Slurp

Slurp

Slurp was een spider, bot of crawler van de zoekmachine Yahoo!. Tegenwoordig maakt Yahoo! gebruik van de crawler van Microsoft, Bingbot. Slurp of Bingbot is dus een programma waarmee de zoekmachine de inhoud van website leest en kopieert. Met deze informatie kan Yahoo! (alsook andere zoekmachines) de zoekresultaten opbouwen.

Slurp werd gebruikt door Yahoo! om websites en pagina’s te indexeren. Sinds 2020 maakt Yahoo! dus gebruik van de Bingbot. Deze bot bestaat al sinds 2010 en werd gebruikt om nieuwe webpagina’s op het internet te zoeken. Met deze informatie kan Yahoo! een database van miljoenen webpagina’s aanleggen.

Hoe kan je gevonden worden door Slurp? 

Slurp is net zoals de Google-bot, sites worden ontdekt door links van de ene naar de andere site te volgen en alles wat op zijn pad komt leest en opneemt. De meeste websites waar Yahoo! naar verwijst, waren oorspronkelijk al opgenomen in de database omdat Slurp deze al gevonden had via andere sites. Het is dus van belang dat we inkomende links naar alle pagina’s van onze website toevoegen. Zo zijn we zeker dat Slurp deze zal ontdekken. Een interne sitemap waarnaar gelinkt wort vanaf de index of startpagina wordt ook aangeraden.

Om slurp aan te moedigen zodat deze meer tijd steekt in het crawlen van je website, kan je ervoor zorgen dat je goede links hebt die naar je site verwijzen toevoegt, die afkomstig zijn van gerenommeerde bronnen zoals nieuwssites, gevestigde zakenpartners, sites die relevant zijn voor het bedrijf of dienst …

Je kan ook de site handmatig indienen, indien Slurp hem niet zou vinden om een of andere reden. Dit wordt wel steeds zeldzamer aangezien serverlogboeken aantonen dat Slurp momenteel één van de meest actieve spiders is. Dit wil dus zeggen dat als een site links naar uw site heeft geïndexeerd, zal Slurp binnenkort jouw website crawlen.

Als webmaster zou je dan ook nooit aanmeldingskosten mogen betalen om in de Yahoo-index te komen, aangezien 99% van de Yahoo-index gratis door Slur op gecrawled wordt.

Maar het is wel belangrijk dat we ervoor zorgen dat onze site klaar staat, voor wanneer Slurp langskomt.

Hoe zorgen we ervoor dat onze website klaar is? 

Om ervoor te zorgen dat Slurp over onze hele website reist, kan je het beste HREF-testlinks aanbieden in plaats van formulieren, Flash- of java-scriptnavigatietools. Webmasters worden aangemoedigd om tracking – en communicatiemethoden te vermijden die afhankelijk zijn van cookies op elke pagina van de website. Wanneer je een datagestuurde site hebt of een site die unieke sessies maakt voor elke gebruiker, probeer dan het insluiten van sessie-ID’s in URL’s. Maak zeker ook gebruik van 404-pagina’s om gebruikers en spiders om te leiden naar je hoofdpagina wanneer een pagina of site-URL ongeldig wordt.

Yahoo vraagt ook aan websites met een winkelwagen om robot.txt-uitsluitingen te gebruiken in de bron van je winkelwagen.

Waar je site juist opgenomen is, kan ervoor zorgen dat de resultaten variëren. In de afgelopen jaren zijn er enorme veranderingen geweest. Het begon als een betaalde, door mensen bewerkte zoekdirectory en is nu uitgegroeid tot de op een na grootste database met geïndexeerde inhoud.

Yahoo loopt momenteel voorop bij het integreren van verschillende vormen van media in hun zoekaanbod. Ze zouden graag binnenkort hun eigen entertainment content willen produceren. Zo willen ze naar de toekomst toe een infotainmentportaal worden.

Yahoo-zoekresultaten zijn er in meerdere indelingen:

  • Yahoo-local
  • Yahoo-producten
  • MY-Yahoo (gepersonaliseerde resultaten)
  • Specifieke nationale Yahoo’s
  • Yahoo.com

Yahoo zal altijd op zoek gaan naar de resultaten die het beste aansluiten bij de persoonlijke behoeften. Maar ook wanneer je op zoek bent naar internationale items. Ze willen dat je kan gebruik maken van alle zoekniveaus, dus zowel lokaal, regionaal als wereldwijd.

Rankings krijgen in Slurp

Slurp rangschikt sites op basis van formules die sterk op de algoritmes lijken die hun rivalen Google en MSN gebruiken. Yahoo waardeert veel van dezelfde elementen die ook andere zoekmachines gebruiken. Zoals domeinnamen, titels, metatags en inhoud. Yahoo waardeert ook trefwoorden die in ankerteksten van interne links zitten. Dit effect is bij Yahoo wel niet zo krachtig als bij Google.

Wanneer je pagina’s en websites goed geoptimaliseerd zijn, zullen deze volgens Yahoo goede resultaten blijven behalen in alle versies van hun zoekmachine. Door uw site open te stellen voor Slurp en ervoor zorgt dat er goed geplande optimalisaties gebeuren, kan een goede SEO zorgen voor top-rankings binnen Yahoo. De belangrijkste truc is dus om Slurp de informatie aan te bieden die ze nodig heeft om uw site te lezen, vast te leggen en te rangschikken.  Wanneer die informatie op elke pagina is opgenomen, wordt een reeks op tekst gebaseerde links door de site geweven om Slurp gemakkelijk door te laten. Yahoo wordt dan verteld wat je bedrijf is, waar het bedrijf gevestigd is, wie je bedient. Hierdoor moeten we dus een sterke ranking behalen.

Door de komst van persoonlijke, lokale, regionale en wereldwijde zoekresultaten, wordt aangeraden om op elke pagina van een site volledige contact – en adresgegevens toe te voegen. Deze informatie moet zo nauwkeurig mogelijk zijn.

Zorg ervoor dat ze volgende informatie bevat:

  • Adres
  • Nummer Unit
  • Postcode
  • Provincie
  • Land
  • Volledig telefoonnummer
  • Geschatte lengte – en breedtegraad.

Bij het schrijven van Slurp zijn er enkele basisprincipes waarmee je rekening kan houden: 

  • Kies voor een beschrijvende URL
  • Zorg voor trefwoorden in de pagetitels en meta descriptions op elke pagina van de website
  • Zorg voor metatags op elke pagina van de website
  • Gebruik robots.txt-bestanden bij je winkelwagentje of inlogpagina’s.
  • Gebruik HREF-links
  • Voeg een sitemap toe aan je website
  • Zorg dat geografische specifieke informatie op elke pagina vermeld wordt, alsook een contactpagina met specifieke geografische informatie.
  • Stuur eventueel een persbericht uit
  • Verkrijg sterke, relevante inkomende links
  • Werk de site regelmatig bij

Ontdek meer SEO-termen!

 

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?


Spelen


Blog

Volg de online marketing trends op de voet.


Ontdekken


Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.


Aanvragen


Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.


Inschrijven