SEO voor FAQ

SEO voor FAQ

Zoekmachines en mensen zijn dol op pagina’s met veelgestelde vragen (FAQ). Het hebben van een goed geschreven FAQ sectie op je website is een geweldige manier om online klanten te laten zien dat je geeft om hun ervaring. Dankzij een FAQ-pagina kan je ook gevonden worden elders op de zoekresultatenpagina of SERP, dus buiten de snippet van je website.

Wat is een FAQ-pagina?

Wellicht heb je de term FAQ al enkele keren zien opduiken op webpagina’s. FAQ is de afkorting voor ‘Frequently Asked Questions’, of ‘Veelgestelde vragen’ in het Nederlands. Voor de FAQ-pagina is een hele reeks vragen voorzien die hier beantwoord worden. Dit gaat om vragen over een specifiek onderwerp, product of het bedrijf in het algemeen. Deze FAQ-pagina kan de werkdruk van de klantenservice aanzienlijk verminderen. Via deze pagina kan je als bedrijf duidelijk maken aan de klant dat je je bewust bent van eventuele problemen of vragen die de klant kan hebben. Dit is de kans om hierop in te spelen en daar meteen een antwoord op geven.

Je kan de SEO FAQ vragen ook opnemen in de snippets van je eigen zoekresultaten, zoals getoond wordt in afbeelding hieronder. Grote voordeel: de SEO zichtbaarheid van je website wordt een stuk groter in de SERPs.

SEO Faq

Waarom is een FAQ-pagina belangrijk?

Een FAQ-pagina aanmaken kan contradictorisch klinken. Als je veel vragen moet beantwoorden op je FAQ-pagina, dan lijkt het dat de content op je website deze vragen niet beantwoordt. Is je product of dienst wel duidelijk genoeg? Als je FAQ-pagina deze vragen moet beantwoorden, dan kan je hier beter een dedicated pagina voor maken.

Het gebeurt vaak dat FAQ-pagina’s amper de vragen beantwoorden die consumenten echt hebben. Op deze pagina’s staan dikwijls willekeurige vragen, zonder structuur, en krijgt het de naam FAQ.

Wanneer de FAQ-pagina op een goede manier aangepakt wordt, dan kan deze wel waardevol zijn. Gebruikers begrijpen hoe een FAQ werkt en vinden snel wat ze zoeken. Zolang de makers van de pagina weten wat ze doen. Maak dus geen eindeloze lijsten met losjes gerelateerde ‘Hoe kan ik…’ of ‘Hoe moet ik…’ vragen, want mensen zullen moeite hebben om eruit te filteren wat ze nodig hebben. Beantwoord vragen die echt gesteld worden door echte mensen.

Is een FAQ goed voor SEO?

Ja! Wanneer ze zijn geoptimaliseerd voor relevante zoekwoorden, goed ontworpen voor een optimale gebruikerservaring (UX) en correct opgemaakt met structured data. Dan zijn FAQ-pagina’s waardevol voor organische prestaties. Belangrijker nog, FAQ-pagina’s helpen prominente vragen van jouw klanten te beantwoorden en leiden hen naar een oplossing. Dit kan eventueel leiden tot een conversie voor jouw bedrijf.

De FAQ-pagina functioneert als elke andere pagina met inhoud: Als hij goed is geoptimaliseerd, is hij niet alleen gebruiksvriendelijk, maar trekt hij ook organisch verkeer aan uit zoekopdrachten. Het kan ook (mogelijk) voer zijn voor nieuwe inhoud zoals een blog of social media post. Afhankelijk van jouw publiek en het type content dat je genereert, kan het een geweldige kans zijn om een antwoord op een veelgestelde vraag nog verder uit te diepen.

Hoe maak je een SEO-vriendelijke FAQ-pagina?

Zoals elke pagina met inhoud, moet je de FAQ-pagina optimaliseren. Een goed geoptimaliseerde FAQ-pagina is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar trekt organisch verkeer aan uit de zoekresultaten. Veelgestelde vragen kan je ook gebruiken als inspiratie voor extra content in een blog of op social media. Via deze blog kan je dieper in gaan op een vraag die regelmatig gesteld wordt door je gebruikers.

Als je een FAQ-pagina hebt die werkt voor je klanten, maar nog niet helemaal werkt voor SEO, volg dan deze stappen om deze te versterken.

  • Verzamel de meest voorkomende vragen van gebruikers
  • Geef volledige, beknopte antwoorden op die vragen
  • Let op voor de gebruikerservaring (UX)
  • Optimaliseer de paginatitel en meta beschrijvingen van de FAQ-pagina
  • Pas structured data toe aan de FAQ-pagina

Verzamel de meest voorkomende vragen van gebruikers

FAQ-pagina’s moeten de meest voorkomende vragen van jouw gebruikers bevatten. Dat klinkt op het eerste gezicht eenvoudig, maar het is niet zo eenvoudig als brainstormen over vragen waarvan je denkt dat gebruikers ze zoeken. Baseer je op verschillende bronnen en werk met data om de juiste keuzes te maken.

  • De eigen collega’s: Het interne verkoopteam en vertegenwoordigers van de klantenservice hebben elke dag contact met gebruikers en zij hebben elke vraag uit het boek gehoord. Neem interviews af met interne teamleden om erachter te komen welke vragen het meest voorkomen en welke het meest waarschijnlijk potentiële klanten verder in de trechter brengen.
  • Publieksonderzoek: Klantenenquêtes en interviews stellen je in staat om te ontdekken wat gebruikers willen weten, rechtstreeks van de bron.
  • Mensen vragen ook (PAA) resultaten: PAA resultaten tonen vragen die nauw verwant zijn aan een gebruikersintentie voor specifieke zoekwoorden. Gebruik PAA-resultaten die worden geserveerd voor relevante trefwoorden om eventuele resterende gaten binnen jouw FAQ-pagina’s op te vullen.

Geef volledige, beknopte antwoorden op die vragen

Zodra je een volledige lijst met vragen hebt om op te nemen in je FAQ-pagina, is het tijd om het beste antwoord op elke vraag te geven. Ook hier kan je gebruikmaken van bestaande bronnen (bijv. verkoopteam, interne KMO’s, whitepapers) om ervoor te zorgen dat de antwoorden zo accuraat mogelijk zijn. Veel van de antwoorden kunnen worden gevonden in bestaande content op je site, maar zorg ervoor dat je deze antwoorden anders formuleert. Ander riskeer je een penalty van Google voor duplicate content.

Naast het feit dat de antwoorden op deze veelgestelde vragen zo accuraat mogelijk moeten zijn, houd je het antwoord ook best zo kort mogelijk. Gebruikers komen naar FAQ-pagina’s voor antwoorden, maar willen er niet naar moeten zoeken. Vermeld genoeg informatie om de vraag volledig te beantwoorden, maar probeer niet meer dan 2 à 3 zinnen te gebruiken. Maak gebruik van interne links om gebruikers naar relevante inhoud op jouw site te leiden waar ze meer informatie over het specifieke onderwerp kunnen vinden.

Let op voor de gebruikerservaring (UX)

Naast de meest voorkomende vragen met bijhorende antwoorden, is het belangrijk om oog te hebben voor de gebruiksvriendelijkheid van de FAQ-pagina. Maak het gebruikers gemakkelijk om te vinden wat ze zoeken en ze zullen eerder geneigd zijn om op jouw site te blijven.

Een veel voorkomende valkuil is om alle vragen op één enkele FAQ-pagina te zetten, waardoor gebruikers eindeloos moeten scrollen om een antwoord te vinden. Dat is niet alleen een slechte UX (wat waarschijnlijk zal resulteren in een hoog bouncepercentage), het maakt ook geen gebruik van de mogelijkheden van SEO.

Overweeg om de lijst met vragen op te splitsen in meerdere FAQ-pagina’s, gescheiden door categorieën en onderwerpen. Hierdoor kan de hoofdpagina dienen als inhoudelijke hub voor de FAQ-ervaring en wordt een georganiseerde structuur gecreëerd waarin gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren. Als je de middelen hebt, kunt u overwegen een zoekbalk toe te voegen waarmee gebruikers kunnen zoeken binnen de FAQ-hoofdpagina om hun antwoord te vinden.

Vanuit een SEO zoekwoord perspectief, stelt het maken van meerdere FAQ pagina’s je in staat om specifieke termen voor elk onderwerp of categorie te targeten.

Optimaliseer de paginatitel en meta beschrijvingen van de FAQ-pagina

Als je meerdere FAQ-pagina’s hebt, let dan zeker op de keuze van de juiste zoekwoorden. Deze zoekwoorden neem je op in de paginatitel en de meta beschrijving van elke FAQ-pagina. Paginatitels spelen een belangrijke rol in het helpen van zoekmachines om te begrijpen waar de pagina over gaat en gebruikers om te begrijpen welke inhoud er op de pagina staat. Hoewel meta beschrijvingen geen ranking factor zijn, zijn ze wel een belangrijk onderdeel dat de CTR kan beïnvloeden. Door deze on-page SEO-factoren te optimaliseren, geef je gebruikers en Google een duidelijke uitleg over waar de pagina over gaat.

Pas structured data toe op de FAQ-pagina

Het toevoegen van FAQ-schema’s aan de head van je HTML kan je helpen extra plaatsen in de SERP’s te verdienen. Structured data toevoegen aan je pagina kan resulteren in een FAQ rich snippet (vergelijkbaar met een PAA-resultaat) binnen de SERP. Ook kan het een antwoord zijn op een vraag aan de Google Assistant. Via plugins zoals Yoast kan je heel eenvoudig structured data toevoegen aan je FAQ-pagina.

Voor meer informatie over het implementeren van gestructureerde gegevens, bekijk Google Developers FAQ Schema.

Gebruik FAQ-pagina’s binnen je SEO-strategie

Dus, nu weet je dat een goed geoptimaliseerde FAQ-pagina kan bijdragen aan je organische zoekstrategie en succes. Het is echter maar een klein stukje van een veel grotere puzzel. Om op de hoogte te blijven van de laatste SEO tips en trucs, kan je je aanmelden voor onze nieuwsbrief!