Long tail keywords

Long tail keywords

Wanneer we starten met het verzamelen van zoekwoorden dan zien wel al snel dat zoekwoorden uit één, twee of zelfs meerdere woorden kan bestaan. Over het algemeen kan je zoekwoorden onderscheiden in drie categorieën.

  • Short (head) tail keywords: dit soort zoekwoorden bestaan meestal uit 1 woord en kennen een zeer hoog zoekvolume. Een voorbeeld van een short tail keyword is ‘schoenen’. Short tail keywords kennen ook een hoge concurrentie waardoor hoog scoren in de zoekmachines met deze termen een moeilijke klus wordt. Doordat de zoekintentie van de gebruiker niet meteen duidelijk is, zullen er weinig conversies uit voort komen.
  • Middle tail keywords: dit soort zoekwoorden bestaan uit meer dan 1 woord. Een voorbeeld van een middle tail keyword is ‘schoenen kopen’. Het zoekwoord heeft misschien minder zoekvolume maar de zoekintentie is veel duidelijker. De persoon in kwestie wil schoenen kopen
  • Long tail keywords: dit soort zoekwoorden bestaat uit meer dan 2 zoekwoorden. Een voorbeeld van een long tail keyword is ‘Nike witte schoenen kopen’. De intentie is bij dit zoekwoord zeer duidelijk af te leiden. Long tail keywords komen vooral bij een product of een blogartikel terug.

We vertellen je hieronder nog veel meer over het long tail keyword.

Wat zijn long tail keywords?

Long tail keywords zijn dus het tegenovergestelde van de gebruikelijke short tail keywords. De zoekopdracht bestaat uit meerdere zoekwoorden, 3 zoekwoorden tot een volledige zin. Een voorbeeld van een long tail zoekwoord is online marketingbureau in Brugge. Ze hebben misschien wel een lager maandelijks zoekvolume maar dat wil helemaal niet zeggen dat ze minder relevant zijn voor je SEO-strategie. Integendeel! Doordat de termen zo specifiek zijn converteren ze veel beter dan de andere soorten zoekwoorden. Dit soort zoekwoorden wordt ook wel eens niche zoekwoorden genoemd.

Door de duidelijke zoekintentie van de online bezoekers weten de zoekmachines meteen waarnaar de gebruiker op zoek is. Hierdoor worden de zoekresultaten relevanter. De gebruikers zijn daadwerkelijk op zoek naar jouw product of dienst. Momenteel staat de verdeling van short tail en long tail keywords op 30/70 procent. Dit soort keywords kende de laatste tijd een stijging aan populariteit. Maar hoe komt dat dan? Wel, dankzij voice search. Steeds meer mensen zoeken met hun stem bepaalde zaken op via hun smartphone.

Het blijft belangrijk om je website steeds te optimaliseren voor specifieke termen uit je eigen branche en minder op algemene termen. Doe dit zeker wanneer je nog maar net met Search Engine Optimization (SEO) start of een nieuw product/ dienst op de markt brengt en in een competitieve markt terechtkomt. Maar niets houdt je tegen om tegelijkertijd ook energie te steken in de algemene zoekwoorden. Het is een soort investering op middellange termijn.

Belang long tail keywords

Dus waarom zou je nu kiezen voor long tail keywords in je SEO-strategie? Wel zoekwoorden met een laag zoekvolume hebben ook een lagere concurrentie. Door meerdere long tail keywords te gebruiken zorg je voor een aantrekkelijker zoekvolume en je hebt een kans dat je website getoond wordt bij spraakgestuurde zoekopdrachten. Het is misschien moeilijk om concurrenten te verslaan met short tail keywords maar dankzij long tail keywords heb je de kans toch. Long tail zoekwoorden hebben een hogere koopintentie, klanten die hierop zoeken willen effectief iets kopen en converteren. Hierdoor kan je gemakkelijker een goede positie innemen in de zoekresultaten. Door te concurreren met deze niche zoekwoorden ga je net meer bezoekers naar je website te halen. Daarnaast is het merendeel van de ingevoerde zoektermen in de zoekmachine nog steeds long tail en maak je dus meer kans met langere zoektermen. Bij het schrijven van de content die je op je website plaats is het dus slim om ook rekening te houden met long tail keywords. Dit kan je ook afleiden uit bovenstaande grafiek van SEMRush.

Long tail keywords vinden

Nu je weet hoe belangrijk long tail keywords zijn, geven we je nog graag 7 tips om long tail keywords te vinden.

1. Gebruik de suggesties van Google

Zoekmachines, zoals Google en Bing, geven gebruikers vaak ideeën over wat ze kunnen opzoeken. Zo doet bijvoorbeeld Google suggesties. Zodra je begint te typen in de zoekbalk, stelt Google een aantal mogelijke long tail keywords voor. Daarnaast zie je de suggesties ook terugkomen wanneer je een zoekopdracht hebt uitgevoerd en helemaal onderaan de pagina scrolt. Dit is niet alleen een handige tool voor gebruikers maar ook voor marketeers aangezien deze zoekwoorden vaak door gebruikers gezocht worden. Je kan deze keywords maar best opnemen in je SEO-strategie.

2. Gebruik de zoektermen van Google Ads

Als je al een campagne hebt gemaakt via Google Ads, dan kan je hier je zoektermenrapport raadplegen. Dankzij dit rapport achterhaal jij welke zoekwoorden jouw advertenties tot een succes maakte. Vaak zijn hier de long tail zoekwoorden nog niet in opgenomen. Maar het is wel een eerste stap om langere zoekwoorden te creëren.

Ga in Google Ads naar zoekwoorden en kies voor ‘details’ en daarna voor ‘alle zoektermen’. Je krijgt hier een lijst te zien met alle zoekwoorden waarop mensen zochten en je campagne vonden.

3. Google Keyword Planner

Indien je al meer ervaring hebt met SEO dan ken je vast en zeker de Google Keyword Planner. Deze tool geeft je de mogelijkheid om nieuwe zoekwoorden te ontdekken. Je geeft eerst enkele termen in die de basis vormen voor je zoekwoorden onderzoek. Zie je een interessant zoekwoord om in je long tail keywords op te nemen? Top, plaats het dan even in een aparte lijst.

4. Maak gebruik van Google Analytics

Wanneer je jouw website en Google Ads account hebt gekoppeld aan je account van Google Analytics dan kan je ook via deze tool een heleboel nieuwe langere zoekwoorden vinden. Klik in het menu op ‘acquisitie’ en kies hierna voor ‘zoekwoorden’. Hierin kan je zowel de betaalde als organische zoekwoorden bekijken en raadplegen. Daarnaast kan je dit ook doen voor de zoektermen van Google Ads, dit zijn de zoekwoorden waardoor je doelpubliek op je website terecht kwam.

5. Verplaats je in de doelgroep

De vijfde tip die we je willen geven is om jezelf in de plaats van je doelgroep te zetten. Via welke woorden zou ik een product opzoeken? Kun je hier eventueel  long tail keywords van maken? Een extra tip die we je geven is om ook eens naar je concurrenten te kijken. Hoe pakken zij dit aan? En welke zoekwoorden gebruiken zij? Je zal er zelf ook heel wat wijzer van worden! Daarnaast is het ook steeds mogelijk om een locatie, jaar of maand aan je zoekwoorden toe te voegen. Ligt je online marketingbureau in Brugge? Wel, dan mag je dit er zeker bij plaatsen in je zoekwoord.

6. Google Trends

Via Google Trends kom je te weten welke zoekopdrachten vandaag populair zijn. Daarnaast zie je ook welke zoekopdrachten op dit moment populair zijn.

Met Google Trends krijg je een overzicht van de zaken die op dit moment populair zijn. Daarnaast krijgt je ook een lijst met de populairste zoekopdrachten van dit moment. Misschien staat er ook iets interessant tussen voor één van jouw producten of diensten.

7. Zoekwoorden tools

Tot slot zijn er ook nog heel wat andere tools waarmee je long tail zoekwoorden kan vinden. Een goed voorbeeld hiervan is Answer The Public. Wanneer je op deze website een zoekwoord ingeeft, krijg je verschillende lijsten met long tail keywords.

Inspelen op long tail keywords

Om in te spelen op deze long tail keywords zal je creatief uit de hoek moeten komen. Denk bijvoorbeeld aan een blog. Dit is de ideale manier om hierop in te spelen. Je schrijft over een bepaald onderwerp (long tail keyword) en automatisch voeg je dit soort keywords al toe aan je website. Maar je kan ook je product- en dienstenpagina’s aanpakken. Het kan in bepaalde gevallen nuttig zijn om een extra onderverdeling in een categorie te maken of een omschrijving te geven per product. Zo haal jij long tail keywords aan op je website.

Ontdek meer SEO termen

Andere interessante onderwerpen

SEO Quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Volg Online Marketing op de voet

Gratis SEO Scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA