Bing uitgebreide tekstadvertentie

Bing SEO breidt verder uit!

Bing, gevolgd door een hoop geruis en nog een aantal niet verder te definiëren piepgeluidjes. The sound of the nineties! Surfen deed je met behulp van zoekmachines als Lycos en AltaVista. Van tekstadvertenties zoals we ze nu kennen, was nog geen sprake. Lang nadat de herkenbare connectiegeluiden verdwenen waren, kwam Microsoft in 2009 met de eigen zoekmachine, Bing. Google was toen al meer dan een zoekmachine. Het was een werkwoord geworden. In deze blogpost staan we stil bij de recente wijziging in de uitgebreide tekstadvertenties van Bing SEO.

Welke zoekmachines bestaan er?

Vooraleer we dieper ingaan op de nieuwe mogelijkheden van de uitgebreide tekstadvertenties in Bing, staan we even stil bij het grotere geheel. Hoewel Google qua aantal zoekopdrachten met kop en schouders boven de andere zoekmachines uitsteekt, zijn er nog een heleboel anderen.

  • Google
  • Bing
  • Yahoo!
  • Baidu
  • Ask
  • AOL Search
  • DuckDuckGo
  • Yandex
  • Webcrawler
  • Search
  • Dogpile
  • Startpage Ixquick
  • Excite
  • Info.com
  • Lycos
  • Metaspider
  • Ecosia

Welk aandeel hebben deze zoekmachines ten opzichte van Bing?

België

Hierbij een overzicht van het aandeel in België van de drie belangrijkste zoekmachines in het eerste kwartaal van 2019.

België Desktop Smartphone Tablet
Google 92,94% 99,22% 98,22%
Bing 4,87% 0,25% 0,59%
Yahoo! 1,23% 0,26% 0,46%

Het is duidelijk. De Belgische internetgebruiker googelt er nog steeds op los. Het gebruik van Bing dook zelfs onder de 5%. Zoekopdrachten via smartphones bevinden zich al even op het huidige niveau. Het is opvallend dat de aandelen slechts met maximaal 0,10% per zoekmachine wijzigde. Op tablet steeg het marktaandeel van Google licht, maar daar is al even heel duidelijk wie de grootste is.

Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 89,62% 97,33% 94,58%
Bing 4,11% 0,41% 2,66%
Yahoo! 1,60% 0,54% 1,19%
Yandex 3,16% 1,36% 0,70%

In Europa steeg het aantal Bing zoekopdrachten op desktop/laptop. Bing heeft zoals je kan zien in Q1 van 2019 een marktaandeel van 4,11% op desktop. Hiermee snoept het 0,72% van de zoekopdrachten af van Google, dat 0,75% moest inleveren.

Bing wint dus wat marktaandeel in vergelijking met het vierde kwartaal van 2019. Dat belet hen niet om een update te lanceren van hun uitgebreide tekstadvertenties.

Bing SEO

Bing tekstadvertenties

Bing heeft haar tekstadvertenties uitgebreid met:

  • Een bijkomende titellijn;
  • Een aanvullende beschrijving;
  • Iedere beschrijving kan nu tot wel 90 karakters bevatten.

Met de tekstadvertenties van Bing kan je nu dus tot drie titellijnen en twee beschrijving gebruiken. Waarbij je dus in niet minder dan 180 karakters de kans hebt om gebruikers te overtuigen om op jouw advertentie te klikken. Weet dat die tweede beschrijving soms niet getoond wordt. De belangrijkste informatie zet je daarom best in de eerste beschrijving.

Ieder titellijn bestaat uit maximaal 30 karakters. Houd er wel rekening mee dat de derde lijn niet altijd getoond wordt. Zet daarom voor alle zekerheid de belangrijkste informatie in de eerste twee lijnen. Of deze derde lijn getoond wordt, zal onder meer afhangen van het apparaat waarmee gesurfd wordt.

Het staat jou als adverteerder volledig vrij of je gebruik maakt van een bijkomende titellijn en aanvullende beschrijving.

Action extensions

Naast de uitgebreide tekstadvertenties is het sinds april ook mogelijk om zogenaamde ‘action extensions’ bij tekstadvertenties te plaatsen. Dit gaat om duidelijke call-to-action knoppen die (potentiële) klanten direct naar je website leiden. Klik op de afbeelding om alvast een voorbeeld te zien:

Voorbeeld action extensions

Meer informatie over de uitgebreide tekstadvertenties van Bing, vind je hier. Wil je graag meer te weten komen over de action extensions? Volg dan deze link.

Wij wensen jullie alvast veel succes met het adverteren. Blijf onze blog volgen voor meer nieuwtjes en informatie rond SEO en SEA. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over ROAS bij Google Ads.