online betaalproces

Online betaalproces & wat mag niet ontbreken

Voor een webwinkel is een vlot online betaalproces cruciaal. Welke aspecten mogen zeker niet ontbreken in de online betaalafhandeling of checkout van een webshop ? We zetten ze hier voor u op een rijtje.

Winkelwagen: opvallende knop Bestelling Afronden

  • Vooraleer iemand naar de checkout over kan gaan, dient de shopper eerst een item in zijn winkelwagentje te leggen
  • Zorg ervoor dat iedereen de knop ‘Naar de kassa’ direct ziet in zijn winkelwagen: gebruik een opvallende kleur en zorg ervoor dat de knop groot genoeg is.
  • Zet de button ‘bestelling afronden’ zowel boven als onder de winkelwagen: immers, zodra het winkelwagentje gevuld is met verschillende artikelen, zie je de bovenste knop al niet meer; dan is een extra 2de button onderaan conversie verhogend.

Bestelling afronden

Winkelwagen: wees duidelijk

  • Laat uw klanten niet raden of ze nu wel of niet verzendkosten moeten betalen.
  • In het winkelwagentje moet het duidelijk zijn hoeveel de eventuele verzendingskosten bedragen.
  • Gebruik incentives zoals bijvoorbeeld ‘Vanaf een bestelbedrag van € 75 leveren we gratis’.
  • Laat evenmin uw klanten gokken wanneer ze hun levering mogen verwachten.
  • Vermeld helder de levertermijn (bij voorkeur binnen de 24 uur) en de zogenaamde cut-off tijd (zo laat mogelijk).
  • Bijvoorbeeld: ‘besteld voor 22 uur, morgen in huis’.
  • Toon per besteld artikel de foto, de omschrijving en de eindprijs.
  • Communiceer hier ook helder waar klanten cadeaubonnen en promotiecodes kunnen invoeren.
  • Voorzie eveneens enkele relevante kassakoopjes, maar dan bij voorkeur wel onder de vouw.

Checkout: vermeld aantal stappen

  • Toon aan in welke stap van het betaalproces uw klant zich bevindt, hoeveel er al voorbij zijn en hoeveel er nog volgen.
  • Doe dit best via een horizontale balk, wat gemakkelijker leest dan een verticale.
  • Maak het mogelijk dat er afgerekend kan worden zonder registratie (= via de zogenaamde ‘gast checkout’ optie).
  • Leg wel uit wat de voordelen zijn om toch een login aan te maken: klant wordt beter en sneller geïnformeerd, ontvangt eventueel loyalty punten, kan zijn account aanpassen, mogelijkheid vorige bestellingen raadplegen, ect.

Stappen Online betaalproces

Checkout: klant informatie

  • Klanten zijn lui: vraag dus alleen echt noodzakelijk informatie; anders vergroot de kans dat ze wegklikken
  • Geef aan welke velden verplicht zijn in uw online betaalproces.
  • Voorzie de klantvriendelijke optie ‘Afleveradres gelijk aan Factuuradres ?’

Verzending: wat zijn de verzendmethodes ?

  • Laat klanten een keuze maken uit verzendmogelijkheden, zoals bijvoorbeeld:
    • standaardlevering binnen de 24 u
    • spoed levering
    • levering binnen 5 werkdagen
    • levering op afhaalpunt X
  • Leg de verschillen uit en informeer over eventuele additionele kosten.
  • Communiceer vooraf helder indien sommige bestelde items niet voorradig zijn en wat de verwachtte levertermijn is.

Betalen: voorzie meer dan 1 betalingsmethode

  • Bied zo veel mogelijk verschillende betalingsmogelijkheden aan in uw online betaalproces.
  • Ze kunnen uw conversiepercentage alleen maar verhogen.
  • Denk dus aan Bancontact-MisterCash, American Express, MasterCard, PayPal, op rekening, ect.

Order overzicht: “wat ga ik betalen ?”

  • Geef een duidelijk overzicht van de bestelde producten + hun eindprijzen + het totaal bedrag inclusief BTW + eventuele leveringskosten.
  • Uiteraard moet de besteller hier nog de mogelijkheid hebben om zijn bestelling, indien gewenst, nog aan te passen.
  • Voorzie een opvallende call-to-action knop ‘Bestel nu’.
  • Zodra bestelling is afgerond: toon een orderbevestigingspagina + stuur een orderbevestiging per email

Meten is weten !

  • Zet de noodzakelijk trackings-codes voor Google Analytics op alle pagina’s van uw betaalproces.
  • Waar verliest u de meeste klanten in het online betaalproces ?
  • Hier is de boodschap: meet, leer en stuur bij.

Conclusie online betaalproces

Elke online webshop heeft best een online betaalproces of checkout die kort, duidelijk, vlot én eenvoudig is. Uw orderconversie zal er alle baat bij hebben !