Deep links
Deep links zijn een hyperlinks die gebruikt worden waarbij jijzelf of iemand anders linkt naar een concrete pagina op een domein. De bezoeker belandt door de hyperlink in een bepaald onderdeel van je website waar hij meteen de relevante informatie kan raadplegen.
Het grote verschil tussen gewone (externe) links en deep links is dat externe links niet noodzakelijk naar een pagina verwijzen, maar eerder naar je homepagina. Een deep link gaat dus de bezoeker naar een dieper gelegen pagina doorsturen, terwijl dat voor een externe link niet per se het geval is. In die zin kan een externe link wel tegelijk een deep link zijn indien die link naar een onderdeel van je website verwijst. Dat geldt eigenlijk voor de meeste links op je website. Een van de voorbeelden is een doorverwijzing naar je winkelmandje, naar een promotiepagina, een informatiepagina, enzovoort.
Waarom is het belangrijk voor jou?
1. Betere ranking bij Google
Het is ook belangrijk te begrijpen dat de pagina’s die hoog gerankt worden door Google grotendeels internal pages zijn en niet de homepagina’s. Daarom is het belangrijk om veel aandacht te spenderen aan de aparte pagina’s op je website. Je weet nooit welke pagina een hoge ranking kan behalen bij Google, maar linking (of het nu gaat over interne, externe of deep links) zal de pagina autoriteit verhogen en dus ook de ranking bij Google.
2. Meer conversies
Door de deep links kan de ranking op Google van een bepaalde pagina verhogen. Zoals met externe links verhogen deep links ook de zichtbaarheid van de URL. Deze goede zichtbaarheid zorgt dan op zijn beurt voor een betere ranking. Een betere ranking zorgt voor meer bezoekers op je website, dus meer potentiële klanten en meer conversies.
3. Lager bouncepercentage en meer time on site
Deep links worden gebruikt om het bouncepercentage te verlagen. De bezoeker komt terecht op een andere pagina met nieuwe informatie, en dat wakkert de nieuwsgierigheid van de bezoeker aan. Hierdoor verlaat hij nog niet meteen je website én spendeert hij dus meer tijd op je website. Dit verhoogt voor jou de kans op conversie.
4. Tevreden bezoekers
De meeste internetgebruikers willen telkens zo snel mogelijk een antwoord op hun vraag. Dat betekent ook dat wanneer een gebruiker op jouw website terecht komt, dat hij meteen de relevante informatie wil zien. Gebeurt dat niet dan verlaat de bezoeker jouw website en heb je een hoog bounce percentage. Ook hiervoor worden deep links gebruikt. De bezoeker komt vrijwel meteen terecht bij de pagina die hem een antwoord zal bieden op zijn vraag.
Deep links van web naar app
Steeds meer en meer mensen verrichten browsen ook met hun smartphone. Niet dat de desktop verdwijnt, maar een smartphone is immers snel en gemakkelijk in gebruik, én je kan overal surfen zonder vast te zitten aan een computer of pc. Ook in deze case over deep links is het een belangrijk gegeven waar een website eigenaar of marketeer mee moet rekening houden. Deep links maken de brug van app naar concrete pagina’s op de browser en omgekeerd mogelijk. Zonder zou je als gebruiker slechts doorverwezen worden naar een homepagina.
Je kan ook deep linken vanuit de browser naar de app, bijvoorbeeld bij een online registratie die in de app makkelijker verlopen. Het is dus mogelijk om gemakkelijk te navigeren tussen app en website. Dit geldt ook voor de hyperlinks in e-mails, andere apps, SMS, sociale media, …
Hoe kan je het zelf doen?
Wil je zelf deep linken en de ranking van een bepaalde pagina verhogen? Dan kan dat heel gemakkelijk met deep linking. Eigenlijk is het heel simpel; wil je linken naar een andere pagina op jouw eigen domein of dat van een ander? Dan kan je gewoon de hyperlink van de pagina toevoegen op jouw website. Zorg ervoor dat de link je bezoeker naar een concrete pagina brengt waar hij of zij de relevante informatie zal kunnen raadplegen. Hierbij is het dus niet de bedoeling dat je bezoeker op een homepagina terecht zal komen.
Ontdek meer SEO-termen!