Keyword funnel

Keyword funnel

Een keyword funnel is een trechter die zoekmachines helpt om zoekwoorden te categoriseren. Het doel ervan is om het zoekwoordenonderzoek proces te “trechteren”. Je gaat van brede onderwerpen naar specifieke zoekwoorden.

Keyword funnel

Op bovenstaande afbeelding zie je de keyword funnel. We starten bovenaan: top of funnel. Gebruikers zijn nog in de onderzoeksfase (awareness). Ze willen meer informatie weten over het onderwerp en gaan daarom op zoek naar zoveel mogelijk informatie. Het zoekwoord dat ze intikken op de zoekmachine is heel breed. Deze doelgroep weet nog niet wat hun behoefte precies is. Een voorbeeld van een top of funnel zoekwoord: recepten.

Iets dieper vinden we de mid funnel, de bezoeker is betrokken bij het onderwerp (interest/desire). Deze mensen hebben al een concreet beeld in welke richting ze willen gaan maar weten nog niet precies wat ze willen. Ze hebben al heel wat informatie opgezocht en hebben een basis met zich mee. Deze mensen weten dat ze een behoefte hebben. Een voorbeeld van een zoekwoord in de mid funnel: recept Italiaans eten.

Iemand die bereid is om een conversie te doen zit in de diepste fase, ook wel bottom funnel genoemd. Deze mensen zijn specifiek naar iets opzoek en kennen heel veel van het onderwerp. Ze geven aan dat ze een conversie willen verrichten. Dit kan verschillende zaken zijn: aankoop product of dienst, inschrijven nieuwsbrief, invullen contactformulier, iemand die bereid is om een recept te bereiden etc. In de bottom funnel wordt er (meestal) gebruik gemaakt van long-tail keywords of niche zoekwoorden. Een voorbeeld hiervan is: recept pasta carbonara. 

Keyword funnels helpen zowel jou als zoekmachines bij het identificeren van een specifieke behoefte bij een doelgroep. Door de zoekopdracht van gebruikers weet je meteen welke specifieke informatie ze nodig hebben.

Als organisatie is het goed om te investeren in long-tail keywords, of specifieke zoekwoorden waar weinig concurrenten hun website hebben op afgestemd. Veel bedrijven vergeten zoektermen en dit is een opportuniteit voor organisaties die er wel aan denken. Zorg er wel voor dat de zoekopdracht relevant blijft en genoeg verkeer genereert. Ontdek meer over zoekwoorden onderzoek.

Enkele tips:

Er zijn tal van applicaties die gebruik maken van keyword funnels. Google Adwords is de grootste, Adwords groepeert zoekwoorden op basis van vergelijkbare zoekopdrachten en zoekresultaten. Iemand die op zoek is naar zoekwoorden die betrekking heeft met sociale media zal dan bijvoorbeeld sociale netwerken, beste sociale netwerken, Instagram, Facebook en andere gerelateerde termen krijgen. Door de keyword funnel kan Google dit waarmaken. 
 
Er zijn ook keyword funnels in zoekmachines die rekening houden met spellingsfouten. Als gebruikers op zoek zijn naar Parijs maar ze schrijven ‘p arijs” “p-arijs” of “marijs” zal de zoekmachine het gecorrigeerde woord weergeven. Op deze manier vinden gebruikers de content zie ze zoeken en zijn ze sneller geholpen. 
 
Nu je weet wat keyword funnel is, is het tijd om aan de slag te gaan. Heb je toch nog hulp voor een SEO campagne? Neem dan zeker contact op, onze monkeys helpen je graag verder!
 
Bekijk zeker nog eens de andere SEO termen.

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.