Gallery ads
In de zomer van 2019 lanceerde Google een nieuwe manier van adverteren op de zoekwebsite. De zogeheten gallery ads zijn advertenties die bovenaan de zoekresultaten verschijnen waar je doorheen scrolt als een soort carrousel. Sinds eind 2019 worden ze ook op de Nederlandstalige website van Google toegepast. Hoog tijd dus om er een blik op te werken.
Wat zijn gallery ads?
Gallery ads werken heel eenvoudig. Wanneer je een zoekopdracht invoert in de zoekbalk, zal Google automatisch op zoek gaan naar advertenties die daaraan gelinkt zijn. Die advertenties verschijnen dan boven de gewone zoekresultaten in een galerij. Ze bestaan zowel uit een foto van het product als een begeleidende tekst met daarin de prijs, een link naar de website en mogelijk nog bijkomende informatie. Elk van deze advertenties sluit ook af met een call-to-action zodat de klant meteen naar het gewenste product op de website kan doorklikken. Vind je in de eerste resultaten niet meteen wat je zoekt, dan kan je verder klikken om meer te bekijken of je zoekopdracht te specificeren.
Waarom gallery ads toepassen?
Het antwoord op de vraag wat je nu precies kan doen met gallery ads is heel eenvoudig. Gallery ads bieden de mogelijkheid om op een heel visuele manier te adverteren tegenover de standaard erg tekstgerichte werking van Google. Zoals jet spreekwoord zegt, een beeld zegt meer dan 1000 woorden. En dat is ook zeker waar bij het adverteren op Google. Afbeeldingen maken het makkelijker om je boodschap over te brengen en bieden de mogelijkheid om een verhaal te vertellen. Zo kan je bijvoorbeeld specifieke producten in de verf zetten of meer inzetten op branding. Zo bouw je meer interactie op met je klant wat uiteindelijk zal leiden tot een grotere kans op verkoop.
Hoe gallery ads toepassen?
Gallery ads worden altijd boven de organische zoekresultaten getoond, en leveren dan ook betere resultaten op. Het is dus duidelijk essentieel om er gebruik van te maken, maar hoe begin je er nu aan? Eerst en vooral is het belangrijk om te onthouden dat de plaatsen beperkt zijn. Alleen de allerbeste advertenties komen tussen de gallery ads terecht. Net zoals bij standaard Google Ads wordt de kostprijs hier ook berekend op basis van Cost-Per-Click (CPC). Zoals eerder vermeld kies je zelf de afbeeldingen en de daarbij horende tekst voor de advertentie. De ruimte voor die tekst is wel beperkt, dus het is belangrijk keuzes te maken. Je kan namelijk maar drie verschillende headlines toevoegen. Het voordeel is wel dat die tekst zichtbaar blijft zelfs wanneer je naar een volgende afbeelding scrolt. Onderaan de advertentie volgt tenslotte nog een call-to-action, waarmee je de link naar je eigen website kunt maken.
Gallery ads zijn sinds kort van toepassing in ons land, dus aarzel zeker niet om er mee aan de slag te gaan.
Ontdek meer SEO-termen!