodig en hoe snel moet ik deze backlinks opbouwen?

Op die twee vragen kan link velocity geen antwoord geven, maar het vertelt je wel hoe snel je op dit moment al nieuwe backlinks opbouwt. Je verwacht misschien dat heel snel heel veel links opbouwen het beste is voor je SEO. Dat kan zeker handig zijn, maar de ideale link velocity is voor elke website anders.

Het belangrijkste waarmee je rekening moet houden is niet het aantal links, maar vooral de kwaliteit van elke link. Bouw je heel snel heel veel links op, ook al zijn sommige misschien niet zo kwalitatief? Dan kan dat mogelijk een averechts effect hebben en schadelijk zijn voor je SEO. Bouw je daarentegen beetje bij beetje een groot aantal kwalitatieve links op? Dan zal dat je SEO alleen maar ten goede komen. Ondertussen kan je de snelheid waarmee je dat doet in de gaten houden aan de hand van je link velocity.

Link velocity en Google

Ook Google is geen fan van een te hoge link velocity. Als je op één dag tijd bijvoorbeeld 200 nieuwe backlinks hebt zal Google aannemen dat je niet aan natuurlijke linkbuilding gedaan hebt. Je hebt je links misschien zelfs gekocht of op een andere manier verkregen. Google ziet die links dan ook als spam, wat een negatieve impact zal hebben op de SEO van je website. Zorg je daarentegen voor kwalitatieve, betrouwbare links? Dan zal Google je daarvoor belonen.

Je vraagt je nu misschien af of het zelfs nodig is om je link velocity zo nauwgezet in de gaten te houden. Google is er immers geen fan van en teveel niet kwalitatieve links geven toch geen goede resultaten. Er zijn echter uitzonderingen waarbij een hoge link velocity goed kan zijn voor je SEO. Stel je bijvoorbeeld voor dat je bedrijf in de pers verschijnt. Dan worden er misschien tientallen linken gelegd van artikels naar jouw website. Op dat moment zal Google die links dan niet herkennen als spam, en zal je SEO een boost krijgen.

Link velocity strategieën

Zoals we zeiden is de link velocity anders voor elke website. Afhankelijk van je huidige ranking in de zoekresultaten kan het meer of minder belangrijk zijn voor jouw website.

Rank: niet in de top 200

Sta je met je belangrijkste zoektermen nog niet in de eerste 200 zoekresultaten? Dan is het hoog tijd om je link velocity op te krikken. Maak waardevolle content met een focus op jouw zoektermen. Zorg dat andere websites die relevant zijn voor die zoektermen naar jouw website linken. Bouw over een korte periode een hoog aantal kwalitatieve linken op naar jouw website. Kortom, verhoog je link velocity en behoud de kwaliteit van je links.

Rank: top 10-100

Zodra je in de top 100 zoekresultaten terecht komt blijft je positie meestal vrij stabiel. Ook nu kan je link velocity opkrikken om echt te gaan linkbuilden. Verhoog je link velocity met 50 tot 100 procent per maand en blijf linkbuilden. Hoe meer kwalitatieve links hoe beter. Sta je stil tussen de zoekresultaten? Verhoog je link velocity dan met 300 procent van je maandelijks gemiddelde. Begin je te stijgen? Hou die link velocity dan aan tot je in de top 10 terechtkomt.

Rank: top 3-10

Sta je in de top tien resultaten? Proficiat, dan sta je op de eerste pagina. Nog even volhouden en je staat in de top 3. Blijf je positie verbeteren door nieuwe, unieke en waardevolle content voor je bezoekers te creëren. Een hoge link velocity alleen biedt nu geen zekerheden. Meer nog, het is slim om je link velocity nu zelfs te verlagen naar 50 procent. Zorg er vooral voor dat bezoekers op je website vinden wat ze zoeken.

Rank: top 3

Sta je in de top 3? Dan is het belangrijk om je positie te behouden. Houd dezelfde link velocity aan voor minstens één maand. Als je positie gestabiliseerd is kan je je link velocity verlagen met 50 procent. Hou daarna je ranking wekelijks in de gaten en pas je link velocity aan waar nodig. Zie je een kleine daling in je ranking? Verhoog dan je link velocity!

Welke strategie je ook toepast, vooral consistentie blijft belangrijk. Bouw elke maand opnieuw waardevolle links op, in plaats in één keer honderden nieuwe links. Zie de link velocity als een lange termijn plan. Alleen door er op te blijven inspelen en telkens te schakelen wanneer je positie verandert kan het een positief effect hebben op jouw SEO!

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.