Google Analytics Rapportages

Google Analytics Rapportages

Google Analytics verzamelt zo veel data dat u het overzicht wel eens kunt verliezen. Hieronder enkele handige Google Analytics rapportages voor elk type website die in ieder Account zou moeten voorkomen.

Bezoeken

  • Meet het aantal website bezoekers per uur / dag / week / maand / jaar.
  • Maar ook de gemiddelde duur van een bezoek + het aantal bezochte pagina’s per visit + de bounce rate.
  • Het aantal bezoekers hangt af van het type website, de sector, doelgroep, soort producten.
  • Houd vooral de gemiddelden in het oog.
  • Stijgt bijvoorbeeld het bouncepercentage plotseling significant of daalt het gemiddeld aantal bezoekers sterk ? Dan is dit een signaal dat er is fout aan het lopen is op de site !
  • Segmenteer ook zo veel als zinvol uw bezoekers in uw Google Analytics rapportages:
    • segmenteer naar bron / land / extern zoekwoord
    • langs welke kanalen vinden uw bezoekers uw site ?
    • op welke zoekwoorden komen de meeste visitors binnen ?
    • converteren Belgen beter dan Nederlanders ?
    • Op welke dagen en uren van de week wordt uw site het meest bezocht ?

Verkeersbronnen

  • Meet in GA langs welke kanalen bezoekers op uw site komen:
  • Organisch (SEO) + Betalend (SEA) + Direct + Campagnes
  • Streef ernaar bezoekers langs de 4 kanalen aan te trekken
  • Als u zich te veel focust op 1 kanaal, bent u er erg afhankelijk van. Als met dat ene kanaal iets fout zou lopen, kunnen de bezoekersaantallen volledig wegvallen.

Landingspagina’s

  • De Google Analytics Rapportages over de landingspagina’s zeggen u of de inhoud ervan afgestemd is op de behoeften van de bezoekers.
  • Het bouncepercentage en de gemiddelde tijd op de pagina zijn hiervoor goede indicatoren.
  • Een lage bounce rate en hoge gemiddelde tijd op een landingspagina geven aan dat de informatie erop correct en relevant is. En visa versa natuurlijk.
  • Wat zijn de meest gebruikte zoekwoorden waarmee uw website & landingspagina’s gevonden worden ?
  • Bekijk hier zeker ook uw 404-pagina !

Functioneert uw site wel juist in alle Browsers ?

  • Er bestaan meer browsers dan Internet Explorer alleen.
  • Denk ook aan Firefox, Chrome, Safari, Opera !
  • Weet dat elke website in de verschillende browsers er anders uit kan zien.
  • Verder gebruiken uw bezoekers per browser ook nog eens verschillende versies; een site kan zich helemaal anders gedragen in bepaalde (oudere) versies van sommige browsers.
  • Controleer daarom het bouncepercentage van de verschillende browsers én versies die uw bezoekers gebruiken en stuur bij waar nodig.

Responsive design

Mobiel Mobiel Mobiel

  • Tegenwoordig is de trend meer dan ooit mobiel.
  • Hoeveel bezoekers komen binnen via mobiele apparaten ?
  • Hoe presteert uw site op een tablet en smartphone ?
  • Op te volgen waarden kunnen zijn : aantal mobiele bezoekers, aantal pagina’s per bezoek, conversieratio, gemiddelde bezoekduur.
  • Hoe verhouden die zich ten opzichte van niet-mobiele bezoekers ?

Dashboards

  • In de Google Analytics Rapportages kunt u heel eenvoudig overzichtelijke dashboards maken met daarin uw belangrijkste rapporten en KPI’s.
  • Overzichten in tabelvorm, cirkeldiagram, staafdiagram, ect, die al dan niet dagelijks/wekelijks/maandelijks naar welbepaalde e-mailadressen automatisch gemaild worden : het is allemaal mogelijk.
  • Maak er gebruik van !