Betekenis SEO-term CPM

CPM

Bij Google Ads kan je naast CPC-bieden ook kiezen voor bieden met CPM. CPM is de Engelstalige afkorting voor Cost-Per-Mile, kost per duizend in het Nederlands. Het is een soort afrekenmodel bij het online adverteren waarbij de adverteerder betaalt per duizend keer dat een advertentie wordt getoond aan geïnteresseerden. Een vertoning wordt ook wel een impressie of view genoemd. Bij deze methode richt je je dus op het aantal vertoningen en niet op het aantal kliks.

De term CPM is dus enkel van toepassing binnen het Google Display Netwerk en niet in het Google Zoeknetwerk. Dit betekent dat het enkel beschikbaar is voor websites van displaypartners. Zij geven toestemming om advertenties op hun website te plaatsen. Het is dus niet enkel te zien op de websites van Google zelf zoals Google Images, Google Maps en Google Shopping.

Waarom kiezen voor CPM?

Wanneer kies je best voor de CPM-methode? Dit afrekenmodel wordt vaak gebruikt wanneer de doelstelling van de campagne het verhogen van naamsbekendheid is. Je wil namelijk dat je advertentie aan zoveel mogelijk mensen getoond wordt met een bepaalde frequentie. Adverteren per duizend vertoningen betekent daarnaast dus ook dat je betaalt per duizend vertoningen, ongeacht het aantal kliks dat je verkreeg.

CPM is dus een handige methode indien je hoofddoelstelling niet is om bezoekers naar je website te lokken. Een goed voorbeeld is bij een aankondiging van een gratis event. Maar wil je zoveel mogelijk inschrijvingen voor een (betalend) event? Dan kan je beter kiezen voor de CPC-methode.

Maximum CPM-bod

Je kan bij de CPM-methode ook kiezen voor een maximum CPM-bod. Dit bod zorgt ervoor dat je bij 1000 vertoningen nooit meer betaalt dan het bedrag dat je op voorhand hebt opgegeven. Je kan een maximum CPM-bod instellen voor afzonderlijke plaatsingen maar ook voor een volledige advertentiegroep.

Ontdek meer SEO-termen!

CPM versus CPC

Bij online advertenties wordt er het meest gekozen voor de CPC-methode of de CPM-methode. We leggen je nog even het grootste verschil tussen de twee betaalmethodes uit.

Bij CPM worden er alleen de kosten in rekening gebracht wanneer de advertentie 1000 keer getoond werd aan de doelgroep. Bij CPC krijg je enkel de kosten van wanneer iemand op je advertentie klikt.

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA