Betekenis van de SEO-term short tail keywords

Short tail keywords

Short tail keywords zijn korte zoekwoorden, die meestal ook uit slechts één of kleine samenstellingen van zoekwoorden bestaan. Dit zijn meestal brede zoekwoorden. Waar je bij long tail zoekwoorden “online marketingbureau in Brugge” opzoekt, zal je bij short tail keywords “marketingbureau” opzoeken. Het resultaat van deze laatste zoekopdracht zal dus ook zeer breed zijn.

Waarom het NIET interessant is voor SEO

Het is zo dat short tail keywords vaak een hoog zoekvolume hebben. Dit wil zeggen dat veel mensen op dit zoekwoord zoeken, maar het is daarom niet noodzakelijk interessant voor jou. Het volgende voorbeeld toont dit aan:

Je hebt een bedrijf dat elektrische fietsen verkoopt. Dagelijks zoeken veel meer mensen op het zoekwoord “fietsen” dan op “elektrische fietsen met Bosch middenmotor”. Het lijkt dus interessant om je pagina’s te ranken op het zoekwoord fietsen aangezien het veel bezoekers zal aantrekken. In realiteit is het zo dat veel van deze bezoekers niet op zoek zijn naar een elektrische fiets, maar naar fiets literatuur, fiets speelgoed, mountainbikes, etc. Beide partijen hebben hier geen baat bij, dus ben je vaak toch beter af met pagina’s gericht op long tail keywords.

Waarom het WEL interessant is voor SEO

Het is niet zo dat deze “korte zoektermen” compleet nutteloos zijn. In het begin van de customer journey weten mensen nog niet precies wat ze willen. Ze zoeken op het zoekwoord “snelle fietsen” of dergelijke, want ze hebben interesse in een fiets. Als jij dan je homepage of een pagina met een overzicht van je fietsen in aanbod richt op short tail keywords, dan is het wel interessant, want ze kunnen op jouw site ontdekken wat de verschillende mogelijkheden van elektrische fietsen zijn. Op deze manier worden ze mogelijks overtuigd om een elektrische fiets aan te schaffen.

Websites die bij short tail keywords bovenaan in de zoekresultaten terecht komen, worden door de gebruiker gelinkt aan expertise. Het feit dat jouw bedrijf bovenaan rankt bij het zoekwoord “fietsen” wil in de ogen van de gebruiker zeggen dat jouw fietsen bij de beste behoren. Dit is veel moeilijker te bereiken bij short tail keywords dan bij long tail keywords aangezien er vaak veel concurrentie op is.

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA