E-mailmarketing is één van de belangrijkste manieren om je doelpubliek te bereiken. Het is echter wel belangrijk om op te vallen tussen je concurrenten. Op het einde van de dag zit je klant er waarschijnlijk niet op te wachten om een overvolle mailbox uit te pluizen op zoek naar de content die voor hem echt belangrijk is.
Welke factoren zorgen voor een succesvolle nieuwsbrief? In dit artikel ontdek je 10 handige en succesvolle tips voor e-mailmarketing. Tijd om aan de slag te gaan!
Wat is e-mailmarketing?
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij je e-mails verstuurd naar potentiële (leads) en bestaande klanten. Het is de ideale manier om snel en efficiënt veel klanten te bereiken. Daarnaast kan je met hen een duurzame relatie opbouwen. Tenminste als je e-mailmarketing op een goede manier aanpakt. Met effectieve e-mailmarketing zorg je er namelijk voor dat je deze mensen omzet in trouwe klanten.
Voordelen van e-mailmarketing
Er zijn natuurlijk heel wat redenen om te starten met e-mailmarketing. Maar het belangrijkste voordeel zit in de communicatie en promotie voor je bedrijf/ merk. Om mensen aan te sporen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief kan je in het begin wat advertentiebudget besteden. Maar hierna loopt dit zeker vanzelf zonder dat je daar nog extra kosten voor moet maken. E-mailmarketing is dus zeker duurzamer dan andere kanalen.
Er zijn 3 belangrijke redenen om gebruik te maken van e-mailmarketing.
- E-mailmarketing betaalt zichzelf wel 44 keer terug. De ROI bij e-mailmarketing wordt geschat op een percentage van zo’n 4400%. Je verdient je investering in e-mailmarketing 44 keer terug.
- Bijna iedereen maakt gebruik van een e-mailadres waardoor potentiële klanten hierdoor beter bereikbaar zijn.
- E-mailmarketing beheer je volledig zelf. Een social media account met al je volgers kan je kwijtraken door iemand anders. Maar je mailinglijst heb je volledig zelf in de hand.
Dit soort marketing is de snelweg naar conversies, dus waar wacht je nog op?
10 succesvolle tips voor e-mailmarketing
Goed, nu je weet wat e-mailmarketing is en waarom dit zo belangrijk is om mee aan de slag te gaan, is het tijd voor onze tips.
1. Hou inschrijven zo eenvoudig mogelijk
Maak het voor de bezoekers van je website duidelijk dat je een interessante nieuwsbrief in de aanbieding hebt. Dat kan je bijvoorbeeld doen door leuke voorbeelden van eerdere nieuwsbrieven te tonen. Hou de mogelijkheid voor je bezoekers om zich op de nieuwsbrief in te schrijven zo eenvoudig mogelijk door een duidelijke call-to-action en inschrijvingsformulieren op je website en je sociale media. Zorg ervoor dat je bezoekers niet moeten zoeken door inschrijfknoppen of -formulieren op een logische plaats te zetten of felle kleuren te gebruiken. Knoppen en formulieren overtuigen sowieso veel meer om in te schrijven. Op die knop zet je tenslotte ook best een duidelijke opgave om zich in te schrijven, en de juiste uitleg van wat bezoekers eigenlijk mogen verwachten wanneer ze zich inschrijven.
2. Leer je doelpubliek kennen
Nog voor je je eerste e-mailcampagne begint te ontwerpen is het belangrijk om te weten wie je doelpubliek is. Pas wanneer je hen kent kan je hen nuttige en relevante mailings sturen die bij hun interesses en behoeftes aansluiten. Zet je lezer dus steeds centraal wanneer je een mailing opstelt. Door de juiste inhoud naar de juiste mensen te sturen verzeker je de kans dat je mails gelezen worden. Hierdoor zullen je lezers ook sneller doorklikken naar je website en je content met hun omgeving delen. Zo vergroot je je eigen netwerk waarmee je je zichtbaarheid op sociale media en in de zoekresultaten van Google zal verhogen.
3. Deel je doelpubliek op in segmenten
Eens je doelgroep vanbinnen en vanbuiten kent kan je je potentiële klanten op basis van hun klantprofielen opdelen in aparte groepen, segmenten of mailinglijsten. Hierdoor kan je aan elke lijst gepersonaliseerde berichten sturen die aansluiten bij hun specifieke interesses en behoeftes. Door op het juiste moment de juiste boodschap te sturen naar de juiste mensen toon je aan dat je je doelpubliek begrijpt en dat je een oplossing kan bieden voor hun problemen.
4. Maak gebruik van e-mailmarketing software
Wil je echt professioneel aan de slag met je e-mailmarketing? Dan heb je professionele e-mailmarketing software nodig. Er bestaan verschillende tools voor verschillende niveaus. Voor de meeste starters en kleine en middelgrote ondernemingen zijn de functionaliteiten van tools als Mailchimp ruim voldoende. Met zulke software kan je eenvoudig professionele mails en mailingsjablonen opstellen, mailinglijsten organiseren en segmenteren, je mailings personaliseren en automatiseren en de prestaties van je mailings en het gedrag van je abonnees opvolgen. Voor de grotere bedrijven bestaan er ook meer gespecialiseerde tools waarmee je aan de slag kan.
5. Maak je mails mobielvriendelijk
Vandaag de dag bezoekt haast iedereen het internet vaker met zijn of haar smartphone dan met een desktop PC. Mensen raadplegen hun e-mail dan ook steeds vaker via mobiele apparaten. Zorg er daarom ook altijd voor dat je mails goed leesbaar zijn op mobiele apparaten. Anders kan je wel eens een groot deel van je lezerspubliek mislopen.
6. Het KISS-principe
Mensen worden tegenwoordig dag in dag uit overladen met enorme hoeveelheden informatie. In hun mailverkeer is dit niet anders. Om zeker op te vallen tussen de eindeloze zee van binnenkomende mails maak je best gebruik van het KISS-principe. KISS staat voor “Keep It Simple Stupid”. Hou je mail kort, to the point en zorg ervoor dat mensen je e-mails makkelijk kunnen scannen. Als je meer informatie wilt geven kun je in je mail altijd nog doorlinken naar een artikel of landingspagina op je website. Vergeet ook niet de regel van één toe te passen op je mailing. Zet slechts één doel en één idee centraal in je mailing.
7. Kies voor een pakkende onderwerpregel
Een cruciaal onderdeel van elke succesvolle mailing is een goede onderwerpregel. Kan je de aandacht van je lezers niet meteen vastkrijgen, dan wordt je mail immers niet gelezen. Maak je onderwerpregel daarom steeds nuttig, specifiek, uniek en urgent genoeg. Zo weten je lezers meteen wat ze van je mail kunnen verwachten en wordt hun nieuwsgierigheid gewekt.
8. Gebruik een duidelijke call-to-action
Maak steeds gebruik van minstens één, maar liefst nog meer, prominente call-to-action je mailings. Zo spoor je je lezers aan om een actie te ondernemen die direct aansluit bij het onderwerp of het doel van je e-mail. In je mailing kan je je lezers bijvoorbeeld met een knop aansporen om een blog of je website te bezoeken. Zorg ervoor dat je call-to-action meteen in beeld komt wanneer je lezers je mail openen, en vergeet ook zeker niet af te sluiten met een call-to-action!
9. Toon je contactgegevens en social share buttons
Vergeet ook niet om je contactgegevens te vermelden in je e-mails. Zo zorg je ervoor dat je lezers je eenvoudig kunnen bereiken. Verwerk daarnaast in je e-mails ook altijd ‘social share’ knoppen waarmee je lezers je mails snel en eenvoudig kunnen doorsturen of delen op hun sociale mediaprofielen. Zo kan je zelfs nog meer mensen bereiken op verschillende platformen!
10. Verstuur regelmatig maar blijf relevant
Tot slot nog een belangrijke tip om mee af te sluiten. Zorg voor een zekere regelmaat in je mailings. Verstuur je mails bijvoorbeeld altijd op dezelfde dag van de week of van de maand. Mensen zijn echte gewoontebeesten hierin. Zorg er wel steeds voor dat je iets interessant te melden hebt, anders kan je beter gewoon geen mail versturen. Je zou immers niet willen dat mensen zich voor je mailings uitschrijven omdat ze je mails niet langer interessant vinden. Tenslotte is het ook belangrijk om nooit teveel mails uit te sturen. Anders loop je alsnog het risico dat mensen zich snel weer uitschrijven voor je mailings!
Wil je de nieuwste weetjes van SEO te weten komen?