Disavow

Disavow

Disavow, het verwerpen of afwijzen van een inkomende link op jouw website.

Wat is het?

Andere websites die een link leggen naar jouw website is een belangrijke onderdeel binnen SEO, linkbuilding. Echter, niet iedere externe link is even welkom. Een onnatuurlijke backlink van lage kwaliteit en hoog spamgehalte kan in sommige gevallen meer kwaad dan goed doen. Opgelet, niet elke spammy link moet uitmonden in een disavow. Daarover later meer in deze post. Er is echter één praktisch probleem, je kan niet zelf even snel de link verwijderen. Weet dat je ook het heft in eigen handen kan nemen door aan te kloppen bij Google. Disavow is een optie binnen Google Search Console die de mogelijkheid biedt om aan te geven welke backlinks het moet negeren wanneer de ranking van je website wordt berekend.

Hoe pas je disavow toe?

  1. Onderzoek eerst welke links een te hoog spamgehalte hebben; dat kan bijvoorbeeld met de link explorer tool van Moz.
  2. Maak vervolgens een txt-file
    • Eén af te wijzen URL of domein per regel
    • Domein laten vooraf gegaan door domain:
    • Bestandsnaam moet .txt bevatten
    • Tekstbestand gecodeerd in UTF-8
  3. Upload de lijst in je Google Search Console account.
    • Surf naar de pagina met de tool voor disavow
    • Kies je website
    • Klik op Links afwijzen
    • Tot slot kies je het bestand dat je daarnet hebt gemaakt
  4. Als je achteraf nog bijkomende links wil toevoegen, dien je de al doorgestuurde disavow-file bij te werken.

Hoe kan je het effect van disavow voor SEO meten?

Stel je hebt hebt alles in het werk gesteld om bepaalde URL’s te laten ‘disavowen’. Hoe weet je nu of Google dit effectief gedaan heeft?

  1. Als je ziet dat een pagina gecached werd op een datum na de datum waarop je het vezoek hebt ingediend om deze te ‘disavowen’.
  2. Indien je geen nieuwe cache ziet sinds je de disavow doorgaf, is er nog steeds een kans dat de pagina opnieuw gecrawled werd door de Google-bot en de url ‘ge-disavowed’ werd, maar zeker ben je het in dat geval niet.
  3. Naast het checken van de cache kan je ook, in geval de pagina een datum bevat, kan je een site: zoekopdracht doen op datum om na te gaan of Google zijn index heeft aangepast.

Lees meer over Hoe nagaan dat disavow werd toegepast?

Belang van disavow voor SEO anno 2020?

Google heeft niet graag dat websites een onnatuurlijk linkpatroon bezitten. We moeten echter een belangrijk onderscheid maken tussen:

  • Spammy backlinks, die andere websites (vaak uit China en Rusland) ongevraagd naar jouw sites leggen. Daarvan zegt Google dat het niet nodig is om disavow toe te passen. Het algoritme dat Google hanteert is immers slim genoeg om in te zien dat jou als website-beheerder geen schuld treft. Het gaat met andere woorden om links van weliswaar lage kwaliteit, maar waar je helemaal niets te maken hebt met het feit dat ze er gekomen zijn.
  • Sommige old school SEO-bureaus durven nog steeds externe links te kopen. Deze moet je wel Via disavow in GSC afwijzen. Hierachter schuilt dezelfde logica. Jij weet in principe dat je zelf verantwoordelijk bent voor deze vorm van Black Hat SEO.

Conclusie

“Shoukd I disavow or go with the flow?” Indien je weet dat je het in een al dan niet recent verleden anderen betaald hebt om meer inkomende links te verzamelen, kan disavow nuttig zijn. In alle andere gevallen, kan je beter je energie voor ander SEO-werk sparen. Het is immers niet zonder reden dat Google de tool niet in de spotlights plaatst. Wie het SEO-Blackhatschoentje past, trekke hem aan. Anderen kunnen disavow stiefmoederlijk behandelen.

Meer SEO termen

Andere interessante onderwerpen

SEO Quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Volg Online Marketing op de voet

Gratis SEO Scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA