Latent Semantic Indexing (LSI)

Latent semantic indexing, oftewel LSI, speelt een belangrijke rol in de indexering van zoekmachines. Het bepaalt immers mee hoe goed een pagina zal ranken voor een bepaalde zoekterm. Ken je LSI nog niet of wil je je geheugen opfrissen? Lees dan snel verder!

Wat is LSI?

Latent semantic indexing is een manier om webpagina’s te indexeren die verbanden zoekt tussen sterk verwante zoekwoorden op een webpagina. Het gaat hier bijvoorbeeld om synoniemen, meervoudsvormen, enkelvoudsvormen en verkleinwoorden van de hoofdzoekterm. Daarvoor maakt het gebruik van bepaalde wetenschappelijke formules.

Voor het zoeken van die verbanden negeert de latent semantic indexing een aantal soorten woorden, zoals lid- en voegwoorden. Ook andere woordsoorten worden bewust niet opgepikt door LSI. Dat zijn veelvoorkomende woorden in de taal die niet meteen relevant zijn voor de betekenis van een tekst. Denk hierbij maar aan hulpwerkwoorden, voornaamwoorden en veelvoorkomende bijvoeglijke naamwoorden. Zijn er woorden die heel veel in je tekst voorkomen? Of woorden die net heel weinig voorkomen? Dan worden die ook niet geïndexeerd.
Als er grote verbanden bestaan tussen bepaalde zoektermen op je webpagina, dan is de kans groot dat die pagina opgepikt zal worden door Google. Is het aantal verbanden echter kleiner, dan is de pagina meteen veel minder relevant voor Google.

Alhoewel veel marketeers nu nog verkiezen om in te spelen op enkel hoofdzoektermen wordt het steeds belangrijker om ook gebruik te maken van latent semantic indexing. Zoals gezegd is vooral Google daar een grote fan van. Ga bijvoorbeeld maar eens op zoek naar een bepaalde zoekterm. Je zal niet enkel resultaten vinden voor die specifieke zoekterm, maar krijg ook suggesties van Google die verwant zijn aan jouw zoekterm.

Voordelen van LSI

LSI biedt verschillende voordelen. Zo moet je niet langer voor elke zoekterm een nieuwe pagina te maken. Je hebt voldoende aan één hoofdpagina, en de varianten van dat zoekwoord zullen ervoor zorgen dat de pagina gevonden wordt. Hierdoor wordt ook de leesbaarheid van je pagina’s beter, aangezien je niet telkens dezelfde hoofdzoekterm moet gebruiken. Dat is voor de gebruiker ook veel natuurlijker en heeft een positief effect op je SEO.

LSI zorgt er ook voor dat je je positie niet verliest tussen de zoekresultaten. Zoektermen die relevant zijn voor je website en niet overdreven vaak voorkomen zijn een favoriet van Google en zullen beter scoren tussen de zoekresultaten.

Pas wel op met LSI. Alhoewel het nu de favoriete manier van werken van Google is, kan het snel omslaan. De wereld van SEO is immers een sector die constant in verandering is. Blijf dus steeds mee met de nieuwe evoluties.

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA