Betekenis van de SEO-term Google cache

Google cache

Google cache is een opgeslagen kopie van een webpagina’s die Google opslaat op zijn servers. Het gaat hier dus om een enorme database met back-ups van alle geïndexeerde pagina’s. Het zijn momentopnames, waardoor de back-ups niet altijd noodzakelijk actueel zijn. Maar gelukkig crawlt en indexeert Google herhaaldelijk de pagina’s om mogelijk nieuwe momentopnames te maken van een pagina. Hoe vaak dat gebeurt hangt af van hoe vaak de pagina wordt bezocht en hoe vaak de content ervan verandert.

Waarom wordt dit nu gedaan? Google gebruikt de opgeslagen pagina’s om ze snel en gemakkelijk te kunnen matchen met de zoekopdracht. Met een kopie op de servers van Google gaat dat veel vlotter om de zoekopdracht te beantwoorden. Hetgeen je bij de zoekresultaten dus ziet, is een kopie van de originele pagina die mogelijk niet meer actueel is. Wanneer je klikt op de URL kom je op de eigenlijke pagina terecht. Maar je kan ook de versie die Google heeft opgeslagen zien, samen met het tijdstip wanneer de pagina is “gekopieerd”. We illustreren het even hieronder.

Je ziet naast de URL een pijltje die naar beneden wijst, als je daarop klikt, dan bekom je ‘In cache’. Klik je daarop dan bekom je de volgende infomelding bovenaan de pagina:

Je ziet aan het bericht wanneer de kopie van deze pagina is opgeslagen.

Wat verzamelt Google graag?

Google verzamelt niet alleen de afbeelding van de hele pagina maar ook puur de tekstversie. Dat zie je aan de drie opties onder de informatietekst bovenaan. We zoomen even in.

Hier kan je dus kiezen om de volledige versie van de kopie of de tekstversie ervan te bekijken. Ken je het moment wanneer je computer een pagina niet wil laden met de juiste interface en je een bizar beeld ziet van de indeling van de pagina samen met de tekst? Wel dat is wat je ook kan bekijken als je kiest voor ‘Tekstversie’. Kies je voor ‘Bron weergeven’, dan zie je de opmaak van de pagina in HTML. Dit is hetgeen dat Google effectief crawlt.

Dus wat heb je eraan voor je eigen website?

Hetgeen je in dit artikel geleerd hebt geeft een goed overzicht over waar Google oog voor heeft tijdens het indexeren. Het is de tekstversie van de pagina’s die het meest belang hebben voor Google. Dat wil zeggen dat de designelementen van jouw website voor Google niet zo belangrijk zijn om de ranking van jouw website te bepalen. Cache zegt iets over pure content die belangrijk is voor de ranking bij Google. Lees meer over content marketing.

Je stelt je nu waarschijnlijk de vraag hoe je kan weten of de pagina’s op je website relevant genoeg zijn voor Google om hoog te ranken bij de zoekresultaten? Cache zal je een indicatie geven. Stel dat je de volgende infomelding ziet op 15/04/2020 om 10 uur ’s morgens.

De vorige momentopname gebeurde een paar uur geleden. Dit is een zeer goede indicatie die aangeeft dat deze pagina belangrijk is voor Google om herhaaldelijk de checken op updates en veranderingen. Over het algemeen geldt hier de regel: is de pagina is de voorbije 48 uur ge-cached? Dan zit je goed! Indien niet, dan is er nog werk aan de winkel en mogelijkheid tot betere resultaten. Is jouw website SEO-proof? Of wil je te weten komen hoe je je website verbetert? Online Marketing Monkey helpt je met jouw SEO.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.