Keyword Effectiveness Index

Keyword Effectiveness Index (KEI)

Keyword Effectiveness Index of ingekort KEI is een rekenmethode waarmee we goede zoekwoorden kunnen vinden.  Het is belangrijk om te weten dat KEI gebruikt wordt als een hulpmiddel en we dus niet de harde gegevens kunnen gaan gebruiken. Daarnaast moeten we ook gaan kijken naar de betekenis van de gevonden woorden en of deze door de concurrentie gebruikt worden. Je wilt een zoekwoord vinden waar de gebruiker regelmatig op zoek, maar waar er relatief weinig webpagina’s van zijn. En deze mogen dan ook geen grote concurrentie bevatten. 

Hoe bereken je de KEI? 

KEI = Het aantal zoekopdrachten/het aantal serp’s. 

Het aantal zoekopdrachten kunnen we terugvinden via de tool Adwords.  Het aantal serp’s is het aantal zoekers voor een bepaald zoekwoord.  Dit kunnen we terugvinden door ons zoekwoord in Google te plaatsen. Bovenaan krijg je dan ongeveer … resultaten. Dit is het serp-getal dat we nodig hebben. Wil je alleen de resultaten krijgen waarbij het zoekwoord enkel in de title tag staat, vermeld dan allintitle:. 

Hoe het KEI resultaat interpreteren? 

Gaat de serp omhoog en het KEI omlaag dan is dit goed. Dit wil zeggen dat minder pagina’s concurreren voor die zoekopdracht.  Gaat de serp omhoog maar ook het KEI omhoog. Dan is dit minder goed. Te veel webpagina’s concurreren voor dit zoekwoord. We gaan dus best op zoek naar iets anders. 

Maar denk er dus aan dat we dit eerder als een hulpmiddel gaan gebruiken en niet als harde gegevens. 

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.