Breid je e-maildatabase uit met deze 5 tips!

E-mailmarketing is één van de belangrijkste manieren om je doelpubliek succesvol te bereiken. Het is immers een snelle, goedkope manier om je doelgroep op een gepersonaliseerde manier aan te spreken. Hoe meer je personaliseert, hoe groter de kans op een gelukkige doelgroep die echt geïnteresseerd is in wat jij te vertellen hebt. Maar voor je begint met e-mails uit te sturen moet je natuurlijk eerst een grote e-maildatabase samenstellen. Deze e-maildatabase is een verzameling van alle e-mailadressen van je doelgroep. Wij geven je 10 tips om meer e-mailadressen te verzamelen voor jouw e-mailcampagne!

1. Alles begint met je inschrijvingsformulier

Wanneer je klant zich voor je nieuwsbrief wil inschrijven moet je het hem of haar natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken. Zorg er dus steeds voor dat de mogelijkheid om zich in te schrijven op je website zo zichtbaar mogelijk is. Dat doe je bijvoorbeeld door een duidelijk inschrijvingsformulier in de footer van je website te plaatsen. Zo krijgt je klant onder aan elke webpagina opnieuw de kans om zich in te schrijven.

Een andere mogelijkheid om mensen te overtuigen zich aan te melden bij jouw e-maildatabase is via een pop-up op je website. Hierbij ‘popt’ het inschrijvingsformulier letterlijk op het scherm wanneer klanten je website openen. Wanneer je dat doet bied je best een nieuwsbrief aan die gelinkt is aan de inhoud van de pagina waar ze op dat moment op zitten. Zitten ze bijvoorbeeld op een productpagina, biedt dan een nieuwsbrief aan met al het nieuws over de nieuwste producten. Of bezoekt je klant een pagina met een overzicht van je evenementen, dan is het slim om hem of haar aan te bieden via mail op de hoogte te blijven van alle komende evenementen.

Hou het inschrijven op je nieuwsbrief zo laagdrempelig mogelijk. Vraag je bijvoorbeeld teveel informatie van je klanten, dan zullen ze sneller geneigd zijn om af te haken. Vraag daarom alleen om de noodzakelijke data en hou het kort. Na de inschrijving krijg je waarschijnlijk nog genoeg kansen om meer data over je klant te verzamelen.

2. De voordelen van het inschrijven

Klanten zullen zich niet zomaar inschrijven op je nieuwsbrief. Ze krijgen waarschijnlijk immers al tientallen nieuwsbrieven per dag in hun mailbox. Je zal hen dan ook moeten overtuigen van de voordelen die zich inschrijven op jouw nieuwsbrief met zich meebrengt. Laat zien wat je te bieden hebt door bijvoorbeeld een eerdere versie van een nieuwsbrief te tonen. Zo weten je klanten meteen welke inhoud ze in hun mailbox kunnen verwachten en kunnen ze gemakkelijk bepalen of de inhoud wel relevant voor hen is. Dat maakt de kans op inschrijven meteen een pak groter.

Er is daarnaast nog een bijkomend voordeel wanneer je oudere nieuwsbrieven aanbiedt op je website. Google kan deze namelijk indexeren, wat leidt tot extra traffic naar je site en op lange termijn misschien meer inschrijvers voor je e-maildatabase.

3. Bied iets in ruil aan

Een andere mogelijkheid om je klanten te overtuigen zich in te schrijven is door hen iets aan te bieden in ruil voor hun inschrijving. Als je je doelgroep iets waardevol kan aanbieden, dan zijn zij sneller geneigd om hun gegevens achter te laten. Deel bijvoorbeeld een gratis artikel in ruil voor een e-mailadres, een korting op de volgende aankoop of een klein cadeautje. Betrek deze ruil ook in je andere communicatie. Zo wek je de vraag naar het ruilproduct op bij je doelgroep en is de kans nog groter dat ze zich inschrijven.

4. Maak gebruik van je e-mailhandtekening

Sta jij er wel eens bij stil hoe ongelooflijk veel e-mails wij elke dag ontvangen en versturen? Het gemiddelde aantal zou ergens tussen de 50 en de 100 mailtjes per dag liggen! Het is dan ook een gemiste kans om niet op dat gigantische aantal e-mails in te spelen. Dat kan je doen door in je e-mailhandtekening een link te verwerken van waaruit klanten zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Hiervoor gebruik je het best een prikkelende tekst, en geen afbeeldingen. Het risico bestaat immers altijd dat afbeeldingen niet getoond worden in je mail. Wil je helemaal overtuigen? Zorg er dan voor dat je link uitkomt op een landingspagina die de voordelen van inschrijven op je nieuwsbrief nog eens extra in de verf zet.

5. Gebruik je bevestigingsmails en bedankpagina’s

Stuur je een bevestigingsmail naar je klanten na een aankoop of het indienen van een contactaanvraag? Ook daarin kun je een oproep om zich aan te sluiten bij jouw e-maildatabase. Sluit de mail bijvoorbeeld af met de vraag ‘Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws over onze producten?’ gevolgd door een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief. Zo kan die ene mail naar een hoop nieuwe inschrijvingen leiden.

Heb je ook een bedankpagina op je website of webshop, waar je bezoeker op uitkomt na een aankoop of het invullen van een contactformulier? Dan is dat ook de ideale kans om je nieuwsbrief nog eens in de kijker te zetten. Je bezoeker komt sowieso op deze pagina terecht na zijn actie en zal de oproep om in te schrijven dan ook altijd zien. Hier kan je hem overigens ook op de hoogte brengen van eventuele acties die je hebt lopen, of hen doorlinken naar een andere pagina.

Tenslotte kan je ook nog voor het voltooien van een actie aan je klanten vragen om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Vraagt je klant bijvoorbeeld een brochure aan, of schrijft hij zich in voor een evenement? Geef hem dan ook meteen de mogelijkheid om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, met een checkbox onderaan het formulier. Dit is ook een optie bij het afrekenproces van een webshop. Neem in het betaalproces een checkbox op waarbij je klant kan aanvinken of hij na het plaatsen van de bestelling op de hoogte wil gehouden worden van de nieuwste aanbiedingen.